July 17, 2002
Har märkt att det är väldigt många som ställer frågor om hur man enklast och bäst rengör t ex processor-kärnan från kylpasta och annat.
Här är det bästa (enligt mina erfarenheter):
På apoteket finns att köpa isopropylalkohol (även känt som isopropanol). Detta är en väldigt skonsam alkohol gjort särskilt för tekniskt bruk. Det löser med lätthet allt från Arctic Silver på processorer till streck från kulpetspennor på tapeter.
Det dunstar väldigt fort och utan att lämna några som helst slaggprodukter eller spår efter sig.
En liter kostar runt 100kr och räcker i flera år (finns även mindre flaskor).
Jag har med framgång använt detta universalmedel till det mesta i min väg som behöver rengöras. Ett måste då man ska lägga på ny kylpasta på en yta där man råkat sätta ett finger (fett isolerar värme och försämrar värmeledningsförmågan mellan core och kylare).
December 19, 2002
The Whistler wrote: Har märkt att det är väldigt många som ställer frågor om hur man enklast och bäst rengör t ex processor-kärnan från kylpasta och annat.
På apoteket finns att köpa isopropylalkohol (även känt som isopropanol). Detta är en väldigt skonsam alkohol gjort särskilt för tekniskt bruk. Det löser med lätthet allt från Arctic Silver på processorer till streck från kulpetspennor på tapeter.
Det dunstar väldigt fort och utan att lämna några som helst slaggprodukter eller spår efter sig.En liter kostar runt 100kr och räcker i flera år (finns även mindre flaskor).
Jag har med framgång använt detta universalmedel till det mesta i min väg som behöver rengöras. Ett måste då man ska lägga på ny kylpasta på en yta där man råkat sätta ett finger (fett isolerar värme och försämrar värmeledningsförmågan mellan core och kylare).
Word! 🙂
August 5, 2003
Annars går man bara ut i garaget, där står oftatst en flaska T-Röd och de löser i stor sätt allt jag har använt det til min processor osv, vet företag som hållerpåmed elektronik och som använder det, man kan ta det direkt på lretsar m.m avdunstar också
funkat för mig iallafall
August 30, 2002
November 4, 2002
November 16, 2002
boogey wrote: Kan tillägga att Isopropanol även går att köpa på närmsta biltema i sprayflaska av kedjeolje-typ under namnet elektronikrengöring...
Det som finns i flaskan är alltså ren Isopropanol...Finns säkert på de flesta andra liknanden affärer också...
Hade köpt några fina Cola burkar från Kina som stod ovanför min skärm som lite trevlig prydnad. Cola fräter ju fint och efter några månader hade en burk sprungit läck.. Kom hem efter en resa och skulle starta datorn men min nya Eizo skärm bara flimmrade och uppförde sig allmänt cp. Då såg jag att kletig jäkla Kines cola hade runnit in i skärmen, ut på skrivbordet och skvätt ned tapeten. Trist. Jag skruvade ner skärmen i molekyler och gjorde rent kretskorten med Isopropanol/Elektronikspray och spolade all ickeelektronik i dushen. Sen funkade allt prima! Det ni!
Tapeten fick jag byta iofs. 🙂
August 6, 2003
Tops lämnar kvar lite "ludd", så papper är bättre.
Vet inte om det spelar så stor roll i dom här sammanhangen, men att rengöra ett videohuvud tex, med tops är tabu.
Däremot funkar t-röd bra, har provat dom flesta "kemiskt rena" preparaten och märker ingen skillnad 😉
September 8, 2003
"Hade köpt några fina Cola burkar från Kina som stod ovanför min skärm som lite trevlig prydnad. Cola fräter ju fint och efter några månader hade en burk sprungit läck.. Kom hem efter en resa och skulle starta datorn men min nya Eizo skärm bara flimmrade och uppförde sig allmänt cp. Då såg jag att kletig jäkla Kines cola hade runnit in i skärmen, ut på skrivbordet och skvätt ned tapeten. Trist. Jag skruvade ner skärmen i molekyler och gjorde rent kretskorten med Isopropanol/Elektronikspray och spolade all ickeelektronik i dushen. Sen funkade allt prima! Det ni!
Tapeten fick jag byta iofs. :)"
började nästan garva när jag läste ditt inlägg
July 3, 2003
Om man använder Aceton (kemisk ren utan olja) måste man då rengöra ytan efteråt med isopropanol eller fungerar det utan? Läste på Artic Silver.com att man skulle göra så men jag har bara Aceton hemma. Vet ej om det skulle gjort någon skillnad men det fungerade utan isopropanol på min Athlon XP, men nu ska jag köpa en P4 och då kanske man ska vara på den säkra sidan?
January 20, 2002
The Whistler wrote: Har märkt att det är väldigt många som ställer frågor om hur man enklast och bäst rengör t ex processor-kärnan från kylpasta och annat.
Det dunstar väldigt fort och utan att lämna några som helst slaggprodukter eller spår efter sig.En liter kostar runt 100kr och räcker i flera år (finns även mindre flaskor).
Har aldrig rengjort en processor förut, exakt vart är det man rengör den om man inte har ett litet chip utan en stor...
1 Guest(s)