February 19, 2006
tekman wrote:
Riktigt så fel har han inte. Han kan köra HDR med SM 2.0b (eller vad ATI kallar sin SM före SM 3.0) vilket är vad "Half Life: Lost Coast" stödjer. Tydligen så fanns någon typ av HDR före SM 3.0 men jag vet inte varför det inte användes speciellt mycket. Det kanske var för tungt på hårdvaran.När man pratar om HDR nuförtiden så är det oftast SM 3.0-HDR som i Far Cry och Serious Sam.
Du har helt fel. 9800Pro har SM 2.0, det är X700/X800/X850-serien som stödjer SM 2.0b. Skillnaden mellan HDR som använde SM 2.0b och SM 3.0 är omöjligt att se med ögat. Men skillanden finns. För mig HDR, riktigt HDR, är när den använder SM 3.0.
Och Serious Sam 2 stödjer inte SM 3.0 HDR.
November 5, 2005
Du har helt fel. 9800Pro har SM 2.0, det är X700/X800/X850-serien som stödjer SM 2.0b.
Att vi pratade om x850 från början gjorde att jag kollade på fel kort.
Skillnaden mellan HDR som använde SM 2.0b och SM 3.0 är omöjligt att se med ögat. Men skillanden finns.
Hans kort kör dessutom HDR i SM 2.0. Nu verkar det inte vara så mycket skillnad mellan 2.0 och 2.0b.
För mig HDR, riktigt HDR, är när den använder SM 3.0.
Har aldrig sett någon test om skillnaden mellan de olika versionerna men om du säger att det är omöjligt att se med ögat så tycker inte jag det spelar någon roll vad man kalla riktigt HDR.-)
Tillbaka till ämnet.
Köper man ett ATI x8-kort så får du stöd för SM 2.0b (directX 9.0b).
Köper man ett ATI x1-kort så får du stöd för SM 3.0 (directX 9.0c). (Jag har inte sett några test med x1600 pro agp)
Köper man ett Nvidia 6/7-kort så får du stöd för SM 3.0 (directX 9.0c).
Alla korten kan använda HDR för sin respektive SM.
x1-kortet kan använda FAA samtidigt med HDR?
July 28, 2001
DataNusse wrote: [quote=Sledgehammer] Sen vet jag att mitt gamla 9800PRO som sitter i servern nu kunde köra full HDR i HL2.
Nej det kunnde du inte alls. Allafall inte riktigt HDR. HL2 använder sig av fusk HDR för de kort som inte stödjer SM3.0
Hur menar du med fusk HDR? (nyfiken + dålig kunskap om det).
February 19, 2006
tekman wrote:
Hans kort kör dessutom HDR i SM 2.0. Nu verkar det inte vara så mycket skillnad mellan 2.0 och 2.0b.
Skillanden är att man kan köra fler effekter och renderingar med SM 2.0b.
Har aldrig sett någon test om skillnaden mellan de olika versionerna men om du säger att det är omöjligt att se med ögat så tycker inte jag det spelar någon roll vad man kalla riktigt HDR.-)
Skillnad finns, men de är så omärkliga att en vi kan kanppt se. T ex intensivitet på en reflektioner, dess färg fördelning osv.
x1-kortet kan använda FAA samtidigt med HDR?
Jepp precis.
skruvis wrote: [quote=DataNusse] Nej det kunnde du inte alls. Allafall inte riktigt HDR. HL2 använder sig av fusk HDR för de kort som inte stödjer SM3.0
Hur menar du med fusk HDR? (nyfiken + dålig kunskap om det).
En blandning mellan bloom (används i vanliga HL2) och HDR.
2 Guest(s)