July 17, 2002
Cezar wrote: [quote=The Whistler]Har märkt att det är väldigt många som ställer frågor om hur man enklast och bäst rengör t ex processor-kärnan från kylpasta och annat.
Här är det bästa (enligt mina erfarenheter):
På apoteket finns att köpa isopropylalkohol (även känt som isopropanol). Detta är en väldigt skonsam alkohol gjort särskilt för tekniskt bruk. Det löser med lätthet allt från Arctic Silver på processorer till streck från kulpetspennor på tapeter.
Det dunstar väldigt fort och utan att lämna några som helst slaggprodukter eller spår efter sig.En liter kostar runt 100kr och räcker i flera år (finns även mindre flaskor).
Jag har med framgång använt detta universalmedel till det mesta i min väg som behöver rengöras. Ett måste då man ska lägga på ny kylpasta på en yta där man råkat sätta ett finger (fett isolerar värme och försämrar värmeledningsförmågan mellan core och kylare).
Har aldrig rengjort en processor förut, exakt vart är det man rengör den om man inte har ett litet chip utan en stor...
Isopropyalkohol kan man som sagt ta var som helst, så det är bara att putsa på. =)
Om man ska vara lite mer direkt så är det just på den stora plattan du ska rengöra, om du nu inte har coren i sig synlig. Ta en tops med lite isopropylalkohol på och putsa tills det verkar rent, låt alkoholen dunsta bort och lägg på ny kylpasta. Svårare än så är det inte.
June 20, 2002
Extatic wrote: jag använde T-Röd, ska det spela nån roll ifall man råkade ta lite utanför kärnan på cpu'n, samt att jag använde en bommulstuss?
Brukar som tidigare sagts gå bra med de flesta former av sprit och bensin, isopropanol är dock det bästa...
Bomull är inte så kul p.g.a. luddet alltid...
November 4, 2001
Använd inte tops eller papper båda luddar.
Använd gammalt urtvättat bomullstyg, alltså typ om du haft nån t-shirt i 5 år så den är helt urtvättad och du inte tänkt använda den igen. Tvätta i 90grader eller nått... sen är det bara att klippa sönder och använda för att rengöra din processor.
//chrippaz
February 13, 2004
The Whistler wrote: Har märkt att det är väldigt många som ställer frågor om hur man enklast och bäst rengör t ex processor-kärnan från kylpasta och annat.
Här är det bästa (enligt mina erfarenheter):
På apoteket finns att köpa isopropylalkohol (även känt som isopropanol). Detta är en väldigt skonsam alkohol gjort särskilt för tekniskt bruk. Det löser med lätthet allt från Arctic Silver på processorer till streck från kulpetspennor på tapeter.
Det dunstar väldigt fort och utan att lämna några som helst slaggprodukter eller spår efter sig.En liter kostar runt 100kr och räcker i flera år (finns även mindre flaskor).
Jag har med framgång använt detta universalmedel till det mesta i min väg som behöver rengöras. Ett måste då man ska lägga på ny kylpasta på en yta där man råkat sätta ett finger (fett isolerar värme och försämrar värmeledningsförmågan mellan core och kylare).
antecxknar, tack för tipset.
March 21, 2004
har ni vägarna förbi biltema så säljs det på deras datoravdelning putsdukar indränkta i just isopropanol. man får 100 stycken för 40 spänn och de är utmärkta att putsa av det mesta som är någorlunda känsligt med. skärmar, processorer, diverse kretsar, speglar, fönster, scanners - you name it! :blink:
September 17, 2003
August 6, 2003
coalan wrote: Använder T-röd på tops funkar jättebra då man kommer åt överallt och där slutar för att inte låta som på tv-shop
HAHA, jo t-röd är nog bäst tror jag. Fast jag har inte testat ispropanol lr vad det nu hette, ska nog inte säga så mycket, förutom att t-röd funkar :D.
November 25, 2003
August 25, 2001
vet att min farsa har nån elektronikolja som han brukar "få" hem från jobbet som tydligen ska föra bort fukt. En kille hade tappat mobilen i duschen och den funkade prima efter att han sprayat detta på, hur kan det funka? Och kan det funka i samma ändamål som det som beskrivs här?
edit: hur lång tid tar det innan det torkar?
July 9, 2004
För lite sedan körde jag två mobiler och en palm i tvättmaskinen. Telefonerna, en Ericsson och en Nokia funkar alldeles utmärkt, men palmen gillade nog inte centrifugeringen. Kanske funkar detta på datorkomponenter oxå. Kanske är ullprogrammet att rekommendera eftersom maskinen inte centrifugerar så mycket då...
Jag lät dem torka i tre dagar innan jag satte på dem, ville inte köra dem i torktumlaren tillsammans med byxorna de låg i...
3 Guest(s)