March 1, 2001
Hej, hittade ingen forumsdel som passar perfekt min fråga men testar här.
Jo det är som så att på jobbet har dom fått en drös gamla datorer. Fula gul-vita dellburkar från tiden runt millennieskiftet. Då jag frågade vad som skulle göras med dem fick jag besked om att efter formatering av hårddisken skall dom hamna i sopcontainern.
Frågade om jag kunde ta hand om någon av dem vilket inte var några problem. Jag har dock inget ändamål med dem än så jag söker lite inspiration här. Klart är iaf att jag ska slänga in linux (troligen ubuntu) för att lära mig lite hur det funkar och ha ett nätverk med mina ordinarie datorer.
De är i princip värdelösa ur underhållnings-synpunkt då P3or på 700-900 mhz och PC 133 minne inte är så upphetsande längre.
Skulle kunna ha en webserver om jag hade fast ip men det har jag inte.
Kanske göra en router, filserver, vetefan..kom med förslag!
Visse
November 26, 2002
Du behöver inte fast IP för en webserver. Det finns flera ställen som erbjuder gratis dynamisk dns. Dvs du registrerar dig hos dem och får en adress, installerar ett litet program på din server som uppdaterar deras dns med ditt IP. Sen surfar du bara till din nya adress du fått av dom och deras dynamiska dns håller reda på ditt IP.
Jag har kört både webserver och ftpserver på detta sätt och det har fungerat bra. Enda kruxet var att jag måste logga in på deras hemsida var 30:e dag för hålla igång kontot. Min inte vilken leverantör det var men googla så hittar du.
March 1, 2001
John_lz wrote: Du behöver inte fast IP för en webserver. Det finns flera ställen som erbjuder gratis dynamisk dns. Dvs du registrerar dig hos dem och får en adress, installerar ett litet program på din server som uppdaterar deras dns med ditt IP. Sen surfar du bara till din nya adress du fått av dom och deras dynamiska dns håller reda på ditt IP.
Jag har kört både webserver och ftpserver på detta sätt och det har fungerat bra. Enda kruxet var att jag måste logga in på deras hemsida var 30:e dag för hålla igång kontot. Min inte vilken leverantör det var men googla så hittar du.
Det låter kalasbra det. Ska se om jag kan mecka med det i helgen, tack før tipset!
March 1, 2001
John_lz wrote: Du behöver inte fast IP för en webserver. Det finns flera ställen som erbjuder gratis dynamisk dns. Dvs du registrerar dig hos dem och får en adress, installerar ett litet program på din server som uppdaterar deras dns med ditt IP. Sen surfar du bara till din nya adress du fått av dom och deras dynamiska dns håller reda på ditt IP.
Det låter kalasbra det. Ska se om jag kan mecka med det i helgen, tack før tipset!
August 20, 2001
Jag har aldrig behövt logga in på deras sida för att hålla igång kontot...
Vissa modem stödjer till och med att du ställer in det direkt där.
March 14, 2001
Kör folding@home på dem, http://folding.stanford.edu/ , bara köra för något vettigt lag och tävla lite där..
March 1, 2001
Har fått med en dator hem idag, kan bara bära en åt gången hehe.
Slängde in ubuntu på den vilket verkar spännande, inte så mkt mer å göra dock eftersom jag inte har bredband via kabel utan snålsurfar på grannens trådlösa. Får se om jag fixar wifi-kort eller egen uppkoppling till den.
Drog ner folding@home till laptopen.
Kan det verkligen stämma att en unit tar typ 100 dagar att knäcka? Sist jag körde nått liknande var SETI@home för några år sen, den knäckte enheter lite snabbare, kom upp i 500 nånting då. 🙂
Förslag på nått vettigt lag att joina då?
March 1, 2001
Ang Folding@Home så hoppade den ner nu..beräknas va klar imon, dattis ska få tugga på så gott den orkar nu.
2 Guest(s)