December 30, 2006
Hej jag har tänkt börja bygga min första dator men kan inte bestämma mig för om jag ska bygga ATX eller Micro ATX. Det är kanske en enkel fråga för er och även för mig men det är så att datorn max får kosta runt 8000 kr och ska gå att spela spel som t ex CS. Jag har skrivit flera trådar tidigare om vilka delar jag ska vilja till ATX men alla förslag har varit från 9000 kr och uppåt. Så nu provar jag en gång till. Om inga bra förslag framgår så får det bli en Micro ATX. Men då är frågan vilken processor ska jag välja? är en Core 2 Duo overkill för en Micro ATX? Tacksam för svar.
MVH / Krille
November 9, 2002
Om du bestämmer dig för att bygga med mATX moderkort, så försök iaf att köra med en ATX låda som har fästen för mATX. Annars är risken att det blir VÄLDIGT trångt i lådan, och det kan bli onödigt bökigt att passa in grafikkort och diskar och allt. Sen gynnas ju luftflödet och hettan av en lite rymligare låda också.
November 22, 2001
Jag har haft flera mATX-kort.
Visst är det lite trångt, men har du tänkt ha en dator till att använda eller till att mecka med?
Och ska du inte ha in massvis med hårddiskar eller ett jättegrafikkort är det inga problem med ett mATX-chassi heller.
Beror ju oxå på vilka uppgraderingsmöjligheter du vill ha.
Om det e overkill med c2d beror inte på storleken på moderkortet.
December 30, 2006
Nej det va inte så jag menade jag menade om det vore overkill att bygga in ett c2d i en mATX med grejer som t ex "Gainward GeForce 7300GT 256MB" eller liknande. För jag hade inte tänkt att kostapå resten av delarna så mycket pengar men nu när jag har funderat en dag så kom jag på att "varför ska jag köpa ett vanligt ATX chassi och ha mATX grejer i, då kan jag ju lika gärna köpa vanliga ATX delar pga att det knappt skilljer någonting". Tack för hjälpen det får nog bli en ATX dator endå.
MVH / Krille
1 Guest(s)