December 30, 2005
Någon som vet om det blir bättre jud och mindre surr och brus med S/PDIF och toslink kopplade till en vanlig 2.1 högtalaranläggning med S/PDIF ingång? (Just nu är det mycket surr och brus med vanlig 3.5 mm audio)
Finns det överhuvudtaget några högtalare/någon anläggning(ex 2.1-system) för datorn med (S/PDIF)toslink-ingång?
Tack för all hjälp och alla tips man kan få!
December 30, 2005
Moderkortet heter: ASUS M2N-SLI Deluxe
Enligt komplett.se är det detta ljudkort:
Ljudutgång Ljudkort
Audio Codec AD1988B
Ljudutgångsläge 7.1-kanals surround
Standarder som följs High Definition Audio
Och enligt manualen är det dethär:
SoundMAX ADI AD1988B 8-Channel CODEC
Supports Jack-Sensing, Enumeration, Multi-Streaming and Jack-Retasking Technology
Optical and Coaxial S/PDIF Out interfaces
Är det bra ljudkort? Enligt manualen utstrålar det sig precis som om det vore väldigt bra egentligen.
Men hur bra är det egentligen?
EDIT: Det stod även i manualen att det fanns något slags ljudfilter inbyggt. Och så står det lite om dethär HD-audio att det är bättre än AC97. Men hur mycket bättre är det?
Manual:
( http://www.google.se/search?hl.....f&oq= )
November 14, 2003
SoundMax är ett bra chip, men däremot så kan det inte jämföra sig med nya ljudkort. Ditt moderkort och chip är ju ganska gamla dessutom. Det är helt klart bättre däremot än Realtek AC97. Jag vet inte hur det jämför sig med nya chip från Realtek.
Min erfarenhet däremot är att även nya chip från Realtek ofta har olika slags problem. Jag vet inte vad du har för grejer kopplade till datorn, fast du måste ju fråga dig hur viktigt ljudet är i relation till hur mycket pengar du vill betala. Ett bra ljudkort kostar mycket pengar. Det är inte heller någon idé att köpa ett ljudkort om du inte har bra högtalare eller hörlurar.
March 14, 2001
Ja ljudkortet skickar ju ut ljudet digitalt och helt orört om du använder spdif så någon försämring bör det egentligen inte vara. Det beror väl på hur ljudkortet hanterar det hela och vilka ljudstandarder det stödjer, men "passthrough" sa just skicka ljudet vidare till annan avkodningsenhet.
Ett annat plus med åtminstone toslink är att man slipper jordproblem.
Använder du jordat vägguttag till datorn och förstärkare?
June 8, 2001
Jag använder optiskt eftersom denna koppling tillåter anslutning utan att massa störningar går från en apparat till en annan.
Om det blir mindre brus m.m. beror på hur pass bra ljudkort man har.
Mitt X-fi Xtremegamer har i stort sett samma ljud som förstärkarens DAC.
Moderkortens ljudkort brusar förmodligen mer än förstärkare så då skulle jag låta omvandlingen ske i förstärkaren istället.
March 10, 2003
Det du skulle kunna testa är att stänga av ljudet ifrån alla ingångar/utgångar på kortet bara för att se om någon stör för dig.
Dvs de ljudkällor som du inte använder på datorn.
Vet att en polare hade problem med att CD eller om det var AUX skapade brus om den var aktiv
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 30, 2005
Egentligen vill jag få bort bruset mest.
Nytt ljudkort kanske inte skulle behövas eftersom man måste ha jättedyra högtalare för att utnyttja det fullt ut isåfall. Just nu har jag dåliga tråkiga högtalare och jämförbart bättre ljudkort än hur bra högtalarna är.
Men finns det vanliga PC-högtalare med S/PDIF-ingång? Det enda enda som jag hittar är ju bara jättesuperdyra hemmabiosystem med S/PDIFingång.
Finns det kanske inga S/PDIF högtalare? Är det för att de som sitter vid datorn inte är så kräsna så de nöjer sig med vanlig 3.5 mm? Eller är det jag som kanske isåfall har ovanligt mycket brus så jag borde testa olika saker? Stänga av andra ljudutgångar (hur många kan man stänga av och hur?) och ta bort olika sladdar en liten stund och höra.
Tack för all hjälp man kan få!
July 14, 2005
Googlade på Aktiva Digitala högtalare och förutom Meridians serie och PMC Free FS1 som tillhör den jättesuperdyra kategorin så fann jag bara Audiopros trådlösa med USB anslutning som såg hyfsat seriös ut.
Kollade inte ens upp andra USB-högtalare för jag är rädd att det tar hela natten att sålla igenom träsket med plastiga USB prylar.
March 14, 2001
Några mindre och billiga system med digital in lär du inte hitta, skulle jag tro. Det finns 2-kanals förstärkare med spdif, kolla ex prisjakt och sortera efter de med digital in.
Annars går det ju att bygga själv eller köpa en liten DAC som ger lågnivå ut som du sen ansluter till valfri förstärkare.
Ex på färdig:
http://cgi.ebay.com/24bit-192H.....1e59ecceb1
http://cgi.ebay.com/NEW-BIG-24.....20aec8c80c
Det är faktiskt riktig bra saker som säljs där.
Några DAC med fler kanaler än 2 kommer du inte hitta, inte för överkomligt pris iaf och det finns knappt för oöverkomligt pris heller.
1 Guest(s)