Behöver hjälp med serverbygge|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver hjälp med serverbygge
Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 16, 2008 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är så att jag funderar på att sätta ihop en liten server. Målet är att den ska stå på 24/7 så prio ett är att den ska vara strömsnål, prio 2 är att den ska vara så billig som möjligt.

Till att börja med undrar jag vilken setup man ska fundera på, har läst runt lite och det verkar som det är Intel man ska köra på om man tänker strömförbukning/pris. Ett VIA system må vara mer strömsnålt men inte värt pengarna?

Jag har då sneglat lite på moderkort med så mkt som möjligt inbyggt, är detta bättre än att köpa separat grafikkort (ur strömsynpunkt)?

De krav jag har är att den ska klara 6st SATA2 diskar, S775 och vara så billigt som möjligt.

Processorn jag har tänkt mig är billigast möjliga Celeron, för att sedan klocka ner den till ca: 1 GHz, kom gärna med tankar och ideer på mitt val av mobo och CPU.

Tänkt setup:
http://www.inet.se/datorkompon.....z/5309869/

http://www.dustinhome.se/pd_50.....sjakt_5353

245+895 = 1140

Alternativ setup:

http://www.inet.se/datorkompon.....z/5309869/

Moderkort: kom gärna med förslag

http://www.dustinhome.se/pd_50.....08964.aspx

245+Moderkort+235=

Eller kan man köra på ett AM2 system? har en Sempron 2800+ som ligger och skräpar, har dock hört att AMD har högre strömförbrukning än Intel?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1200939
August 16, 2008 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad skall du använda din server till ? Vilken Cpu som drar mest ström går ju att kolla upp. Men de flesta cpus, går att dra ner volten lite på.
Samt att de CPU's som har strömspar funktioner är snålare än de utan.

Celeron D har inte strömspar funktioner och går för fullt hela tiden.
De nyare celeron E1200 & E1400 har däremot denna fu nktion, samt att de är dualcore på dem med (för bättre prestanda om det behövs).

Sempron bör ha strömsparfunktioner och har du en liggandes blir det ju billigare ändå.

Kör på internt grafikort då det drar minst lika mycket som ett extern eller t.om. mindre (beror på vilken grafikkrets det är).
Det som kan vara fördelen med externt är att det kan bli billigare än med ett moderkort med inbyggt.

Ett begagnat grafikort i den kategorin du söker kostar nog inte mer än 50-100kr. (räcker ju med ett gammalt pci från tidigt 90-tal annars, vilket skänks bort i princip)

Edit: Kom nyss på att Sempron endast var till Socket A och 754. Socket A har inte strömsparning. Samt att jag är osäker på om Sempron på 754 har det också.
Isf blir en ny intel bättre.

http://en.wikipedia.org/wiki/S.....7n.27Quiet

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1200955
August 16, 2008 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Servern skall mest användas till att dela filer med.

Hur kollar jag upp hur mkt ström en processor drar?

Är det ATI/Nvidia som är bäst ur strömsparfunktion? har kikat lite på de allra billigaste korten som går att hitta, finns det någon käck sida jag kan kolla upp hur mkt ström de drar? Ska ev. kör en Linux dist så nVdidia är väll att föredra, om de inte drar för mkt ström.

Vad mkt bör man räkna med att en sådan server som jag kommer skaffa med 4 st Sata diskar kommer att dra? mellan tummen och pekfingret

Ctrl wrote: Vad skall du använda din server till ? Vilken Cpu som drar mest ström går ju att kolla upp. Men de flesta cpus, går att dra ner volten lite på.
Samt att de CPU's som har strömspar funktioner är snålare än de utan.

Celeron D har inte strömspar funktioner och går för fullt hela tiden.
De nyare celeron E1200 & E1400 har däremot denna fu nktion, samt att de är dualcore på dem med (för bättre prestanda om det behövs).

Sempron bör ha strömsparfunktioner och har du en liggandes blir det ju billigare ändå.

Kör på internt grafikort då det drar minst lika mycket som ett extern eller t.om. mindre (beror på vilken grafikkrets det är).
Det som kan vara fördelen med externt är att det kan bli billigare än med ett moderkort med inbyggt.

Ett begagnat grafikort i den kategorin du söker kostar nog inte mer än 50-100kr. (räcker ju med ett gammalt pci från tidigt 90-tal annars, vilket skänks bort i princip)

Edit: Kom nyss på att Sempron endast var till Socket A och 754. Socket A har inte strömsparning. Samt att jag är osäker på om Sempron på 754 har det också.
Isf blir en ny intel bättre.

http://en.wikipedia.org/wiki/S.....7n.27Quiet

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1200957
August 16, 2008 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Skall du bara ha den för fildelning och bara ha den i en garderob (inte sitta framför den)
Så skaffa som jag nämnde tidigare ett vanligt VGA från 90talet (nått S3 PCI kort t.ex.).
Kostar kanska en 10a eller 20a som mest, och de drar så lite att det inte märks.

Sedan moderkort kan du ta billigast möjligast med så många Sata portar du behöver.
Billigast på prisjakt med 6+ portar och s775 är Asus p5b moderkortet.
Men du kan ju kolla efter ett begagnat moderkort också så blir det ännu billigare.

Hur mycket CPUn drar kan man se på ett ungefär genom att kolla upp den du är ute efter på nätet.
Men skall du inte sitta på datorn så kommer du köra strömsparfunktioner på den gissar jag på.
Då stämmer inte värdet från nätet längre.

En HD drar väl runt 30-32w under load, lite olika mellan modellerna.
Men eftersom du troligtvis inte kommer lasta alla fullt hela tiden (om du inte tänkt dig RAID5 då eller nått) så kommer även detta värdet vara mindre.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
1200970
August 17, 2008 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=281584
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?e=237930

Du kan givetvis dribbla runt lite som du vill men jag personligen skulle nog köra AMD till en rigg som ska vara strömsnål... visst, ska bara vara till en server men skadar inte med bättre grejor ändå i grafik etc. och tror inte att ett Intel-system kommer ner på samma nivåer. Ett AMD780G moderkort ger dig en grafik som räcker till och långt därutöver fastän det är inbyggt, du kan återanvända servern senare till något annat också om du vill det. Och priserna är ganska trevliga också 🙂

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1201006
August 17, 2008 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ska kika upp det där med externt graffe som du nämner

på S775, är det något speciellt chip man bör rikta in sig på? P965, P35 etc etc?

Kommer Intel Atom processorn att komma till stationära datorer med eller är det bara till bärbara?

har även funderat lite på vilket OS man ska köra, har börjat exprimentera lite med Ubuntu men tycker det är lite krångligt. Ni andra vad kör ni för något?

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1201104
August 18, 2008 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen som vet?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 370
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL