September 1, 2002
Är mycket nära för att springa in till stan och köpa: http://www.mycom.se/produkt/as.....40884.html
GPU: 400, MEM: 700, PPL: 12x1, VP: 6.
MEN har börjat fundera lite; Shader Model 3.0.
Ska jag köpa ett 6800NU i stället? Det är dock något dyrare än ovanstående. (256MB PCI-E version).
Gillar verkligen designen på just Asus X800 och att kortet är ganska litet i jämförelse med 6800NU.
Är det verkligen värt att ha SM3.0 än? Om hur pass länge kommer det vara ett krav / en nödvändighet?
Tacksam för all info om detta.
March 11, 2003
Skillnaden är inget att bygga sitt köp på. Sen beror det ju självklart på vilka spel du spelar. Vi kommer säkert att se ordentligt stöd för SM 3.0 oftare i framtiden, men nu verkar det lite begränsat.
Överlag verkar X800 prestera lite bättre än 6800NU, så köp du kortet du egentligen hade bestämt dig för.
September 1, 2002
denstore wrote: Skillnaden är inget att bygga sitt köp på. Sen beror det ju självklart på vilka spel du spelar. Vi kommer säkert att se ordentligt stöd för SM 3.0 oftare i framtiden, men nu verkar det lite begränsat.
Överlag verkar X800 prestera lite bättre än 6800NU, så köp du kortet du egentligen hade bestämt dig för.
Spelar mycket sparsamt, och då blir det mest BF2 och Rome - Total war. Inget utav de har stöd för SM3.0 🙂
Tänkte mer på nya spel som kommer i höst och så. Kanske kommer något man kommer tycka om och då vill man ju kunna spela det utan problem.
March 11, 2003
Dinos wrote:
Spelar mycket sparsamt, och då blir det mest BF2 och Rome - Total war. Inget utav de har stöd för SM3.0 🙂Tänkte mer på nya spel som kommer i höst och så. Kanske kommer något man kommer tycka om och då vill man ju kunna spela det utan problem.
Jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig om SM 3.0. Jag hade nog hellre i så fall funderat över att lägga upp pengarna för ett X800XL eller 6800GT.
Mycom är ju inte direkt billigast. Du kan ju få båda de korten hyffsat billigt på t.ex. datorhandel.com.
September 1, 2002
denstore wrote:
Jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig om SM 3.0. Jag hade nog hellre i så fall funderat över att lägga upp pengarna för ett X800XL eller 6800GT.
Mycom är ju inte direkt billigast. Du kan ju få båda de korten hyffsat billigt på t.ex. datorhandel.com.
Anledningen till mycom är att jag i sådant fall tänkte gå upp dit i dag. Sen så har jag inte sett just Asus X800 i lager / i sortiment på speciellt många ställen. Tyvärr kan jag inte köpa något dyrare då min budget sträcker sig til 2300:- för grafikkortet. Sen så tycker jag inte det är värt att köpa ett dyrare när jag inte spelar så mycket :).
Tack för infon i alla fall!
June 7, 2005
Jag är alltid spektisk till ASUS ATI grafikkort, skulle vara det med i detta fallet. Av min erfarenhet så beter de sig lite skumt antingen med ati's drivrutiner eller med deras egna.
Förresten din länk, är inte det ett X800 Regular? Dvs 8x1 PP kort?
Om det är ett X800 regular med 8 pp så hade jag tagit en rejäl funderare på att gå till X800XL för sådär 500-600kr mer, det kortet presterar rejält mycket bättre än ett X800 Regular kort, för en liten kostnadsökning.
Från dustinhome inkl frakt
http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010078738
Och för att svara på din fråga, så kan SM 3.0 göra en bra skillnad när man kommer till extremer och i vissa fall till vissa sällsynta situationer. SM 3.0 ska främst göra det lättare att koda vissa saker tror jag det var.
Samt när SM 3.0 väl pressas till sin gräns så är det osäkert att GF 6x00 generationen hänger med i de svängarna.
Att kortet klarar SM 3.0 betyder inte att det gör det bra, FX5200 någon?
March 11, 2003
Unit01 wrote: Jag är alltid spektisk till ASUS ATI grafikkort, skulle vara det med i detta fallet. Av min erfarenhet så beter de sig lite skumt antingen med ati's drivrutiner eller med deras egna.
Förresten din länk, är inte det ett X800 Regular? Dvs 8x1 PP kort?
Om det är ett X800 regular med 8 pp så hade jag tagit en rejäl funderare på att gå till X800XL för sådär 500-600kr mer, det kortet presterar rejält mycket bättre än ett X800 Regular kort, för en liten kostnadsökning.
Från dustinhome inkl frakt
http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010078738Och för att svara på din fråga, så kan SM 3.0 göra en bra skillnad när man kommer till extremer och i vissa fall till vissa sällsynta situationer. SM 3.0 ska främst göra det lättare att koda vissa saker tror jag det var.
Samt när SM 3.0 väl pressas till sin gräns så är det osäkert att GF 6x00 generationen hänger med i de svängarna.
Att kortet klarar SM 3.0 betyder inte att det gör det bra, FX5200 någon?
X800 har 12 pixel pipelines.
Väldigt få verkar använda sig av SM3.0 i dagsläget.
September 1, 2002
Unit01 wrote:
Förresten din länk, är inte det ett X800 Regular? Dvs 8x1 PP kort?Att kortet klarar SM 3.0 betyder inte att det gör det bra, FX5200 någon?
X800 har 12 pipes.
FX5200 har då inte stöd för sm3.0? Det introducerades med GF6-serien.
Varför skulle det ananrs vara sådant ståhej om SM3.0 nu när GF6 kom och inte när GFFX-serien kom...
1 Guest(s)