ATO Asrock 755 dual VSTA|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATO Asrock 755 dual VSTA
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 18, 2006 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har inföskaffat ett nytt moderkort (ATO Asrock 755 dual VSTA) men har lite problem att få det att fungera. Strömmen går igång, men inget annat fungerar.

Jag har Hdd-led och P-led som sitter där de ska men inget fungerar ändå. Har jag kopplat fel eller vad kan vara problemet? Hjälp! :bok:

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1094870
November 18, 2006 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Power knappen(och allt annat i frontpanelen) måste också vara inkopplad. Datorn startas genom att powerknappen kortsluter sina två sladdar.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1094873
November 18, 2006 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Datorn startas när jag trycker på powerknappen, men inga fläktar eller annat går igång. Jag har kopplat precis enligt manualen och förstår inte vad som kan vara fel. Kan chassit vara för gammalt? Blir inte riktigt klok på detta.

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
1094884
November 18, 2006 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ledsen om jag är korkad, men jag förstår inte riktigt vad du menar. POST:ar datorn så att du kan gå in i BIOS eller starta Windows. Men du får inte fart på fläktarna... eller?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1094971
November 18, 2006 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Nejdå, ingen är korkad.

Såhär ligger det till...

Det nya kortet är kopplat rätt och får ström, men fläktarna och poweronknappen varken lyser eller fungerar. Nu försökte jag installera mitt gamla moderkort som fungerade igår men nu fungerar det inte heller. Jag det vara någon sladd som är trasig/glapp på i chassit? Jag har nämligen kopplat precis som det satt innan.

Nej, jag kommer inte in i Bios eftersom själva datorn inte startar upp. Det ända som lyser är standby knappen vilket indikerar att moderkortet har ström.

Tacksam för hjälp.

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
1095001
November 18, 2006 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, då fattar jag. Datorn Postar inte alltså. Får du några pip från moderkortet? Isf kollar du i manualen till moderkortet vad de betyder. Det vanligaste felet när datorn inte postar är minnesfel. Testa att köra med bara en sticka. Flytta den till olika platser och testa även den andra, om du har fler. Annars är det nog tyvärr processorn eller moderkortet som felar.

Dubbelkolla även kopplingen för powerknappen. Testa att starta systemet genom att kortsluta de två pins som är till pwr-knappen.

En annan grej att kolla är att du inte glömt ATX 12V kontakten. Det är den som ger ström åt processorn. En liten fyrkantig 4-pins kon takt som kopplas till moderkortet, i närheten av processorn. En gång lyckades jag också att pilla dit den 4-pins kontakt som blev över när jag hade kopplat 20-pins kontakten till moderkortet. Det gav mig samma problem som du har. Kolla även att den sitter åt rätt håll.

Kan inte komma på mer nu... Skriv gärna hur det har gått

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1095048
November 19, 2006 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

M Hammargard wrote: Ok, då fattar jag. Datorn Postar inte alltså. Får du några pip från moderkortet? Isf kollar du i manualen till moderkortet vad de betyder. Det vanligaste felet när datorn inte postar är minnesfel. Testa att köra med bara en sticka. Flytta den till olika platser och testa även den andra, om du har fler. Annars är det nog tyvärr processorn eller moderkortet som felar.

Dubbelkolla även kopplingen för powerknappen. Testa att starta systemet genom att kortsluta de två pins som är till pwr-knappen.

En annan grej att kolla är att du inte glömt ATX 12V kontakten. Det är den som ger ström åt processorn. En liten fyrkantig 4-pins kon takt som kopplas till moderkortet, i närheten av processorn. En gång lyckades jag också att pilla dit den 4-pins kontakt som blev över när jag hade kopplat 20-pins kontakten till moderkortet. Det gav mig samma problem som du har. Kolla även att den sitter åt rätt håll.

Kan inte komma på mer nu... Skriv gärna hur det har gått

Har haft min bror som stand in i tråden, då jag inte fått igång datorn hemma, sitter nu på jobbet och skriver (en söndag :)).

Det jag har testat:

Med det nya mobot och ny cpu så postar inte datorn, det enda som lyser är powerknappens LED, vid 2 tryck. Alltså datorn verkar "stendöd".

Testade då att byta tebax till det gamla mobot som fungerade innan bytet. Nää då startar den inte heller upp. Standby LED:en lyser på mobot så den får ström iaf. Hörde ett Pip när jag tryckte på Power knappen.
Detta hände efter bytet av nätagget.

Detta har jag testat:

* 2 olika nätagg som har fungerat
* olika minnen som har fungerat
* 1 cpu som har fungerat + en ny som jag inte vet fungerar
* 2 st mobo, en som jag vet fungerar + en ny
* 1 graffe som jag vet funkar
* 1 hdd som har funkat

Det jag har att gå på nu är att det är fel på chassit, nåt annat verkar osannolikt. Att det skulle vara fel på minnet eller processorn verkar konstigt då inga fläktar går igång och ingen uppstart. Ska testa med brorsans chassi och se om det funkar bättre med hans.

/Dani

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 322
1095050
November 19, 2006 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Har själv ett likadant moderkort och jag fick nästan samma problem med att få igång systemet.

Efter mailandet med supporten på ASRock så föreslog de att jag skulle byta minnessticka som INTE kräver hög spänning för det är så att BIOS är inställd på normal till DRAM voltage. Ändrar man den till high istället och sedan testar att byta tillbaka minnesstickan så fungerade det!

Men dock så snurrade alla mina fläktar innan jag åtgärdade problemet men då lyste Powerleden.

Testa alltså med annan minnessticka som inte kräver hög spänning (om du inte har gjort det)!

/Roger

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1095112
November 19, 2006 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

En uppdatering på läget.

Teorin att det spökade i mitt hem, föll som ett korthus, när jag testade delarna i min brors chassi. Då starade datorn upp hur fint som helst 😀
Det gör att det återstår 2 orsaker till uppstartsproblemet, dvs fel på chassit el fel på nätagget. Kan sätta min vänstra pungkula på att det är chassiproblem. Den högra sätter jag på att Sverige vinner OS-guld i ishockey 2010.

/Dani

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
1095115
November 19, 2006 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kanske har jordfel i chassit. Har du jordat alla skruvhål på moderkortet?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1095262
November 20, 2006 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

M Hammargard wrote: Du kanske har jordfel i chassit. Har du jordat alla skruvhål på moderkortet?

Fick en lösning på problemet, och det är som jag befarade, dvs nätagget är sönder :-?. Är lagom road av detta faktum. Ska ta ett snack med OCZ och höra vad de säger och tycker. Anser att ett kvalitetsagg bör hålla mer än i 2 år.

/Dani

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 164
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL