November 27, 2002
Beror väl på vilka högtalare man har. Har dem inbyggda förstärkare så bör man nog låta dem sitta i datorn. Är dem små 'datorhögtalare' med anslutninga som möjliggör att man sätter dem direkt i datorn så låt dem sitta där. Är det däremot 'riktiga' högtalare, där det inte går att köra in sladdarna direkt i datorn, utan nån form av omkoppling, så kanske du ska fundera på att köra genom receivern.
Låter detta vettigt? 😀
January 2, 2007
Innan hade jag ett creative datorhögtalar-set till dator. Från ljudkortet till
subben där de andra högtalarna koppades in.
Sen för.. 2 ,5 år sen eller så så skaffade jag ett litet hemmabio paket.
Inget överdrivet dyrt. Cirka 5000 för CD/Dvd + reciever och 5.1 ljud.
Vilket jag tycker är mysigt till min dator.
Där kopplas ju högtalarna till recievern, som lär ha bra mycket bättre ljudhantering än mitt ljudkort.
Nu hoppas jag att jag har förtydligat det lite!
Frågan är:
får jag bättre ljud? (teoretisk sett)
January 8, 2003
Det sitter såklart en förstärkare i baslådan med som sen förstärker ljudet till basen och de andra högtalarna. Så skillnaden är ju mest vad du använder för grejer. Har du ett typ Mark eller United 5.1 system från classe och sedan jämför de med ett bra system från Creative eller Logitech så låter såklart datorhögtalarna bättre. Jämför du sedan datorhögtalarna med att koppla in ett bra slutsteg från Nad med ett par 15" av bättre sort eller en bra 7.1 reciver i 20 kg klassen med grymma högtalare till så är det som natt och dag ju.. Så att koppla ljudet direkt från ljudkortet resonemanget håller inte.
December 24, 2002
sen beror det på vad som sköter själva DA (Digital --> analog) omvandlingen..
Alltså, hur det är kopplat.. digitalt till förstärkaren eller analogt.. och vilket ljudkort du har, vilken förstärkare du har.. Eftersom du rent teoretiskt vill veta..
men i din prisklass är det svårt att säga.. det ända du kan göra är att lyssna dig fram..
January 2, 2007
Analogt, då menar du att man stoppar inte koppar tråden i recievern eller?
Jag har ett gäng Sony (5.1), reciervern av modell STR-DE495P, också Sony. Om det är till något intresse.
Och ett SB audigy som är 5 år gammalt.
har en lite fråga till.
Kommer(borde) jag känns skillnad på ett dyrare ljudkort till mina högtalare?
tex ett X-Fi.
PS: jag tror settet kostade 6000-7000 när jag tänker efter.
tack för bra svar!
January 8, 2003
kogel wrote: Analogt, då menar du att man stoppar inte koppar tråden i recievern eller?
Jag har ett gäng Sony (5.1), reciervern av modell STR-DE495P, också Sony. Om det är till något intresse.
Och ett SB audigy som är 5 år gammalt.har en lite fråga till.
Kommer(borde) jag känns skillnad på ett dyrare ljudkort till mina högtalare?
tex ett X-Fi.PS: jag tror settet kostade 6000-7000 när jag tänker efter.
tack för bra svar!
Analogt är med den vanliga 3,5mm hörlursuttaget som signalkälla. Digitalt är från Spdif ut genom toslink eller koaxial kontakt. Bäst är koax eller toslink till en bra reciver som kan omvandla signalen på ett vettigt sätt. Då spelar kablarnas kvalité in lite mer också.
1 Guest(s)