January 16, 2005
som topic lyder undrar jag vad som rekommenderas.
kraven är att kortet ska kosta cirka 2000-2600 och jag vill ha så mycket prestandad så mycket.
de kort jag har tittat lite på är:
XFX Geforce 6800 GS
och
x1600Pro
jag har hört att 6800 GS ska va sjukt najs och att man kan låsa upp pipelines på de flesta korten men sen och andra sidan så har jag också hört (stämmer?) att ATI ska göra kort som är bättre till FPS spel så jag har faktiskt ingen aning om varken märke eller modell. (har typ inte koll på nåt.)
men min fråga är om det kanske finns andra kort än dem som kan vara bättre. jag har inga större planer på att överklocka (möjligen låsa upp pipelines) och jag känner att ett tyst kort är att föredra om det går att få standard.
Skriv gärna inte bara ATI eller GeForce utan skriv istället vilken modell på kort, tex. ATI x800xl eller nåt sånt så man får ett hum om vad det är för modell som gäller.
October 23, 2005
Detta är det snabbaste AGP kortet och till ett bra pris desutom(X850XT 2595kr). Har själv ett och är nöjd med det.
http://www.webhallen.com/prod......;ref=Buggy
Jag spelar mycket BF2 med allt på max i 1280*1024 och det flyter på bra.
January 16, 2005
det verkar rätt najs
vad är det för kyling, asså är den tillräcklig och framför allt är den tyst
ser gärna att jag slipper byta kylning då jag inte vill ta bort garantin på kortet
hur ser resten av ditt system ut, kan vara bra o veta om det påminner om mitt
stödjer det kortet Shader 3.0 eller vad det heter
January 16, 2005
jag kommer asså inte märka någon skillnad eller
men hur är det med ljudnivån, låter de mycket för jag har ju gärna igång datorn på natten och då den är placerad i mitt rum kan ju en högljud fläkt vara ganska störande
sen, käkar kortet mycket ström? räcker mitt Aspire 520W för det och resten av min dator?
October 23, 2005
Vad jag har läst så är det bara HDR(klarare ljuseffekter) som används av SM 3.0 tekniken. Och för att kunna utnyttja det så måste man ha ett kraftigare kort än 6800GS(om du inte klockar det rejält). Så i dagens spel ser man ingen skillnad på SM 2.0 eller 3.0.
X850XT drar ganska mycket ström men jag kör mitt system på ett 380w nätagg så du behöver inte oroa dig för det.
Ljudmässigt så hörs knappt kortet vid surfning etc. Under spelande brukar min fläkt gå upp i varv efter ett tag och bli ganska högljudd emellanåt. Jag har bara en fläkt i lådan så har du bättre lådkylning borde inte grafikkortets fläkt behöva jobba lika mycket.
January 16, 2005
lutar mer åt ett sånt kort nu faktiskt 😛
dock hade jag föredragit en HIS version då den ska ha en Arctic Silencer som standardkylning, dock verkar den vara svår att få tag på
kan ni ge exempel på pålitliga internet affärer?
har kollat webhallen, komplett och datorbutiken redan så jag skulle vilja ha lite andra alternativ
January 16, 2005
February 1, 2003
Nutty wrote: fan osså 😛
igår fick jag reda på att 7800GS kommer nästa vecka i och med det så får jag ju vänta tills det har kommit ut och blivit recenserat.
http://www.bjorn3d.com/read.ph.....38;cID=872
http://buggy.nu/index.php?a=se.....8;q=7800GS
varav datorbutiken, SHG och komplett har minst 1 variant var på lager redan.
Blev för en struntsumma erbjuden ett 7800GS om jag ville ha AGP och ett 7800GT om jag föredrog PCIe istf. mitt döda 6800GT AGP.
January 16, 2005
February 1, 2003
Fabrikschippad med garanti kanske?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....C9BABE7E21
vore mitt val om det inte är MSI(GT vs. GS, AGP vs. PCIe) jag nu har att välja av.
January 16, 2005
November 5, 2005
Jag kan inte låta bli att svara med att fråga vad det är "Sledgehammer" svara på med sin uppräkning?
Jag tar och svarar rent allmänt på hans påståenden.
Sledgehammer wrote: 1. X850XT PE är snabbare än 7800GS.
Det är det nog. Inte sett så många test mellan de två men några procent i 3DMark05 är det nog i skillnad.
2. Ända sedan R300 (9700PRO) så har ATi haft SM2.0+. Du kan med extended SM2.0 rendera en bild som ser ut att vara SM3.0.
Okej. Vilka spel stöder ATI "SM2.0+" och vilka spelutvecklare kommer i framtiden att utveckla för "SM2.0+" när de kan använda SM3.0 direkt?
3. HDR med R300 och uppåt inga problem!
Det var en nyhet. Så ett 9700PRO kan köra HDR? Då måste alla tester jag har sett ha haft fel när de sa att det var först med x1000-serien som ATI kunde använda HDR. Kan du visa ett test där ett 9700PRO kör HDR?
October 10, 2004
July 24, 2003
tekman wrote: Jag kan inte låta bli att svara med att fråga vad det är "Sledgehammer" svara på med sin uppräkning?
Jag tar och svarar rent allmänt på hans påståenden.
[quote=Sledgehammer]1. X850XT PE är snabbare än 7800GS.
Det är det nog. Inte sett så många test mellan de två men några procent i 3DMark05 är det nog i skillnad.
2. Ända sedan R300 (9700PRO) så har ATi haft SM2.0+. Du kan med extended SM2.0 rendera en bild som ser ut att vara SM3.0.
Okej. Vilka spel stöder ATI "SM2.0+" och vilka spelutvecklare kommer i framtiden att utveckla för "SM2.0+" när de kan använda SM3.0 direkt?
3. HDR med R300 och uppåt inga problem!
Det var en nyhet. Så ett 9700PRO kan köra HDR? Då måste alla tester jag har sett ha haft fel när de sa att det var först med x1000-serien som ATI kunde använda HDR. Kan du visa ett test där ett 9700PRO kör HDR?
Alla spel som använder SM3.0 skall använda SM2.0+.
Sen vet jag att mitt gamla 9800PRO som sitter i servern nu kunde köra full HDR i HL2. R300 och R350 är kapabla att rendera samma bild, dvs ett 9700 kort också.
December 14, 2005
PS 3.0 är ger betydligt snyggare spel om de stöder det vilket alla kommer att göra.
Enligt test på thw är EVGA 7800GS SC (superclock) snabbaste AGP kortet på marknaden. 6638 3Dmark 05 mot 6597 för X850pe.
I verkligheten är de lika snabba, ingen märker någon skillnad i spel. Välj det billigaste, med ett 7800GS kan vara vär några hundra mer eftersom det stöder 3.0
November 5, 2005
DataNusse wrote: [quote=Sledgehammer] Sen vet jag att mitt gamla 9800PRO som sitter i servern nu kunde köra full HDR i HL2.
Nej det kunnde du inte alls. Allafall inte riktigt HDR. HL2 använder sig av fusk HDR för de kort som inte stödjer SM3.0
Riktigt så fel har han inte. Han kan köra HDR med SM 2.0b (eller vad ATI kallar sin SM före SM 3.0) vilket är vad "Half Life: Lost Coast" stödjer. Tydligen så fanns någon typ av HDR före SM 3.0 men jag vet inte varför det inte användes speciellt mycket. Det kanske var för tungt på hårdvaran.
När man pratar om HDR nuförtiden så är det oftast SM 3.0-HDR som i Far Cry och Serious Sam.
3 Guest(s)