November 16, 2003
Har på senare tid börjat överväga att skaffa en ny dator. Som vanligt försöker man bilda sig en uppfattning om hur läget ser ut just nu med olika moderkort, processorer, grafikkort och minnen. Och det är precis vad jag gjort… Försökt med andra ord! Med nVidias grafikkorts- och moderkortslösningar har jag inte haft några större problem, men med ATis däremot… Är så oerhört förvirrad gällande CrossFire, ULi SB, ATi SB, varför vissa moderkort har SATA2 och varför vissa inte har det, trots samma chipset osv… Liksom wtf? Moderkort baserade på nForce4-kretsen var mycket enklare att förstå sig på. Man förstod varför vissa moderkort var billigare, och andra dyrare. Men med ATis moderkort verkar allt vara helt random. Vissa moderkort är billigare trots, som jag uppfattar det, fler funktioner, och andra dyrare, trots färre. Och för att få CrossFire att fungera måste man, om jag förstått det rätt, tydligen ha två olika kort, som ingen datorbutik i sverige ens tycks ha.
Så… Frågan är vad det egentligen är man skall ha för något, om man satsar på ett ATi-crossfire-system som stöder SATA2? Någon som har lust att förklara lite? 🙂
January 6, 2006
http://www.ati.com/technology/.....works.html
En webbsida säger mer än 10000000000000 ord
2 Guest(s)