January 27, 2002
Är det någon som kan förklara hur man kopplar in ATA/66 på sin HD. Behövs en speciell flatkabel eller duger den man har? Förklara för en dum sate hur allt detta ATA/66-ATA/100 fungerar. Hur gör man och varför? Vill dessutom gärna veta hur man bör koppla 2 hårdiskar, en CD-rom och en brännare för bästa prestanda och driftsäkerhet, dvs i vilken kombination på IDE-kablarna.
January 23, 2002
ATA 33/66 hårddiskar går att köra på så kallade 40-pins flatkablar medans ATA 100 diskar måste ha 80-pins flatkablar för att gå i full hastighet.
Jag vet dock fall där moderkort har klagat om man använder 40-pins kablar till en ATA 66 disk, trots att det egentligen ska funka.
Givetvis måste man även ha ett ATA 100 moderkort för att få ATA 100 att funka.
När det gäller koppling på kablar så spelar det ingen roll om du använder jumprarna på enhetera för att bestämma om de ska vara Master eller Slave.
Hårdisken ska ju alltid sitta som Master på den primära IDE-kanalen och som regel kan man säga att en CD-brännare ska sitta som Master på den sekundära IDE-kanalen för att få största stabilitet.
Eventuell andra hårddisk eller CD-läsare spelar egentligen inte så stor roll men normalt så sätter man hårddisken som Slave på den primära IDE-kanalen och CD-läsare som Slave på den sekundära IDE-kanalen.
Givetvis så måste man sätta andra-enheterna som Slave i vilket fall som helst.
Hoppas detta hjälper dig.
February 25, 2002
ja ha r en liten delfråga som jag tänkte ställa:
varför har ata 100/133 osv 80 pin trots att det bara är 40 uttag på kontakten?
har jag missat något ?
AMD XP 2400+@2.0GHz 39c idle, Syntax SV400 ATA133, Maxtor 120 GB, Maxtor 20 GB,
512 MB DDR pc3200, Gef4 ti4800 vivo 128 MB, Sony 24/10/40, Pioneer DVD 16x, i en röd och silvermålad midi ATX-låda...
January 23, 2002
On 2002-03-16 21:37, plame wrote:
ja ha r en liten delfråga som jag tänkte ställa:varför har ata 100/133 osv 80 pin trots att det bara är 40 uttag på kontakten?
har jag missat något ?
Det har jag också funderat på.
Jag kan tänka mig att signalerna delas upp mellan kablarna så hälften går i de "gamla 40-pin kablarna" och hälften i de "nya 80-pin kablarna" och att det på grund av detta kan vara tätare signaltrafik.
Eftersom signalerna bara är strömpulser (ettor å nollor) så kan det nog inte matas på allt för snabbt i kablarna då det skulle kunna medföra krockar eller nåt kanske och det medföra till felaktig avläsning av pulserna.
Fler kablar gör kanske att signalerna växlar mellan kabel 1 å kabel 2.
Vartannan gån kabel 1, vartannan kabel 2.
Detta är bara min teori och jag vet inte om den stämmer.
Jag kan dock berätta att jag har ett IDE-kort i min dator och om jag sätter en 40-pin kabel på det så påpekar det att eventuella ATA100-enheter på den kabeln inte kommer gå i full hastighet.
Kortet känner alltså på nåt sätt av vad det är för kabel man sätter dit.
2 Guest(s)