Behov av hjälp!!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behov av hjälp!!
dupont
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 19, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte en ny dator av datobutiken för ett antal månader sedan. Fram till idag har allting fungerat utmärkt, men när jag slog på datorn idag så vägrade den att fungera. Det började med att det startade om sig själv så fort den nådde inloggningenskärmen till Windows. Jag har försökt att formatera hårddisken men jag får fram ett meddelande som säger att jag ska kontrollera att all ny maskinvara är korrekt installerad samt inaktivera eller ta bort nyinstallerad maskin el. programvara. Problemet är bara att jag inte har installerat någon ny programvara eller maskinvara. I själva verket har jag inte gjort några som helst förändringar som skulle kunna orsaka detta fel??

Från felmeddelandet att utläsa verkar det som något i datorn har gått sönder? Om så är fallet så kommer jag givetvis åberopa garantin men innan jag gör det skulle jag behöva ha er hjälp att ta reda på vad som är fel? Eftersom jag inte är så duktig på det här skulle jag uppskatta om ni kunde ge mig några förslag på hur jag ska felsöka för att hitta vad som är sönder? Finns det något program jag kan installera för att felsöka eller kan jag göra några inställningar i bios för att utesluta att tex inte hårddisken fungerar? Hur ska jag gå vidare för att veta vad som är sönder i datorn?

Tack på förhand.

//John

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
993418
December 19, 2005 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

dupont wrote: ...men när jag slog på datorn idag så vägrade den att fungera... ...skulle jag behöva ha er hjälp att ta reda på vad som är fel?...

Jag förstår din frustration. Men i grunden kan man säga att slå på en dator kan generera fel och ibland även att den dör helt. :bok: Med all säkerhet har en av 2 saker skett: Antingen har du krashat hårddisken när du slog till den, eller så har ngt hoppat ur sin plats. Börja med att plugga ur och sen i allt igen för att se om allt sitter som det ska. Har du en annan hårddisk så testa även med den för att se om din har gått sönder.

Jag tror inte att garantin täcker överfall av den här typen. Om du ändå tänker åberopa garantin så skriv det inte i ett dataforum med 10.000 läsare, sannolikheten är att en av läsarna tar emot din dator på butiken.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
993428
December 19, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: [quote=dupont]...men när jag slog på datorn idag så vägrade den att fungera... ...skulle jag behöva ha er hjälp att ta reda på vad som är fel?...

Jag förstår din frustration. Men i grunden kan man säga att slå på en dator kan generera fel och ibland även att den dör helt. :bok: Med all säkerhet har en av 2 saker skett: Antingen har du krashat hårddisken när du slog till den, eller så har ngt hoppat ur sin plats. Börja med att plugga ur och sen i allt igen för att se om allt sitter som det ska. Har du en annan hårddisk så testa även med den för att se om din har gått sönder.

Jag tror inte att garantin täcker överfall av den här typen. Om du ändå tänker åberopa garantin så skriv det inte i ett dataforum med 10.000 läsare, sannolikheten är att en av läsarna tar emot din dator på butiken.

Du, han menade nog starta!? 😛 wink

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
993477
December 19, 2005 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=John_lz][quote=dupont]...men när jag slog på datorn idag så vägrade den att fungera... ...skulle jag behöva ha er hjälp att ta reda på vad som är fel?...

Du, han menade nog starta!? 😛 wink

embarassed embarassed embarassed

Jag har 2 kusiner på 12 resp 14 år som jag har hamnat att sköta datorsupporten åt. När jag läser slå på datorn så brukar det faktiskt innebära ordagrant "slå på" datorn i deras fall. Så är nog inte fallet här.

Skamsen ber jag om ursäkt för mitt lite spydiska inlägg och hoppas du hittar felet i din burk.

/John_LZ

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
993508
December 19, 2005 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe lol...aa men ja trodde oxå att han menade SLÅ på datorn.. laugh

dupont
Medlem
993636
December 20, 2005 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag menade att jag startade datorn :). Jag skulle fortfarande behöva hjälp dock.

6shooter
Medlem
Forum Posts: 30
993660
December 20, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt att Slå på datorn genererar inga HS 🙂

Men du kan kontrollera att allt kablage sitter som det ska. Samt att det sitter i rätt ordning.

Vad händer när du startar datorn med win skivan i?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
993688
December 20, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara virus, det har iaf funnits nåt virus (blaster?) som bootade om datorn så fort den nådde inloggningsskärmen...

Har du testat basic-saker som att:
- Starta datorn i felsäkert läge?

Har du fått med windowsskivor, innan du formatterar om allt kan du testa installera om windows över den gamla installationen.

Hmm, ja... det finns möjlighet starta på windowsskivorna och välja "backa till senast fungerade funktion" också.

dupont
Medlem
994034
December 21, 2005 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har testat att starta datorn i felsäkert läge vilket inte fungerar, jag har försökt att formatera datorn vilket inte heller fungerar. När jag formaterar hårddisken så kommer det fram en blå skärm med texten

Kontrollera att all ny maskinvara är korrekt installerad samt inaktivera eller ta bort nyinstallerad maskin el. programvara.

Tror ni det är hårddisken som har slutat fungera? Finns det något lätt sätt jag kan kontrollera om hårddisken fortfarande fungerar?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
994268
December 21, 2005 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där ser ut som ett garantiärende eftersom något allvarligt fel med processorn, minnet eller grafikkortet förmodligen orsakar detta fel. Det kan även vara bryggorna som inte fungerar korrekt och då ser det ut som om det finns hårdvara som egentligen inte finns.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 312
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL