January 15, 2002
Är lite förvirrad angående hur man egenligen kopplar hårddiskarna till ATA-kabeln. Har två hårddiskar(IMB Deskstars) som ska kopplas master o slave. Man ska ju koppla den blå kontakten på moderkortet, den svarta till "mastern" o den grå till "slave". Men, jag får inte detta att fungera, däremot om jag kopplar den svarta till "slave" o den grå till "master". Så funkar det. Den jag vill ha som master, kommer oxå upp som master vid datorstart, trots att jag kopplat den som "slave". Hmmm... anledningen till att jag bryr mig, är att jag tycker hårddiskarna låter lite surrigt. Dessutom visar "benchtestet" i Sandra Sisoft, att "slaven" är ganska mycket snabbare än mastern. Trodde det skulle vara tvärtom. Mastern( IMB Deskstar 30 Gb-udma100), byglat som master, slaven(IMB deskstar 40 Gb-udma100)byglat som slave. Konstigt..
Någon som har en aning???
Tack
August 21, 2001
On 2002-01-18 18:26, polaroid wrote:
Är lite förvirrad angående hur man egenligen kopplar hårddiskarna till ATA-kabeln. Har två hårddiskar(IMB Deskstars) som ska kopplas master o slave. Man ska ju koppla den blå kontakten på moderkortet, den svarta till "mastern" o den grå till "slave". Men, jag får inte detta att fungera, däremot om jag kopplar den svarta till "slave" o den grå till "master". Så funkar det. Den jag vill ha som master, kommer oxå upp som master vid datorstart, trots att jag kopplat den som "slave". Hmmm... anledningen till att jag bryr mig, är att jag tycker hårddiskarna låter lite surrigt. Dessutom visar "benchtestet" i Sandra Sisoft, att "slaven" är ganska mycket snabbare än mastern. Trodde det skulle vara tvärtom. Mastern( IMB Deskstar 30 Gb-udma100), byglat som master, slaven(IMB deskstar 40 Gb-udma100)byglat som slave. Konstigt..Någon som har en aning???
Tack
Du har fel på kabeln eller i bios inställningarna
2 Guest(s)