March 15, 2002
Stämmer bra. Dock så är det väldigt onödigt att köpa en Venice 3200+ när man kan köpa en
February 17, 2004
Poontus wrote: Winchester har inte tillverkats på länge, jag tycker att det är konstigt att det finns så många firmor som listar den på deras hemsida då dom ändå inte har några i lager och förmodligen aldrig kommer få det heller.
men Dani 1700kr? vad är det för skummt ställe?
August 16, 2003
skumm firma som tar överpriser... vi kanske ska återkomma om en vecka och se om någon har varigt dum nog att köpa en?
ajuste, Venice har 2 fördelar och en nackdel som jag ser det jämfört med Winchester
+ Vcore 1.35V istället för 1.5V
+ förbättrad minnescontroller, man kan nu köar 4st DDR400 stickor i låga latenser (dock 2T)
- den har för låg Vcore om man inte har höjt den vid överklockning samtidigt som man har kraftigt övervoltade BH-5 minnen (främst i DFI brädor) (man kan bränna processorn av för låg volt har jag hört)
August 9, 2005
Poontus wrote: skumm firma som tar överpriser... vi kanske ska återkomma om en vecka och se om någon har varigt dum nog att köpa en?
ajuste, Venice har 2 fördelar och en nackdel som jag ser det jämfört med Winchester
+ Vcore 1.35V istället för 1.5V
+ förbättrad minnescontroller, man kan nu köar 4st DDR400 stickor i låga latenser (dock 2T)
- den har för låg Vcore om man inte har höjt den vid överklockning samtidigt som man har kraftigt övervoltade BH-5 minnen (främst i DFI brädor) (man kan bränna processorn av för låg volt har jag hört)
Har jag hört eller menar du har jag upptäckt?
August 16, 2003
kicking_kangaroo, på XS, jag kan fixa länk senare om du vill.
som du vet så har AMD K8 processorer inbygd minnescontroller.
och när man övervoltar minnen så ska DDR voltage och VDIM eller vad det nu heter följa med varandra, VDIM är då spänningen på minnescontrollern tror jag. och om man höjer en bit över 3V på minnena men har CPUn på 1.35-1.40V så ska man riskera att processorn bränns för att skillnaden/balansen blir förstor/rubbad
jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden (såg den när jag var i skolan idag)
man kan även bränna processorn (minnescontrollern på processorn?) om man gör en lite misslyckad voltmod på moderkortet med avsikt att öka spänningen till minnena
February 17, 2004
Poontus wrote: kicking_kangaroo, på XS, jag kan fixa länk senare om du vill.
som du vet så har AMD K8 processorer inbygd minnescontroller.
och när man övervoltar minnen så ska DDR voltage och VDIM eller vad det nu heter följa med varandra, VDIM är då spänningen på minnescontrollern tror jag. och om man höjer en bit över 3V på minnena men har CPUn på 1.35-1.40V så ska man riskera att processorn bränns för att skillnaden/balansen blir förstor/rubbad
jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden (såg den när jag var i skolan idag)
man kan även bränna processorn (minnescontrollern på processorn?) om man gör en lite misslyckad voltmod på moderkortet med avsikt att öka spänningen till minnena
Lägg gärna ut länken till den informativa sidan/tråden, så är du hyvens!
/Dani
August 16, 2003
japp, hade den i favoriter på laptopen 🙂
"Vcore and vdimm with A64"
http://xtremesystems.org/forum.....hp?t=79509
edit: jag är glad att jag såg den där tråden, om inte så skulle jag ha bränt min kompis CPU nu när jag ska hjälpa honom bygga och överklocka den (BH-5 3.6V planerat) denna ska jag följa:
XtremeSystems wrote: Vdimm - Vcpu(min)
----------------------------
2.9 V --- 1.12 V (min)
3.0 V --- 1.17 V (min)
3.1 V --- 1.22 V (min)
3.2 V --- 1.28 V (min)
3.3 V --- 1.33 V (min)
3.4 V --- 1.37 V (min)
3.5 V --- 1.42 V (min)
3.6 V --- 1.47 V (min)
3.7 V --- 1.53 V (min)
3.8 V --- 1.58 V (min)