Bad sectors vid läsning från RAID 1-set - öh??|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bad sectors vid läsning från RAID 1-set - öh??
xrvjorn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 9, 2007 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fått ett par läsfel från hårddisken. Windows 2000 låste sig några sekunder i stöten (muspekare och allt) när jag försökte köra Defragment->Analyze, så jag blev misstänksam och startade en diskcheck och hittade några dåliga sektorer.

Hur är det möjligt när jag kör RAID 1 (spegling)? Jag trodde jag borde fått felfri läsning men klagomål/varningar om dålig disk från VIA RAID Tool. Känns ju mindre meningsfullt att köra spegling om man lik förbannat ska tappa data när en av diskarna börjar lämna in...

(Mitt moderkort har VIA VT8237 Southbridge integrerad RAID-controller.)

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1146980
July 10, 2007 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, du borde fått varningar alternativt att raid-kontrollern droppat en av drivarna och låtit dig bygga om den... nu är den inbyggda raid-kontrollern på moderkortet säkert ingen "high-end" version direkt... men så mycket tycker man den borde klara iaf 🙁

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1146987
July 10, 2007 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

Använd hdd-tillverkarens testprogram för att kontrollera diskarna (testa dem separat, dvs INTE i raid).
Hittar den fel även där så kontakta tillverkaren.

xrvjorn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
1147055
July 10, 2007 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

OK, ska kolla efter diag-program på Maxtors (numera uppätna av Seagate) hemsida. Jag börjar misstänka att min RAID är en low-end-variant, som Laglorden säger. Det finns inte ens en funktion för att jämföra data mellan de båda diskarna, varken i VIA RAID Tool eller pre-boot setupen, så jag har helt klart köpt fel moderkort :(.

Jag satte upp en server med Intel-RAID för ett tag sen. Den har åtminstone anständiga consistency-check-program, känns klart mer seriöst än min VIA.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 184
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL