February 17, 2004
Jag har inföskaffat ett nytt moderkort (ATO Asrock 755 dual VSTA) men har lite problem att få det att fungera. Strömmen går igång, men inget annat fungerar.
Jag har Hdd-led och P-led som sitter där de ska men inget fungerar ändå. Har jag kopplat fel eller vad kan vara problemet? Hjälp! :bok:
February 17, 2004
Nejdå, ingen är korkad.
Såhär ligger det till...
Det nya kortet är kopplat rätt och får ström, men fläktarna och poweronknappen varken lyser eller fungerar. Nu försökte jag installera mitt gamla moderkort som fungerade igår men nu fungerar det inte heller. Jag det vara någon sladd som är trasig/glapp på i chassit? Jag har nämligen kopplat precis som det satt innan.
Nej, jag kommer inte in i Bios eftersom själva datorn inte startar upp. Det ända som lyser är standby knappen vilket indikerar att moderkortet har ström.
Tacksam för hjälp.
May 23, 2006
Ok, då fattar jag. Datorn Postar inte alltså. Får du några pip från moderkortet? Isf kollar du i manualen till moderkortet vad de betyder. Det vanligaste felet när datorn inte postar är minnesfel. Testa att köra med bara en sticka. Flytta den till olika platser och testa även den andra, om du har fler. Annars är det nog tyvärr processorn eller moderkortet som felar.
Dubbelkolla även kopplingen för powerknappen. Testa att starta systemet genom att kortsluta de två pins som är till pwr-knappen.
En annan grej att kolla är att du inte glömt ATX 12V kontakten. Det är den som ger ström åt processorn. En liten fyrkantig 4-pins kon takt som kopplas till moderkortet, i närheten av processorn. En gång lyckades jag också att pilla dit den 4-pins kontakt som blev över när jag hade kopplat 20-pins kontakten till moderkortet. Det gav mig samma problem som du har. Kolla även att den sitter åt rätt håll.
Kan inte komma på mer nu... Skriv gärna hur det har gått
February 17, 2004
M Hammargard wrote: Ok, då fattar jag. Datorn Postar inte alltså. Får du några pip från moderkortet? Isf kollar du i manualen till moderkortet vad de betyder. Det vanligaste felet när datorn inte postar är minnesfel. Testa att köra med bara en sticka. Flytta den till olika platser och testa även den andra, om du har fler. Annars är det nog tyvärr processorn eller moderkortet som felar.
Dubbelkolla även kopplingen för powerknappen. Testa att starta systemet genom att kortsluta de två pins som är till pwr-knappen.
En annan grej att kolla är att du inte glömt ATX 12V kontakten. Det är den som ger ström åt processorn. En liten fyrkantig 4-pins kon takt som kopplas till moderkortet, i närheten av processorn. En gång lyckades jag också att pilla dit den 4-pins kontakt som blev över när jag hade kopplat 20-pins kontakten till moderkortet. Det gav mig samma problem som du har. Kolla även att den sitter åt rätt håll.
Kan inte komma på mer nu... Skriv gärna hur det har gått
Har haft min bror som stand in i tråden, då jag inte fått igång datorn hemma, sitter nu på jobbet och skriver (en söndag :)).
Det jag har testat:
Med det nya mobot och ny cpu så postar inte datorn, det enda som lyser är powerknappens LED, vid 2 tryck. Alltså datorn verkar "stendöd".
Testade då att byta tebax till det gamla mobot som fungerade innan bytet. Nää då startar den inte heller upp. Standby LED:en lyser på mobot så den får ström iaf. Hörde ett Pip när jag tryckte på Power knappen.
Detta hände efter bytet av nätagget.
Detta har jag testat:
* 2 olika nätagg som har fungerat
* olika minnen som har fungerat
* 1 cpu som har fungerat + en ny som jag inte vet fungerar
* 2 st mobo, en som jag vet fungerar + en ny
* 1 graffe som jag vet funkar
* 1 hdd som har funkat
Det jag har att gå på nu är att det är fel på chassit, nåt annat verkar osannolikt. Att det skulle vara fel på minnet eller processorn verkar konstigt då inga fläktar går igång och ingen uppstart. Ska testa med brorsans chassi och se om det funkar bättre med hans.
/Dani
April 15, 2002
Hejsan!
Har själv ett likadant moderkort och jag fick nästan samma problem med att få igång systemet.
Efter mailandet med supporten på ASRock så föreslog de att jag skulle byta minnessticka som INTE kräver hög spänning för det är så att BIOS är inställd på normal till DRAM voltage. Ändrar man den till high istället och sedan testar att byta tillbaka minnesstickan så fungerade det!
Men dock så snurrade alla mina fläktar innan jag åtgärdade problemet men då lyste Powerleden.
Testa alltså med annan minnessticka som inte kräver hög spänning (om du inte har gjort det)!
/Roger
February 17, 2004
En uppdatering på läget.
Teorin att det spökade i mitt hem, föll som ett korthus, när jag testade delarna i min brors chassi. Då starade datorn upp hur fint som helst 😀
Det gör att det återstår 2 orsaker till uppstartsproblemet, dvs fel på chassit el fel på nätagget. Kan sätta min vänstra pungkula på att det är chassiproblem. Den högra sätter jag på att Sverige vinner OS-guld i ishockey 2010.
/Dani
February 17, 2004
M Hammargard wrote: Du kanske har jordfel i chassit. Har du jordat alla skruvhål på moderkortet?
Fick en lösning på problemet, och det är som jag befarade, dvs nätagget är sönder :-?. Är lagom road av detta faktum. Ska ta ett snack med OCZ och höra vad de säger och tycker. Anser att ett kvalitetsagg bör hålla mer än i 2 år.
/Dani
1 Guest(s)