August 4, 2007
Hej!
Skall köpa en bärbar nu i veckan men har lite problem med att välja vad jag skall ha för någon, (har tittat runt för länge tror jag)
Skall mest använda den för internet, kanske koppla till tv, enklare spel.
Vill helst ha dubbla kärnor, 2gb minne (går med 1gb oxå), lagom grafikkort, gärna dvi ( måste inte vara det men jag har hört att det är lättare att ansluta den till tv då)
Är det några märken man bör undvika? eller är alla helt ok?
kom gärna med tips om ni har några, vad det än kan vara.
pristaket är på ca 8000.
Vad menas med tv-out som finns på några datorer?
läste att några grafikkort är delat med internminnet, är det bra eller dåligt?
några datorer jag tittat på är:
http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010113349
eller en packard bell från elgiganten, heter: packard bell easynoteMX67-p-004D
Hur fungerar det om man köper dator genom nätet och något går sönder? står man för frakt osv själv för att skicka in den?
hoppas någon vänlig själ har lust att hjälpa mig!
August 4, 2007
oki, kan vara bra att tänka på, men ärligt så vet jag f*n inte vad jag skall välja för någon bärbar.
tycker att de flesta "billigare" bärbara har delat grafikminne, gör det stor skillnad om det är 2048 ram och sedan är delat grafikminne 256?
rekomendera gärna några datorer om ni orkar, gärna från elgigante, siba, onoff eller netonnet.
November 22, 2001
fredde78 wrote: oki, kan vara bra att tänka på, men ärligt så vet jag f*n inte vad jag skall välja för någon bärbar.
tycker att de flesta "billigare" bärbara har delat grafikminne, gör det stor skillnad om det är 2048 ram och sedan är delat grafikminne 256?rekomendera gärna några datorer om ni orkar, gärna från elgigante, siba, onoff eller netonnet.
Mängden minne har väldigt lite att göra med hur snabbt kortet är.
Ska du inte spela har det ingen betydelse dock.
August 4, 2007
Du verkar kunna en del om datorer! kommer upp till kungälv så hänger du med mig och handlar
sitter här och kollar runt på olika sidor med bärbara och bli mer och mer förvirrad över vad jag skall ha för någon, skulle bara funnits en 5-6 stycken olika så hade det varit mycket mycket lättare. 🙁
August 4, 2007
Hej igen.
vilken utgång behöver man för att kunna koppla datorn till en tv?
funkar det med vga out eller vad det heter?
Är det stor skillnad på att ha dubbel kärna eller enkel kärna? var i ligger skillnaden?
Tror inte att jag kommer hitta någon bärbär inom det närmaste, hittar en jag vill ha, läser specifikationen och då saknas det något jag hängt upp mig på att jag vill ha.
hittade en fujitsu men där var batteri tiden bara 1 timme och det är ju ingen höjdare 🙁
***suck***
suveränt forum btw, ligger i favoriter
December 16, 2003
fredde78 wrote: Hej igen.
vilken utgång behöver man för att kunna koppla datorn till en tv?
funkar det med vga out eller vad det heter?
Är det stor skillnad på att ha dubbel kärna eller enkel kärna? var i ligger skillnaden?
Tror inte att jag kommer hitta någon bärbär inom det närmaste, hittar en jag vill ha, läser specifikationen och då saknas det något jag hängt upp mig på att jag vill ha.
hittade en fujitsu men där var batteri tiden bara 1 timme och det är ju ingen höjdare 🙁
***suck***suveränt forum btw, ligger i favoriter
TV-out heter det. Kopplas via adapter till SCART på tv-en.
Finns HDMI på ärbara än?
Om du skall använda datorn till det du skriver så har du ingen
användning av dubbla kärnor. (snabbare om man kör många program
eller sådana som stödjer det fullt ut)
"Vill helst ha dubbla kärnor, 2gb minne"
Overkill (?) om du skall: "för internet, kanske koppla till tv, enklare spel"
Om du bara anpassar kraven på hårdvaran till användningen borde du nog
hitta nåt som passar för 8kkr.
Lycka till på jakten!
November 22, 2001
Marre wrote:
TV-out heter det. Kopplas via adapter till SCART på tv-en.
Finns HDMI på ärbara än?
Beror helt på tv'n.
Många tv'ar har en s-video ingång, då behövs ingen adapter.
Är det en platt-tv så kan dvi / vga användas.
DVI går att omvandla till HDMI med en enkel adapter.
Någon av dessa är att föredra, de ger klart bäst bild.
August 4, 2007
Hej.
Har faktiskt fastnat för en dator nu, tänkte se om någon har något att invända mot den?
kollar på http://www.dustin.se eller netonnet.se
datorn är en
HP PAVILION DV6505
please tell me what you think. 😕
November 22, 2001
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=336987
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=337299
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=337040
Dessa verkar ha lite bättre grafikkort.
Googla gärna efter lite tester på dem.
August 4, 2007
tack gör hjälpen json, uppskattas verkligen.
Har tittat runt på olika satorer nu och snart blir det ett köp.
rekomenderar du hp och siemens före tex asus och acer?
om grafik minnet är delat med ram minnet, hur mycket mb är isåfall ok om det är delat med?
f*n vad det är tråkigt när man sitter fast i val träsket... 👿
Har hittat en asus som verkar bra i mina ögon http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed det står inget om att grafik kortet är delat på den, men grafik kortet är kanske inte bra?
November 22, 2001
Det verkar ju vara en riktig krets iaf, även om det är en budget.
Det fungerar ju att spela många spel även med de "dåliga" kretsarna, men ska man spela mycket är det värt att lägga till lite o få ett bra kort.
Delph1 vet jag brukar råda till att undvika acer.
Jag har har haft / min sambo har hp och de har varit bra.
August 4, 2007
har hittat en bärbar nu, sitter ett ATI Xpress 200M med upp till 256MB delat grafikminne (HyperMemory) i den, är det ett oki kort?
kommer bara att användas till enklare spel, något manager spel kanske, inga avancerade grejer alls. sen är det mest internet som gäller.
sitter även 2 gb minne i den.
procesorn är:Intel Celeron M520 64-bit, 1,6GHz det klarar man väl sig oxå på? i allfall i hemmabruk?
🙄
November 22, 2001
fredde78 wrote: har hittat en bärbar nu, sitter ett ATI Xpress 200M med upp till 256MB delat grafikminne (HyperMemory) i den, är det ett oki kort?
kommer bara att användas till enklare spel, något manager spel kanske, inga avancerade grejer alls. sen är det mest internet som gäller.
sitter även 2 gb minne i den.
procesorn är:Intel Celeron M520 64-bit, 1,6GHz det klarar man väl sig oxå på? i allfall i hemmabruk?🙄
Ja, ska du inte göra något mer avancerat än så bör det räcka.
Den är billig antar jag?
2 Guest(s)