January 26, 2005
Vad är egentligen bäst för batteriet när man under en längre tid använder den bärbara datorn tillsammans med ac-adaptern/strömadaptern?
Skall man ha batteriet i så att det alltid blir (max)laddat samtidigt som man kör med ac-adaptern?
Det kanske är bättre för batteriet om man kör den utan batteri om ac-adaptern används? Om så är fallet, ska batteriet då vara urladdat, halvfullt eller maxladdat när det tas ut?
Alla erfarenheter eller synpunkter uppskattas...
March 14, 2001
Jag brukade i början när jag skaffade min laptop nästan alltid ta ur batteriet (fulladdat) när jag använde ac-adapter men har på senaste tiden slutat med det. Men har nu även sett att effekten i batteriet har sjunkit bra mycket mer på de månader jag alltid haft batteriet i.
Om det är en slump eller inte har jag ingen aning om, men det är så att jag nästan aldrig använder batteriet i datorn heller så att det har mist sin effekt pga många ur-/uppladdningar är inte troligt..
August 11, 2005
Det är lite si och så angående vad som egentligen gäller, men de flesta ställen jag läst påskrver att Li-Ion-batterier inte påverkas nämvärt av att sitta inne vid ac-användning.
De får dock inte urladdas helt (full cykel), då det direkt påverkar livslängden negativt.
Men vill du inte ha den i så ska den laddas till typ hälften och förvaras svalt.
Själv kör jag med batteriet i hela tiden då jag, när jag köpte datorn, var väl medveten om att baterier är förbrukningsvaror och något som måste bytas efter x antal år. Även om du inte använder batteriet komer den att åldras och få mindre livslängd, så varför hålla på med att ta ur och sätta in hela tiden?
Men svaret på din fråga är att batteriet inte skadas av att sitta i.
Sen beror det till stor del på vilken typ av batteri det rör sig om.
1 Guest(s)