July 18, 2002
Agh. Jag visste det. Jag visste att jag skulle ha lagt 990 kr extra på "montering och test av datorn" när jag handlade min nya från db. Jag har förmodligen gjort århundradets sämsta montering! Datorn hänger sig i ett, och beter sig allmänt underligt stup i kvarten. Och jag som var så noggran när jag monterade allt, tyckte jag själv...
Så. Som den datornovis jag är: Var börjar jag felsöka? Skall jag plocka isär allting till minsta detalj och sen sätta ihop det igen (ännu mer noggrant :roll:)? Eller finns det något bra sätt att felsöka på?
Det knepiga är ju att datorn startar fint och kan gå som en klocka ett tag, men sen hänger den sig vid de mest oanade tillfällena. Som tex när jag ändrar startsida i explorer *totalkrasch*, eller markerar en ikon på skrivbordet *barapowerknappenhjälper*...
Och som jag skrivit tidigare känns det som att jag inte får ut den prestanda ur datorn som jag borde, så någonstans är någonting väldigt fel misstänker jag... frågan är bara vart! 😮
April 1, 2001
Hoppas du kollade innan du köpte datorn så att alla komponenter är kompatibla med varann. Det är det som är bra med montering & testning, så att butiken testar så att datorn fungerar som den skall innan leverans. Att datorn beter sig konstigt, lär inte ha med själva monteringen av datorn att göra.
July 18, 2002
Ajdå. Kompabiliteten är väl kanske inte till 100 % genomtänkt... Fast jag utgick från deras förinställda P4-paket, och behöll det moderkort och den processor som stod där. Jag ändrade ram:et förstås, så det kanske är det som fuckar sig? Vad gäller kompabilitet så spelar det väl ingen roll vilket märke man har på hårddisk, grafikkort, o dyl?
Detta är vad jag har, lite mer exakt:
*ASUS P4S333 SIS645 DDR266/333 Socket478.
*P4 Northwood 1.8GHz 512Kb Boxad.
*Original 256Mb DDR PC2100 184pin 266MHz cas2.5 .
*WD Caviar XL 80.0Gb 7200rpm (8Mb cache) UDMA100 IDE.
*GeForce2 MX400 64Mb SDR.
... samt div annat förstås. Men det ser väl OK ut tillsammans? Eller?
En sak som jag har tänkt på som kanske kan vara nåt. När jag monterade processorn så skulle det sitta en liten plutt intill prosessorn som går till chassit:s temp-mätare. Den här sladden med gummiplutten lade jag helt enkelt dit bredvid, och sen klämde jag dit kylaren. Kanske har den hamnat i kläm, så den stör processorn på nåt vis? 😮
hmm... drivrutiner till moderkortet? skall man ha sånt också?
...
2 Guest(s)