October 14, 2001
Vilket defragmenteringsprogram använder ni?
Jag använder Win98SE. För tillfället har jag inte Norton Utils, men tycker mig minnas att Nortons defrag var mycket snabbare än den som medföljer windows, som jag för övrigt tycker suger.
De som använder OS:et WinXP hävdar att dettas defrag är bra.
October 14, 2001
Mawal, mitt enkla mått på hur bra ett defrag-prog är, är hur snabb det är. Sedan är det, tycker jag, en självklarhet att progget skall ha defragmenterat HD:en så mycket det går.
Jag tror inte att progget defragmenterar noggrannare eller något sådant bara för att det är långsammare om det var det du funderade på.
Tilläggas bör kanske att min kunskap inom det här området är mycket begränsad.
October 9, 2001
October 9, 2001
August 4, 2001
Är det inte så; att Norton speed disk och defraggen i windows defraggar på olika sätt dev. att dom placerar på olika ställen. Det märker man ganska snart när man först kör med windows defraggen och efter det kör med speed disk. Men kör man konstant med speed disk så tycker jag att det fungerar väldigt bra
On 2001-11-05 16:26, [SilencE] wrote:
jo, det har du ju rätt i, men vad jag menar är att:Det kan väll inte vara så stor skillnad på defrag progeramen, förutom hastigheten, för det är ju en gansak "simpel" sak de gör.
Jag är inte heller alls insatt i detta men vad jag har hört så lägger t.ex Norton Speeddisk vissa filer som används ofta på "lättåtkomligare" ställen för att få snabbare åtkomst till filerna.
Tekniknörd som gillar att träna.
May 24, 2001
Ok, så här är det; Det finns bra och dåliga defragprogram. De som finns i Windows suger. Visserligen är det som finns i W2k och XP bättre än det i 9x men båda är kraftigt nerbantade versioner av kommersiella program (Diskkeeper i w2k och XP). Om man kör NTFS bör man använda ett mäktigare program som klarar av att defragga MFT:n oxå som lätt blir kraftigt fragmenterad. De fristående programmen brukar dessutom klara av att placera frekvent använda filer (såvida NTFS används som accesstämplar filer) långt ut på disken där det är bättre klipp på HD:n.
Nortons Speedisk är ett ganska kompetent program men det finns andra bra oxå...
//Chill
July 3, 2001
Ok jag hade lite för bråttom läste det här på Anandtech.
http://www.anandtech.com/guide......html?i=63
Det står iofs inte att Norton inte klarar av det men den fanns inte med så jag antog det. Vars har du läst att den klarar det ?
May 24, 2001
Hmm, tror du har fått det här om bakfoten... För att övertyga dig citerar jag Symantec som skriver så här om Speeddisk;
"Completely optimize all drives online, including the directories, MFT, paging file (Pagefile.sys), and security meta data."
Eftersom det bara är NTFS-volymer som har en MFT så är väl diskussionen avslutad här.
//Chill
3 Guest(s)