November 15, 2002
Hej!
Hur bör man göra ör att få batteriet att hållas i trimm och så långlivat som möjligt?
Ska man använda batteriet fast man kör på strömm eller ta ut det?
Ha i laddaren dygnet runt eller dra ur den då datorn inte används?
KÖra det till slut i bland innan uppladdning?
Har hört så många olika versioner av dett nu, så jag tänkte här om någonstans borde man ju kunna få ett vettigt och entydigt svar...
Tack På Förhand för era svar!
Mvh SIMON 😎 😀
April 7, 2002
Det beror lite på vilken batterityp du har. Den här senaste tekniken lithium-ion som de flesta nya batterier använder idag, ska man kunna ladda i princip hur som helst.
Alla andra sorter är det bra att "konditionera". Det betyder helt enkelt att man ska låta strömmen ta slut helt och sedan ladda upp dom helt igen.
Sedan om lithium-ion inte ska behövas konditioneras, vet jag inte riktigt... det är två lägger på den frågan. Jag tror jag sällar mig till dom som tycker att även de batterierna ska konditioneras.
Eller har jag helt fel? rätt mig gärna då. Gärna med ett bra argument.
November 13, 2004
Här kan ni hitta massor med info om batterier och skötsel av dessa:
(De mest intressanta delarna är nog i 'Part One' Charging och Discharging och i 'Part Two' Prolonging battery life.)
/Henbe
December 25, 2000
Henbe wrote: Här kan ni hitta massor med info om batterier och skötsel av dessa:
(De mest intressanta delarna är nog i 'Part One' Charging och Discharging och i 'Part Two' Prolonging battery life.)
/Henbe
Såg mycket intressant ut ska läsa ordentligt när jag har tid. Tack för tipset.
April 7, 2002
Alltså den sidan var ju skitbra, tack Henbe!!
http://www.batteryuniversity.c.....one-23.htm
Denna sidan summerar upp rätt bra tycker jag!
Då ska man alltså konditionera ett li-ion batteri, men inte vid varje laddning för det är inte bra. lagom är alltså bäst igen
2 Guest(s)