Att gå AMD efter många år av Intel - Vill ha tips på vad man bör göra!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Att gå AMD efter många år av Intel - Vill ha tips på vad man bör göra!
Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2010 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan folket,

ska bli riktigt najs att få höra lite åsikter! Det är nämnligen så att efter att ha förbrukat Quadcores i 775, 1156 och 1366 så börjar det bli dags att kika lite på AMD plattformen som jag inte använt sedan socket A.

Såhär ligger det till, i och med att jag modifierar chassin och hårdvara lite titt som tätt så har det blivit så att Asus slänger iväg ett Crosshair IV Formula och Misco en Phenom II x6 1090T BE. Jämfört med en i7 eller i5, vad bör jag tänka på? Finns det några speciella saker som bör stängas av i bios? Finns det några direkta fördelar med en BE mot en icke BE? Ska det installeras några speciella hotfixes eller drivrutiner? Är det viktigt att några volter inte skiljer sig med mer än viss 0.1 volt? Finns det någon bekvämlighet med AMD jämfört med Intel, eller tvärt om som jag bör vara medveten om?

När det gäller OC, finns det någon speciell v.core som inte ska överstigas, kanske någon temperatur? Upplys mig nu här NH, visa vad ni går för. 😀

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1258963
December 8, 2010 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite tumregler med Phenom 2, enligt mig:

Max Vcore luft/vatten - 1.55
Max NB-volt luft/vatten - 1.45
Vdimm - endast minnena som har betydelse, till skillnad från intel.

Att få ram att funka i över 1800MHz kan vara knepigt, men med thuban (x6) så höjdes gränsen till ca 2000MHz. Glöm inte att klocka NB, en stark sådan klarar över 3 gig luft/vatten ~1.4 volt. HTT link ska du hålla på runt 2 GHz, finns ingen prestandavinst med att höja den. SB volt kan hjälpa för en hög fsbklock, men med BE behöver man inte gå så högt i fsb. Däremot kan det vara vettigt att gå lite högre än 200. Minnena kan klocka olika bra beroende på multipel, det kan gälla nb och cpu också beroende på moderkort.

AMD har angett en max TCase på 62 C, så att hålla sig under 60 är en bra idé. Max fsb med ett bra moderkort är ca 400.

Hannes_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
1258965
December 8, 2010 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Calathea;1259054 wrote: Lite tumregler med Phenom 2, enligt mig:

Max Vcore luft/vatten - 1.55
Max NB-volt luft/vatten - 1.45
Vdimm - endast minnena som har betydelse, till skillnad från intel.

Att få ram att funka i över 1800MHz kan vara knepigt, men med thuban (x6) så höjdes gränsen till ca 2000MHz. Glöm inte att klocka NB, en stark sådan klarar över 3 gig luft/vatten ~1.4 volt. HTT link ska du hålla på runt 2 GHz, finns ingen prestandavinst med att höja den. SB volt kan hjälpa för en hög fsbklock, men med BE behöver man inte gå så högt i fsb. Däremot kan det vara vettigt att gå lite högre än 200. Minnena kan klocka olika bra beroende på multipel, det kan gälla nb och cpu också beroende på moderkort.

AMD har angett en max TCase på 62 C, så att hålla sig under 60 är en bra idé. Max fsb med ett bra moderkort är ca 400.

Tack så mycket! Verkligen bra information. Nu känner jag mig redo att anta utmaningen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 475
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL