Behöver hjälp med val av skärm|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver hjälp med val av skärm
Tocky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 240
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 25, 2006 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Min farsa har bestämt sig att han vill inskafffa sig två stycken patta 19" skärmar, som ska ersätta en 15" platt och en 17" crt. Nu är jag inte så haj på skärmar och känner inte till fördelarna som vissa har. Farsan vill ju inte betala för låga responstider, då han bara ska använda dem till kontorsarbete. Någon som har något att rekommendera.

En anna fråga som han ställde, var om han kunde köra dubbel skärm på en dator. Då vill han t ex. ha ett excelark öppet på den ena skärmen och en flik på den andra. Obs! det är samma excelark.

Tacksam för svar

ejdam
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
1053520
June 25, 2006 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

för att ha två stkärmar måste men vel köpa något slags mellansteg och så har jag för mej att man kan stänna in i en mjukvara som man får med hur den ska arbeta.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1053575
June 25, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang. köra på dubbel skärm, det funkar väl med ATI Hydravision, https://support.ati.com/ics/su.....olderID=27

Kolla på nedanstående skärm, väldigt prisvärd. Jag kör med en 19" Viewsonic (dock annan modell) och är väldigt nöjd. Denna på Elgiganten har inte digital anslutning (DVI), utan enbart analog. Vid kontorsarbete har detta inte alls stor betydelse. Skärmen verkar inte vara höj- och sänkbar, det får man fråga sig själv om man behöver (min är inte det heller, man får ju tänka på att man kan höja och sänka sin stol med om man har en sån). Pivotfunktion har den inte heller, alltså kan man inte vrida på skärmen så att den står på högkant, typ "highscreen" om du förstår vad jag menar. En responstid på 8ms är bra med. Behöver du inte dessa funktioner som denna skärm saknar, så ser jag ingen anledning att köpa en dyrare skärm.

Länk till Elgiganten

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1053663
June 26, 2006 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

För att splitta upp videosignalen till två skärmar kan man behöva en videosplitter:
http://www.komplett.se/k/kl.as.....;maxPrice=

Fast har du fler än ett uttag för skärmar på ditt grafikkortet bör det funka utan en sån. Vad sitter det för grafikkort i datorn i fråga?

Sedan kan man bl.a. med hjälp av Hydravision ställa in så att du har öppet ett Excelark på bägge skärmar, men olika flikar. Däremot kanske du måste starta två instanser av Excelfilen. Men av vad jag sett i Hydravision finns den möjligheten i alla fall, man kan välja på vilken skärm ett program ska visa sig, då öppnar man filen en gång och väljer skärm1, sen öppnar en till instans av filen och väljer skärm2 och där i väljer en annan flik.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1053666
June 26, 2006 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Ett par snabba reflekteringar.
Har han ett någorlunda modernt grafikkort med två utgångar, så behöver han knapp göra mer än att koppla in båda skärmarna, och göra båda aktiva i bildskärmsinställningarna. Splitters och liknande är inte nödvändigt.
Har han inte det, så är det ändå nästan billigare att köpa ett nytt grafikkort med dubbla RAMDACs och gärna dubbla DVI-utgångar.
När det gäller skärmarna, så kan jag rekommendera att gå och kolla i någon affär. Alla har olika preferenser när det gäller skärpa och kontrast. Dock så har uppdateringshastighet väldigt låg prioritet vid kontorsarbete.
Själv har jag LG-skärmar, och tycker det fungerar hyffsat, även om jag tycker de har lite dålig ljusstyrka. Smaken är som baken, så kolla gärna på skärmarna innan ni handlar.

En sak till, när det gäller att posta länkar till saker. Se till att använda url-funktionen. Det är jäkligt irriterande att komma in i en tråd och behöva skrolla i sidled bara för att någon har postat en kilometer lång länk.

Tocky
Medlem
1053750
June 26, 2006 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är det så att han har en gammal dator och en väldigt gammal dator.

Varför min farsa vill införskaffa sig två skärmar är för att det är olika storlekar på skärmarna han använder idag, (han har en laptop också) och han har inte så bra syn så, det är väldigt jobbigt med att hans ögon ska anpassa sig till avstånden hela tiden.

Han sitter hela dagarna och arbetar med excel, därför tycker han det är synd att han bara kan se en flik i taget, istället för att se alla flikar samtidigt (tror det bara är 2 dock).

Han har inte något modernt grafikkort, och jag tippar på att det är agp han har. Men som sagt, att köra dual screen ska han bara göra om det är väldigt enkelt att få igång och sköta. Han är inte så kunnig om datorer, och fullstänigt hatar när det blir problem. Så det får inte vara mer avancerat än att start internet explorer.

P.S däremot kan jag sätta igång allt, men han ska kunna sköta det själv utan problem.

denstore
Member
Medlem
1053769
June 26, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Tocky wrote: Nu är det så att han har en gammal dator och en väldigt gammal dator.

Varför min farsa vill införskaffa sig två skärmar är för att det är olika storlekar på skärmarna han använder idag, (han har en laptop också) och han har inte så bra syn så, det är väldigt jobbigt med att hans ögon ska anpassa sig till avstånden hela tiden.

Han sitter hela dagarna och arbetar med excel, därför tycker han det är synd att han bara kan se en flik i taget, istället för att se alla flikar samtidigt (tror det bara är 2 dock).

Han har inte något modernt grafikkort, och jag tippar på att det är agp han har. Men som sagt, att köra dual screen ska han bara göra om det är väldigt enkelt att få igång och sköta. Han är inte så kunnig om datorer, och fullstänigt hatar när det blir problem. Så det får inte vara mer avancerat än att start internet explorer.

P.S däremot kan jag sätta igång allt, men han ska kunna sköta det själv utan problem.

När det väl är konfigurerat, så är det bara att starta datorn.
Om han har AGP, och kan tänka sig att lägga ett par hundringar på ett grafikkort, så är det ju inga problem. T.ex. ett Geforce 5200 har ofta dubbla utgångar och kostar nästan inget på t.ex. blocket.

Tocky
Medlem
1053830
June 26, 2006 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

går det bra med, en dvi och en VGA utgång för att få det att fungera?

denstore
Member
Medlem
1053848
June 26, 2006 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Tocky wrote: går det bra med, en dvi och en VGA utgång för att få det att fungera?

Det krävs också att kortet kan hantera två skärmar. De flesta nyare kort gör det, men det finns lite budgetkort som inte gör det. Kolla efter dubbla RAMDACs.

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1053985
June 27, 2006 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Om din fars PC är så gammal och han vill ha det enkelt så kankske en splitter är bäst?

Som t.ex. http://www.matrox.com/mga/offh.....o/home.cfm

Matrox DualHead2Go 🙂

MVH Jonas

Tocky
Medlem
1054003
June 27, 2006 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter bra det, bara en sak som återstår bra skärmar. Farsan fick just ett erbjudande från dell, de har väl bra skärmar, eller gäller det bara 20" och större?. Som sagt inga super responstider, utan bra 19" skärmar till ett bra pris, gärna ett starkt märke då farsan vill veta vad han får för pengarna. Han är alltid skeptisk måt budgetmärke.

Tocky
Medlem
1054208
June 28, 2006 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Pratade med farsan igår och han sade att han inte längre var intresserad av att köra i dual screen. Men han vill fortfarande ha två bra 19" platta skärmar. Jag är inte bra på veta vilken skärm som man ska ha, eftersom jag har haft min 19" crt länge nu och inte behövt byta än.

Två frågor:

1. Har ni någon skärm som ni kan rekommendera

2. Spelar det någon roll om man köper den i butiken eller via nätet, (tänker främst på pixelfel)?

denstore
Member
Medlem
1054214
June 28, 2006 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

Tocky wrote: Pratade med farsan igår och han sade att han inte längre var intresserad av att köra i dual screen. Men han vill fortfarande ha två bra 19" platta skärmar. Jag är inte bra på veta vilken skärm som man ska ha, eftersom jag har haft min 19" crt länge nu och inte behövt byta än.

Två frågor:

1. Har ni någon skärm som ni kan rekommendera

2. Spelar det någon roll om man köper den i butiken eller via nätet, (tänker främst på pixelfel)?

Vad skall han med två skärmar till om han inte skall köra i dualscreen? Klonat är ju inte så meningsfullt vid kontorsarbete?

Tocky
Medlem
1054246
June 28, 2006 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Han har två datorer och vill ha lika stor skärm på båda, eftersom han inte ser så bra, samt att han vill ha platt för att få mer plats på skrivbordet.

Tocky
Medlem
1055006
July 1, 2006 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hade tänkt att ta denna skrämen, någon som har något possitivt/negativt att säga om den, eller kanske kan rekommendera en annan.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=320321

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1055012
July 1, 2006 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Tocky wrote: jag hade tänkt att ta denna skrämen, någon som har något possitivt/negativt att säga om den, eller kanske kan rekommendera en annan.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=320321

Verkar helt OK... Om man kollar på värdena o.s.v.
DVI, Bra kontrastförhållande och 16,7M färger för 2495kr.
Verkar som ett bra köp. :bok:

Uno!
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 309
1058463
July 13, 2006 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

det värsta är att dom ljuger om värdena, det ska vara Bildkontrastförhållande 700:1 enligt sonys hemsida(?) så man ska inte lite på dom där nissarna.

Funderade också på att köpa den där men nu är jag inte så säker på det längre bara för det

Edit: läste kommentarerna nu på komplett, det blir nog den skärmen iaf 😎

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 296
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL