April 6, 2001
Det är så att jag ska köpa ny dator (eller min farsa rättare sagt...hehe...), och jag behöver lite hjälp med ihopploket.
Vi får själva sätta ihopp en dator alltså, så vad ska man välja?
En P4 är ju ingen ide (DYRT!) så det är AMD som gäller. Hade tänkt mig en T-BIRD 1,33MHz 266 FSB. Är det något specielt man ska lägga märke till när man köper en sån här processor? Hur ska man göra för att förskra sig om att man får ett bra exemplar?
Och vilket moderkort är bäst?
Abit KT7A RAID eller ska man satsa på ett med stöd för DDR RAM? Fins det något bra moderkort med stöd för DRR RAM idag?
Sedan undrar jag även över vilken monitor som är bäst att satsa på? Är det värt att köpa en 21 tum? Vilka bra monitorer finns det egentligen?
Och sist så undrar jag även över köpet av minne (SDRAM/DDR). Vad ska man tänka på när man köper minne? Vilka märken är bra?
February 10, 2001
Tja !
Köp den bästa T-birden som finns på http://www.datorbutiken.com
Köp DDR minnen ! + DDR moderkortet som finns på samma sida!
å på monitor -.... kom ihåg köp en BRA monitor! Du ångrar dig aldrig om du lägger ut 2000 kr extra på en bra än en dålig ! + STOR ! typ 19" <-> 21"
December 20, 2000
Hej!
Jag tycker att det är mer värt att satsa på en Tbird 1200MHz. 1333MHz versionen kommer ju vara den snabbaste och därför kommer priset mellan den och 1200MHz Tbirden skilja ganska så mycket i pris.
Tycker att du ska vänta med DDR, priserna är inte rätt än och moderkorten är nog inte så jättebra. Du får förresten ingen stor prestanda vinst heller.
Jag har en 19" Flat NEC skärm som kostade 4800 (med frakt från Dustin), och jag tycker att den är skitbra!
Precis som Lening sa så ska man inte snåla när man köper monitor!! Monitorn är helt klart det man behåller längst till sin dator! Eftersom den ska vara med så länge så är det lika bra att lägga ut lite mer pengar på just monitorn!
Jag har själv en 19" Nokia skärm och är väldigt nöjd. Men man blir mer och mer sugen på en 21".. 😀
Men köp en bra 19" så står du dig ett tag!
Tekniknörd som gillar att träna.
Som läget är nu skulle jag nog vänta med att köpa DDR minnen! Både minnena och moderkorten är dyrare! Men om VIA:s problem med deras KT266 chipset beror på en bios uppgradering vilket verkar vara fallet så kan priserna komma att sjunka på moderkorten. I alla fall om det kommer ut många olika! Men just nu är det nog lite svårt att motivera ett köp av DDR minne och moderkort till det.. men om typ en månad så kan det vara aktuellt!
Jo det är iförsej sant..
Men ja har ni pengarna så kan det kanske vara värt det..
Det är igentligen helt fel tillfälle för att köpa nytt moderkort..
April 6, 2001
varför är det helt fel tillfälle att köpa nytt moderkort???
Det finns ju alltid någon hägring vid horisonten...
Men man måste ju ändå slå till någon gång.
Och om jag köper ett DDR moderkort nu så kan jag ju alltid uppgrader till ett bättre sen, och behöver då inte köpa nytt DDR minne också...
April 2, 2001
Det är fel nu för att det står i skiftet mellan DDR eller inte.
Moderkorten för det med "riktiga" chipset har precis kommit, och givetvis är de buggiga som alltid, DDR är än så länge för dyrt, vilket ganska snart kommer att ändra sig, ja, fler faktorer finns, men som det ser ut just nu så är nog bästa rådet att vänta en månad och se.
Precis som Slass säger så är DDR moderkorten helt för få och otestade för att vara ett säkert alternativ! DDR minnena är också väldigt nya och de enda som verkar klara av vad de ska klara för tillfället är Crucials DDR minnen.. så om du hade tänkt köpa nytt moderkort ssen och behålla minnena så kan det bli så att de minnena inte är så bra längre.. eftersom det hela tiden görs förbättringar i början när en produkt är ny utkommen!
Ajfan..
Hmm vet du vad det är för moderkort ni kommer att få om ni köper med DDR minne?
Det är lite knepigt med företags datorer..
December 20, 2000
Håller med, DDR är lite för tidigt just nu.
Jag tror ändå att ni kommer uppgradera datorn senare, och om 2-3 månader har priserna på DDR grejjerna stabiliserat sig och förmodligen sjunkit ganska mycket, då kan du ju köpa nytt mobo och ddr minne.
Eftersom ni måste ha nya grejjer just nu så rekommenderar jag ett stabilt "vanligt" moderkort och Mosel SDRAM minnen
1 Guest(s)