April 3, 2005
Jag köpte en ny dator av datobutiken för ett antal månader sedan. Fram till idag har allting fungerat utmärkt, men när jag slog på datorn idag så vägrade den att fungera. Det började med att det startade om sig själv så fort den nådde inloggningenskärmen till Windows. Jag har försökt att formatera hårddisken men jag får fram ett meddelande som säger att jag ska kontrollera att all ny maskinvara är korrekt installerad samt inaktivera eller ta bort nyinstallerad maskin el. programvara. Problemet är bara att jag inte har installerat någon ny programvara eller maskinvara. I själva verket har jag inte gjort några som helst förändringar som skulle kunna orsaka detta fel??
Från felmeddelandet att utläsa verkar det som något i datorn har gått sönder? Om så är fallet så kommer jag givetvis åberopa garantin men innan jag gör det skulle jag behöva ha er hjälp att ta reda på vad som är fel? Eftersom jag inte är så duktig på det här skulle jag uppskatta om ni kunde ge mig några förslag på hur jag ska felsöka för att hitta vad som är sönder? Finns det något program jag kan installera för att felsöka eller kan jag göra några inställningar i bios för att utesluta att tex inte hårddisken fungerar? Hur ska jag gå vidare för att veta vad som är sönder i datorn?
Tack på förhand.
//John
November 26, 2002
dupont wrote: ...men när jag slog på datorn idag så vägrade den att fungera... ...skulle jag behöva ha er hjälp att ta reda på vad som är fel?...
Jag förstår din frustration. Men i grunden kan man säga att slå på en dator kan generera fel och ibland även att den dör helt. :bok: Med all säkerhet har en av 2 saker skett: Antingen har du krashat hårddisken när du slog till den, eller så har ngt hoppat ur sin plats. Börja med att plugga ur och sen i allt igen för att se om allt sitter som det ska. Har du en annan hårddisk så testa även med den för att se om din har gått sönder.
Jag tror inte att garantin täcker överfall av den här typen. Om du ändå tänker åberopa garantin så skriv det inte i ett dataforum med 10.000 läsare, sannolikheten är att en av läsarna tar emot din dator på butiken.
April 13, 2004
John_lz wrote: [quote=dupont]...men när jag slog på datorn idag så vägrade den att fungera... ...skulle jag behöva ha er hjälp att ta reda på vad som är fel?...
Jag förstår din frustration. Men i grunden kan man säga att slå på en dator kan generera fel och ibland även att den dör helt. :bok: Med all säkerhet har en av 2 saker skett: Antingen har du krashat hårddisken när du slog till den, eller så har ngt hoppat ur sin plats. Börja med att plugga ur och sen i allt igen för att se om allt sitter som det ska. Har du en annan hårddisk så testa även med den för att se om din har gått sönder.
Jag tror inte att garantin täcker överfall av den här typen. Om du ändå tänker åberopa garantin så skriv det inte i ett dataforum med 10.000 läsare, sannolikheten är att en av läsarna tar emot din dator på butiken.
Du, han menade nog starta!? 😛
November 26, 2002
Jalle64 wrote: [quote=John_lz][quote=dupont]...men när jag slog på datorn idag så vägrade den att fungera... ...skulle jag behöva ha er hjälp att ta reda på vad som är fel?...
Du, han menade nog starta!? 😛
Jag har 2 kusiner på 12 resp 14 år som jag har hamnat att sköta datorsupporten åt. När jag läser slå på datorn så brukar det faktiskt innebära ordagrant "slå på" datorn i deras fall. Så är nog inte fallet här.
Skamsen ber jag om ursäkt för mitt lite spydiska inlägg och hoppas du hittar felet i din burk.
/John_LZ
August 7, 2003
Det kan vara virus, det har iaf funnits nåt virus (blaster?) som bootade om datorn så fort den nådde inloggningsskärmen...
Har du testat basic-saker som att:
- Starta datorn i felsäkert läge?
Har du fått med windowsskivor, innan du formatterar om allt kan du testa installera om windows över den gamla installationen.
Hmm, ja... det finns möjlighet starta på windowsskivorna och välja "backa till senast fungerade funktion" också.
April 3, 2005
Jag har testat att starta datorn i felsäkert läge vilket inte fungerar, jag har försökt att formatera datorn vilket inte heller fungerar. När jag formaterar hårddisken så kommer det fram en blå skärm med texten
Kontrollera att all ny maskinvara är korrekt installerad samt inaktivera eller ta bort nyinstallerad maskin el. programvara.
Tror ni det är hårddisken som har slutat fungera? Finns det något lätt sätt jag kan kontrollera om hårddisken fortfarande fungerar?
2 Guest(s)