February 23, 2004
Det viktigaste kraven jag har är att det skall minst vara en 19"are och helst ha minst 4ms i resp.tid samt DVI och VGA-anslutning. Pivotfunktion etc. är ett plus, men inget måste. Funderar ev. på en Samsung 930BF, en polare har en och den vet jag är bra men finns det något bättre/prisvärdare i denna prisklassen? Gör inget om den är lite billigare, kan ev. tänka mig en 8ms, men läs min nedanstående fråga, beror lite på den isf.
Förresten, ser man någon skillnad mellan 8ms och 4ms? Läste någon stans att 3ms är ca 160ggr snabbare än en blinkning, så det borde inte vara så stor skillnad mellan 8 och 4ms. Någon som vet?
November 27, 2003
Det är skillnad ja, men skillnaden är inte stor. Eftersom vi dock fortfarande är i ett ganska tidigt skede inom LCD/TFT-utvecklingen så rör det sig rätt snabbt framåt och tyvärr drar det inte alltid åt samma håll.
Kolla märkningen för vad de anger sina responstider i noggrant så att det är det riktiga av till av och inte grå till grå som anges. Många fuskar nämligen.
Du ska inte heller stirra dig blind på denna för sanningen är att 4ms är långt ifrån sanningen när det gäller alla lägen. Beroende på vad det är för panel kan denna tid variera uppemot över 25ms i vissa fall, medan andra faktiskt håller vad de lovar.
Jag personligen är inte helt förtjust i de "snabba" skärmarna eftersom de ofta brister i bildkvalité istället, men satsar du på en relativt ny, snabb skärm idag får det väl ses om ok, men det finns bättre ifråga om ren kvalité.
Det bästa är att göra som du gjort här att kolla runt och Samsung 930BF är en bra skärm. Jag personligen skulle rekommendera Eizo och Viewsonics nay skärmar som ligger runt 12-16ms eftersom de använder de långsammare panelerna med bättre bildkvalité och de håller den tid de lovar.
//Andreas
July 3, 2001
http://www.datorbutiken.com/se.....d=HYL90DPL
sist jag letade efter en LCD som skulle vara bra (till flickvännen) så kom jag fram till att denna passade perfekt så den blev det. Riktigt grym skärm som hinner med =) men kanske kommit bättre de senaste 3-4 månaderna... kolla på toms hardware
2 Guest(s)