October 3, 2004
Hej
Har inte alls hängt med på sistone och är därför lite lost vad gäller komponentvalen.
Som det ser ut nu:
Processor: AMD X2 4200+
Cirkapris: 4200 kr
Minne: 1024 mb,
Cirkapris: 1000-1500 kr?
Moderkort: Ingen aning.
Cirkapris: 1000-1500 kr?
Grafikkort: 6800 gt 256 mb
Cirkapris: 2500 kr
Nätagg: Antec Phantom 500W
Cirkapris: 1500 kr
Hårddisk: senare problem 😉
Cirkapris: 2200 kr
Totalt ca 13 kkr.
Jag har kollat lite på det här moderkortet.
Det jag gillar med det är att den har 2x 16 PCI-e och en 4x PCI-e (och en 1x PCI-e) samt dual gigabitlan. Det jag inte gillar är att den har en fläkt.
Skulle en sån här fungera på det moderkortet? (ZALMAN NB47J)
http://kylning.com/info.php?cP.....ec1f6d69dd
Men jag har bara blivigt rekommenderad ett moderkort ur den serien, så vet egentligen inget mer om det korten (eller om alternativen).
Vad gäller minnet vet jag inget mer än att jag inte har råd att köpa några superminnen, max 1500 kr för ett par hyffsade 512mb 3200 minnen kan väl inte bli fel? Isåfall vilka rekommenderas?
Nätagget borde inte ha några probelm att driva det tycker jag (kanske 5 hårddiskar, 2 cd-enheter och lite krimkrams).
Om någon har nån synpunkt på övriga delar så tar jag gärna emot dem, har levt i en bunker senaste året (gjort lumpen) så vore inte förvånad om jag missat nåt.
Ang. processorn så vill jag gärna ha lite singlecore prestanda därav 4200+ som egentligen inte känns särskilt prisvärd mot 3800+.
Hur är det med överklockningen av dessa?
Är det bara multipliern som går att ändra neråt?
I och med att jag inte kommer ha några superminnen direkt så känns det rätt kört att ge sig på att klocka den lite.
January 8, 2005
tjoff wrote: Hej
Har inte alls hängt med på sistone och är därför lite lost vad gäller komponentvalen.
Som det ser ut nu:
Processor: AMD X2 4200+
Cirkapris: 4200 krMinne: 1024 mb,
Cirkapris: 1000-1500 kr?Grafikkort: 6800 gt 256 mb
Cirkapris: 2500 krTotalt ca 13 kkr.
Jag har kollat lite på det här moderkortet.
Det jag gillar med det är att den har 2x 16 PCI-e och en 4x PCI-e (och en 1x PCI-e) samt dual gigabitlan. Det jag inte gillar är att den har en fläkt.
Skulle en sån här fungera på det moderkortet? (ZALMAN NB47J)
http://kylning.com/info.php?cP.....ec1f6d69dd
Men jag har bara blivigt rekommenderad ett moderkort ur den serien, så vet egentligen inget mer om det korten (eller om alternativen).Vad gäller minnet vet jag inget mer än att jag inte har råd att köpa några superminnen, max 1500 kr för ett par hyffsade 512mb 3200 minnen kan väl inte bli fel? Isåfall vilka rekommenderas?
Nätagget borde inte ha några probelm att driva det tycker jag (kanske 5 hårddiskar, 2 cd-enheter och lite krimkrams).
Om någon har nån synpunkt på övriga delar så tar jag gärna emot dem, har levt i en bunker senaste året (gjort lumpen) så vore inte förvånad om jag missat nåt.
Ang. processorn så vill jag gärna ha lite singlecore prestanda därav 4200+ som egentligen inte känns särskilt prisvärd mot 3800+.
hmm ditt processor val känns helt fel, du ville ha en single core men valt en dual core processor AMD x2 4200+ är dual core därav beteckningen X2 🙂
så köp en single core 3500+ etc klocka lite till 3800+ prestanda spara 2 000 kr om inte mer och köp antingen lite mer minne till 2000mb eller släng kosingen på ett bättre graffikkort 7800GT eller liknande.
för vad jag ser på komponent valen kommer du spela och därav spelar minne/graffikort mer roll än processor.
August 16, 2003
Polekatt wrote: hmm ditt processor val känns helt fel, du ville ha en single core men valt en dual core processor AMD x2 4200+ är dual core därav beteckningen X2 🙂
han skriver att han vill ha bra singelcore prestanda det betyder inte att han vill ha en singelcore processor, en 3800 har för låg frekfrens tycker han därför en 4200.
ahh :/ känner att jag inte kan förklara bra, men han har inte skrivit eller gjort något fel. det är samma sak som med Xbox360 och PS3, dom har en massa kärnor men hur bra är dom på singelcore beräkningar elelr vad det nu heter
October 3, 2004
Poontus wrote: varför kört?
bara att ställa in dividers och klocka på 😉
Men ger det nåt när man inte kör 1:1 på minnena?
Har inte direkt hängt med på överklockningsfronten heller 😉
Om man nu ska överklocka så finns ju opteron processorn 165 också, eller möjligen 170 om man är rädd att överklockningen ska skita sig :p
Om man tar opteron 165 så har den ju en multiplier på 9, och för att få upp den processorn till säg behagliga 2.2 GHz så skulle jag behöva höjja minnet till 244 MHz (vilket de inte skulle palla). Vad skulle en divider åstadkomma? Är det fortfarande från PCI bussen man utgår med dividersarna? Så att jag t.ex. kan ändra dividern till 7 och låta minnena gå i 213 MHz (vilket de förhoppningsvis klarar) utan att förlora en massa prestanda på att jag inte kör 1:1?
Som Poontus säger så är jag helt klart ute efter en dualcore processor (varigt en dröm i många år :)) men för dens skull vill jag inte ha kass singlecore prestanda i de fall jag inte kan utnyttja båda kärnorna.
Grafikkortet är egentligen snäppet bättre än vad jag tänkt mig men det är av den anledningen att jag redan har ett 9800 pro och att jag tycker det känns fel att köpa nåt nytt som inte är ordentligt mycket snabbare än det jag har. Egentligen skulle det ju vara skönt att få behålla sitt 9800 pro lite men jag vill inte skaffa nåt halvbra moderkort bara för det. Sen brukar jag resonera som så att under 2000 kr så får man inget prisvärt grafikkort (stämde kanske bättre förr), man betalar mer för själva kortet än prestandan då. Och 2500 är ju inte mycket mer så... Det är så jag resonerat i alla fall.
Dessa minnen är väl de dyraste jag egentligen känner att jag vill lägga för att inte spräcka budgeten (räknade först med 1000 kr :)):
Men tror jag kan sälja lite gammalt ram för ~300 kr och då blir det ju som om dom här kostade 1000 kr 😀
Corsair XMS 1024MB (2x512) PC3200 400MHz TWINX1024-3200C2 (2-3-3-6)
Kostar 1349 kr.
http://www.webhallen.com/prod......p?id=42420
Sen har jag tänkt uppgradera så att jag får 2048 eller i alla fall ~1500 mb. Men de bör väl fungera bra?
Ingen som vill kommentera moderkortet?
Är det som jag känner mig mest osäker på 🙂
January 8, 2005
Poontus wrote: [quote=Polekatt]hmm ditt processor val känns helt fel, du ville ha en single core men valt en dual core processor AMD x2 4200+ är dual core därav beteckningen X2 🙂
han skriver att han vill ha bra singelcore prestanda det betyder inte att han vill ha en singelcore processor, en 3800 har för låg frekfrens tycker han därför en 4200.
ahh :/ känner att jag inte kan förklara bra, men han har inte skrivit eller gjort något fel. det är samma sak som med Xbox360 och PS3, dom har en massa kärnor men hur bra är dom på singelcore beräkningar elelr vad det nu heter
jo jag läste det sen, men min punkt står fortfarande, varför köpa X2 när man e ute efter single core prestanda ? ser inte andvändningen för dual core i dagsläget och när det kommer till andvändning finns det bra mkt bättre processorer att köpa och inte slänga 4200kr i sjön.
hoppas du förstår vad jag menar.
October 3, 2004
Polekatt wrote: [quote=Poontus][quote=Polekatt]hmm ditt processor val känns helt fel, du ville ha en single core men valt en dual core processor AMD x2 4200+ är dual core därav beteckningen X2 🙂
jo jag läste det sen, men min punkt står fortfarande, varför köpa X2 när man e ute efter single core prestanda ? ser inte andvändningen för dual core i dagsläget och när det kommer till andvändning finns det bra mkt bättre processorer att köpa och inte slänga 4200kr i sjön.
hoppas du förstår vad jag menar.
Jo, förstår precis vad du menar, men jag ser ett stort behov av dualcore. Spel är verkligen inte ett av dem.
Men bara för att jag vill ha dualcore betyder det inte att jag bara kommer köra program som utnyttjar dualcore. Därför vill jag ha lite singlecore prestanda också - vore ju trisst om man känner sig begränsad av ens nya processor även om man bara utnyttjar ena kärnan tycker jag.
Har ändrat mig lite nu tror jag 🙂
Det grafikkort som jag skrev ovan var lite svårt att få tag på för det priset (vet inte vad jag fick priset ifrån). Så funderar lite på ett Asus Radeon X800XL 256MB. Kostar lite mindre (men fortfarande lite mer än jag tänkt mig) och har video in/ut vilket jag ser som en bonus och kanske kan rättfärdiga priset pga. det.
2875 kr.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37832
Vad gäller processorn tror jag att jag försöker satsa på en opteron 170 istället, kostar i princip lika mycket men är 200 MHz långsammare mot att jag får dubbla cachen.
Problemet är bara att få tag på den, har jagat den en del nu men hittar ingen som har den i lager.
Ang. moderkortet så såg jag att jag glömt skriva vilket jag tänkt mig.
Det här har jag kollat lite på:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=38470
Men visste inte att nforce 4 Ultra stödde mer än en 16x PCI-e?
Står på nvidias sida att den är låst till 16x-1x-1x-1x.
Den här har ju 16x-16x-4x-1x.
Kostar: 1495 kr.
Men om det går att komma undan billigare så vore det trevligt. SATA II tycker jag är ett krav (jag hoppas att den har SATA II, står bara 3 gb/s) vilket den billigare versionen (som jag inte tagit med) saknar.
August 16, 2003
när man klockar med dividers, ja det är sant att man inte får ut fullt så mycket av minnena som om man körde 1:1 men vinsten man får av att överklocka processorn mer är mycket större.
Opteron blir nog bra, ska själv köpa en Opteron 146
ang moderkortet så blir det nog också bra, du lär ju kunna klocka en del med den 😉
January 8, 2005
Har ingen överdriven kunskap runt priserna på moderkort för tillfället, men du behöver ju inte SLI stöd med ATI kort samt, 2 x 16x PCI-E e väl ganska nytt och bör också trissa upp priset så om du har tight budget är det kanske värt att satsa på ett kort för 400-500 billigare. med samma prestanda fast utan SLI 2x 16x PCI E
October 3, 2004
Jo har tänkt på det. Men jag vill gärna ha lite fler PC-e platser, sen så har inte det moderkortet stöd för SLI om jag förstått det rätt.
Det har inte SLI chipsettet från nforce i alla fall.
Jag har fattat tycke för DFI korten, vet inte mycket om de andra men DFI verkar inte ha något (som jag kunde hitta i butik) som är billigare och som har det jag vill ha. Dvs. SATA II och en par PCI-E portar (som är mer än 1x).
Och även om jag inte direkt tänkt överklocka så extremt så gillar jag att möjligheten finns, särskilt när systemet börjar bli gammalt så är det ju kul att kunna överklocka det för att förlänga livslängden lite (och då är det ju inte lika farligt om nåt skulle gå snett) 🙂
Men jag ska kolla lite närmare på andra märken också.
Bortsett från moderkortet så känns allt annat rätt bra (för tillfället ;)), problemet är bara att hitta allt (främst processorn) så blir kanske tvungen att tänka om där men jag får väl vänta lite också kanske :o.
Tror det stod 10 dagar på komplett. Frågan är om man ska beställa därifrån eller kolla alternativen under tiden och sen beställa när den kommigt i lager från den butik som får in dem först. Men då gäller det också att det finns nån processor kvar som inte är uppbokad när de väl kommer.
1 Guest(s)