October 15, 2003
Hej alla glada tekniker! 🙂
Var väldigt länge sen jag var inne här, men nu kommer det lite frågor...
Funderar på att skaffa platt skärm, men vet inte vad som rekomenderas, dock vet jag att responstiden ska ligga mellan 8-12 ms för spel mm.
vad är skillnaden på data TFT och TV TFT? Kan man skaffa TV och ha som dataskärm med, eller tvärtom? En kompis till en kompis har skaffat ny LCD TV och den är knivskarp då man kopplar in datorn... men kanske responstiden är svag då?
Ja jag vet som sagt ine så mycket, men vill ha en bra skärm som håller ett tag och går att spela spel på...
Sen söker jag tystare fläktar (CPU, Nätagg.)då min sambo klagar, men det tar jag väl på andra sidan 😀
Hoppas någon kan hjälpa mig...
/Elfquist
June 7, 2005
skillnaden mellan en TFT skärm och LCD-tv är främst upplösningen. Medans LCD-tvn oftast sitter på 1280x720 eller 1388x768 så körs TFT skärmar i antingen 1280x1024/1600x1200/1920x1080/1920x1200 beroende på storleken på skärmen och modellen.
De flesta LCD-tvn har också många sorters ingångar, HDMI, DVI, VGA, SCART etc etc.
Medans de flesta TFT skärmar oftast bara har DVI och VGA medans vissa high-end modeller har HDMI och RCA ingångar med.
Själv så föredrar jag TFT skärmar då de har möjlighet till högre upplösning fast i gengäld blir de större modellerna ruskigt dyra.
LCD-tv har ju fördelen att de är billigare än många stora TFT skärmar fast deras upplösning är oftast fortfarande någon av de ovannämna 1280x720 eller 1388x768 från ca 26"-32"+ och vid de storlekarna kanske den upplösningen inte är så härlig.
Oj just det, LCD-tvn är oftast widescreen med.
March 11, 2003
Problemet med LCD-TV brukar vara att de inte riktigt fixar höga upplösningar. Dock så är det trevligt med kombinationsmöjligheterna.
Om du inte är superkräsen, så är 16ms helt OK för att spela på. Jag har spelat FPS:er på TFT i flera år, och även 25ms gick ganska bra.
Så visst, det går att använda LCD-TV som skärm, men skall man ha en bra, så får man betala en hel del.
2 Guest(s)