December 8, 2005
Antagligen inte, men det räcker ju med att du tar i chassit eller liknande.
Men om man håller på och bygger en dator då är ju inte nätagget kopplat till elnätet.... och då är det ju inte chassit jordat, och inte heller personen som jobbar med datorn
men iallafall jordar jag mig själv alltid på på stickkonatekten
November 5, 2002
Asså det här med jordning är ju en vetenskap bara i sig.
Står man bredbent i närheten av ett blixtnedslag kan man få så pass stor potentialskillnad mellan fötterna att man dör... Potentialen sjunker utifrån blixtnedslagsplatsen.
Var jag vill komma är för att inte åstakomma någon spänningsskillnad som kan åstakomma en ström som i sin tur kan skada komponenter så måste du ha samma potential som det du arbeter med. Omdatorn av någon anledning har fått potentialen 20V och du jordar dig mot markpotentialen 0V och du petar med skruvmejseln på en del i datorn som har högre potential kan en skadlig ström uppnås.
Det bästa är alltså att jorda sig mot tex moderkortets jordlager som brukar vara kopplat till datorchassit. Då kan det inte uppstå någon potentialskillnad mellan dig och arbetsobjektet.
August 12, 2005
Ett riktigt ESD armband innehåller ett mostånd på mellan 1 och 10Mohm så att inte sådana urladdningar skall uppstå utan de laddas lungt och stilla ur över motståndet.
Och det flesta skador blir från urladdningar du aldrig märker men som ändå kan ligga up emot 20kV, altså strömen är så svag men kan ändå försvaga en krets så pass mycket att den går sönder efter ett tag.
Fick se ett exempel på ovanstående under ESD utbildning där de visade en transistor som gått sönder och som hade setat i ett flygplan, efter en undersökning av komponenten så upptäktes det att den fått en ESD skada vid monteringen ett par månader tidigare.
ups det blev lite mer än vad det var tänkt det där 🙂
1 Guest(s)