Batteriet på moderkortet|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Batteriet på moderkortet
Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 8, 2005 - 2:50 am
sp_Permalink sp_Print

Antar att batteriet börjar bli dåligt på mitt moderkort för efter ett dygn så har min klocka halkat efter ca 20 min, om jag nu skall byta batterie är det bara o dra ur batteriet o sätta in ett nytt. Kommer alla inställningar i datorn att tappa minnet då eller kommer den ihåg ja det blir samma som innan jag pillade ur batteriet? Vart köper man batteriet på en vanlig teknikaffär eller klockaffär?

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
sp_UserOfflineSmall Offline
988674
December 8, 2005 - 3:15 am
sp_Permalink sp_Print

Fear wrote: Antar att batteriet börjar bli dåligt på mitt moderkort för efter ett dygn så har min klocka halkat efter ca 20 min, om jag nu skall byta batterie är det bara o dra ur batteriet o sätta in ett nytt. Kommer alla inställningar i datorn att tappa minnet då eller kommer den ihåg ja det blir samma som innan jag pillade ur batteriet? Vart köper man batteriet på en vanlig teknikaffär eller klockaffär?

Det är endast biosinställningarna som kommer att återställas. Fast vissa tjänster kan påverkas i Windows med, t.ex. Klockan och datumet hämtas ju från bios... Japps, "bara" att pilla ut det gamla och sätta i ett nytt. Såna batterier finns på alla möjliga ställen, klockaffärer, teknikställen etc. Men kolla på ICA MAXI ifall du har en sån butik nära dig, för de har en del såna "specialbatterier" och säljer mkt billigare än klockaffärer gör... Farsan köpte cmos-batteri hos klockmästarn för ca 60kr till sin laptop. Inte dyrt egentligen med tanke på hur länge de räcker, men på ICA MAXI kostar de 25kr (kvalitétsmärke), såg jag nästa dag 🙂

Fast det är ju inte säkert att det är cmos-batteriet som håller på att ge sig. Finns ett progg som synkar klockan mot atomur flera gånger per dag (beroende på inställning), testa med det först. Sen så kan du ju testa med att ändra bootordningen i bios och starta om datorn och kolla i bios ifall ändringen du gjorde fortfarande är samma efter omstart. Ifall den är det är det med största sannolikhet inget fel på ditt batteri. Fast iofs är de inte så dyra heller...

Atomic Clock Sync
http://fileforum.betanews.com/.....65587924/1

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 223
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL