April 10, 2003
Jag har presis fått mina två WD 500GB diskar och tänkte köra dom i raid0.
Det jag har problem med är när jag försöker köra min 74GB raptor och min 320disk som normalt och köra min två WD i raid mode så får jag medelandet:
Warning: Have option ROM can not be inoke (Vendor ID:1095h) device id (hårdiskarnas nummer).
Därefter får jag BSOD när windows försöker bota och datorn startar om sig.
Jag kör mina två första diskar på sata1 & sata2 och försöker köra min WD på sata3 & sata4, är det någon som vet var problemet kan ligga
June 11, 2001
Det beror nog på raidkontrollern:
På mitt moderkort har jag 6 SATA-anslutningar. I bios väljer jag att RAID ska vara aktiverat samt vilka hårddiskar som skall ingå i raid, sedan kan jag med hjälp av F10 gå in och ange och förbreda diskarna för raid 0.
Dom diskar som normat (SATA 1 - SATA 4) ligger i bios första del försvinner därifrån då dom ingår i RAID.
Det kan även vara en konflikt med ordningen på diskarna då dom kvarvarande SATA 5 och 6 ses "före" raid då denna uppför sig som en SCSI-anslutning i windows i mitt system. Det kan alltså vara så att dina diskar som är kvar har windows men att boot ligger på en av raiddiskarna.
Kolla vilka drivrutner du har för raid. Är det en hårdvaru-raid så skall windows inte ha problem med den då windows inte kan identifiera annat än en enomt stor hårddisk. I princip behövs bara en drivrutin med "adressen" till raid-kontrollen.
Det är viktigt att du i bios anger vilka diskar som skall ingå samt att dom har samma storlekar. Du behöver sedan förbreda dom genom att RAID-kontrollern får veta hur dom ska hanteras samt vilket storlek stripeset för diskarna ska vara. Detta görs oftast som jag beskrev ovan.
Prova även att försöka aktivera raid med dom andra diskarna frånkopplade.
Beskriv mera om ditt bios så går det lättare att hjälpa dig.
July 5, 2004
Sebbe wrote: [quote=Christer52]Är det så med alla Sata enheter?
Min dator verkar ta lite lång tid på sig vid start
efter den har hittat ata disken.
Ehh... Kan du beskriva det där lite tydligare?
Den står still typ 10-20sek efter den har hittat den vanliga ata ide DVDläsaren i uppstarten innan den börjar att ladda windows vista som ligger på en satadisk.
Driver0: Nec DV-5700B UDMA2
Driver1: Not Detected
Driver2: Not Detected
Driver3: Not Detected
Stoppar i 10-20sek här
April 10, 2003
Jag tror det är hårdvaruraid men jag kommer inte ens in i windows efter jag aktiverat raidfunktionen i bios. Mina två diskar jag tänkte köra raid med är identiska och det är dom två jag väljer i listan när jag skapar en raid0 partition med bios raidfunktion.
Dock sen när jag startar om datorn med raidfunktionen på får jag felmedlandet jag beskrev tidigare (dock bara på mina två WD som jag försöker köra i raid) sedan BSOD när windos har börjat boota (det är när du ser XP loggan medans den laddar windows.)
Hmm angående mitt bios så har jag först funktionen att aktivera raid på 3 olika delar (Sata 1-4 sata 5-6 sata 7-8) sedan får jag en raid meny innan booten där jag kan skapa raidpartitionen som jag vill ha.
June 11, 2001
Är det så att du har windows installerat och sedan gör om diskarna till raid? isf måste du installera om.
Angående dina raid-val för diskarna så måste dom vara innom samma grupp, det innebär att 1-4 inte kan använda diskarna på 5-6 eller 7-8. Dessa 3 grupper vet nämligen inte om varandra.
Antar att raid skapas bäst på diskarna 1-4.
Har du exakt namn på ditt moderkort och en länk till en pdf-manual så går det lättare att berätta vad du skall göra.
1 Guest(s)