January 6, 2004
Hej jag har en fråga angående ett komplett paket med trådlöst tangentbord & trådlös mus som man kan hitta på tec prisjakt.
Jag tänkte skaffa mig ett sådant men jag vill först veta hur man ska söka eller sortera när det gäller sådant.
Jag vill inte ha en massa hack och eftersläpningar, helst att det går felfritt även vid lite längre avstånd samt att inte heller hårdvaran behöver riktas särskilt mycket till mottagaren. Det ska helt enkelt funka prima.
Själklart är det inte lika bra som med sladd men ändå.
Hur ska man veta vad som typ har bäst signal av alla dessa olika modeller osv.`?
November 14, 2003
Jag har haft flera sådana paket och tumregeln är att om det ska fungera bra så kostar det också. Undvik mindre kända tillverkare och titta istället på produkter från Microsoft och Logitech. Det kommer att kosta mer än om det var med sladd, dock borde det fungera prima om du bara inte snålar och köper något billigt.
June 11, 2001
En bra tumregel är om du kan placera mottagaren så högt upp som möjligt i rummet. Jag har placerat min mottagare ovanpå skärmen i en usb-adapter som är kopplad till datorn, men även den på skrivbordet med en så ren signal som möjligt är en möjlighet.
Se till att ha fritt från mobiltelefoner och andra liknande enheter i närheten så är problemet ganska litet. Har du en tjockskärm(CRT) så undvik att få in tangetbordet under kanten på skärmen då det dämpar signalen en del och kan ge eftersläpnigar ibland.
November 14, 2003
Bluetooth är det mesta pålitliga alternativet. Många trådlösa paket är anpassade för företagsanvändare och lämpar sig därför inte så väl om du planerar att spela spel. Om du inte är så seriös med ditt spelande så borde det ändå vara okej, bara man inte sitter hela dagarna och spelar skjutspel.
Jag tror inte att det är tekniken spelarna är besvikna på, utan det är just utrustningens utforming och tänkta användningsområde. Det är kanske inte den högsta prioriteringen när man spelar spel att tangentbordet har en separat miniräknare. 😀 När man använder sig av bluetooth så finns inte de problem som Sebbe beskriver. Faktiskt så har jag bara upplevt de problem Sebbe beskriver när jag har använt väldigt billig utrustning.
Bara utrustningen är bra så är mottagningen bra, dock kan det spela stor roll om du effektivt kan använda tangentbordet för ditt ändamål beroende på dess utformning. Så snåla inte, titta efter grejer av bra kvalité och hitta sedan ett tangentbord som ser bra ut för dig.
June 11, 2001
Infraröd kan du glömma, det är samma som fjärrkontroller och vad som helst som står i vägen kan blockera. Radio eller bluetooth. Det är ungefär samma kvalitet, resultetet beror på "wattefekten" på signalen. 5-20 meter ungefär på en rakstäcka.
Edit: Mitt tangentbord räcker vart som helst i vardagsrummet. (6 meter).
January 6, 2004
Balor wrote: Bluetooth är det mesta pålitliga alternativet. Många trådlösa paket är anpassade för företagsanvändare och lämpar sig därför inte så väl om du planerar att spela spel. Om du inte är så seriös med ditt spelande så borde det ändå vara okej, bara man inte sitter hela dagarna och spelar skjutspel.
Jag tror inte att det är tekniken spelarna är besvikna på, utan det är just utrustningens utforming och tänkta användningsområde. Det är kanske inte den högsta prioriteringen när man spelar spel att tangentbordet har en separat miniräknare. 😀 När man använder sig av bluetooth så finns inte de problem som Sebbe beskriver. Faktiskt så har jag bara upplevt de problem Sebbe beskriver när jag har använt väldigt billig utrustning.
Bara utrustningen är bra så är mottagningen bra, dock kan det spela stor roll om du effektivt kan använda tangentbordet för ditt ändamål beroende på dess utformning. Så snåla inte, titta efter grejer av bra kvalité och hitta sedan ett tangentbord som ser bra ut för dig.
Hur ofta och varför ska man spela på trådlösa system? Det självklara valet för en gamer är sladd.
Jag ska använda Det i vardagsrummet på ganska öppen yta med max 3m avtånd alla håll.
Jag har provat sådana system. tangentborden är väldigt bra överlag, dem fungerar felfritt.
Musen däremot kan vara lite knepig ibland med eftersläppningar mm.
Men jag tänkte om man typ kunde mäta kvaliten genom mått. Tillverkarna använder någon hz frekvens som anger signal/mottagar styrkan men hur tolkar man det?
November 14, 2003
Mottagningen med radio eller bluetooth borde vara ungefär samma, men däremot så är bluetooth en betydligt nyare teknik och har många fördelar. Man lyckas skapa innovativa lösningar, minimialistiska mått på mottagarna och mycket annat, vilket äldre teknik som radio inte kan erbjuda.
Jag var idag på en tillställning med Microsoft och gissa vad de snackade för fullt om? Jo, bluetooth och hur viktig roll den tekniken spelar idag. Man har till exempel arbetat mycket med att utveckla stödet för bluetooth i Windows 7.
Om du tittar på nya trådlösa tangentbord och möss så ser du att det nästan alltid är bluetooth teknik. Varför inte satsa på följande tangentbord? Perfekt för vardagsrummet! http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=111555. Sen vill du kanske inte lägga ner allt för mycket pengar på en mus när du redan har betalat så mycket för tangentbordet. Musen ska däremot prestera väl.
De där extra knapparna du betalar mycket för är kanske inte så viktiga, eller hur? Då borde ju denna topprecenserade mus passa bra: http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=314635. Mottagaren är minimalistisk dessutom.
June 11, 2001
Mitt system är Micorosoft natural wireless egonomic 7000 tgb+mus.
March 14, 2001
Uhm mellan radio och bluetooth är det egentligen ingen skillnad eftersom bluetooth också använder radiovågor, det är bara ett annat protokoll som används. "Radio" har egentligen inte några nackdelar som balor skriver, det går att göra mycket strömsnåla och med lång räckvidd, skulle nog vilja påstå att det går lika bra att göra en sån sändare som en med bluetooth. Däremot är ju Bluetooth ett standardiserat protokoll som används av väldigt många prylar, därav den större utbredningen på konsumentprodukter.
January 6, 2004
Sebbe wrote: Mitt system är Micorosoft natural wireless egonomic 7000 tgb+mus.
en grej till helst raka tangentbord och inte sådana delade eller formade =)
November 14, 2003
Snorch wrote: Uhm mellan radio och bluetooth är det egentligen ingen skillnad eftersom bluetooth också använder radiovågor, det är bara ett annat protokoll som används. "Radio" har egentligen inte några nackdelar som balor skriver, det går att göra mycket strömsnåla och med lång räckvidd, skulle nog vilja påstå att det går lika bra att göra en sån sändare som en med bluetooth. Däremot är ju Bluetooth ett standardiserat protokoll som används av väldigt många prylar, därav den större utbredningen på konsumentprodukter.
Nej, du har inte förstått vad jag menar. Radio har inga nackdelar på så vis men just på grund av att bluetooth är så pass standardiserat idag så utvecklar man denna teknik, varav det finns strömsnålare produkter, bättre hantering av protokollet i operativsystemet, mindre produkter osv. Listan kan göras lång med fördelar och det är därav bluetooth har fördelar framför radio.
Det räcker bara att se hur stor betydelse tillverkare och utvecklare lägger vid protokollet. Bluetooth är utan tvekan det mest framtidssäkra av de båda. Protokollet har fått så stor spridning just därför att det är bättre.
2 Guest(s)