January 10, 2005
Hejsan nu var det dags för uppgradering igen.
Har nuvarande AMD64 3200+ socket 754, 1gb Ram pc3200, PowerColor X800XT 256MB.
Vilket fungerar helt okej, men är sugen efter mer.
Vad jag har tänkt mig nu är socket AM2 och har plockat ihop saker som jag har lagt in på listan och undrar om någon har synpunkter eller tips?
CPU: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
Moderkort: MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI, DDR2, Socket-AM2, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16
Grafikkort: Sapphire Radeon X1900XTX 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail
Det är basen, själva Ram minnen som jag har just nu passar förmodligen inte till de nya saker och undrar nu vad som är helt okej, priset får gärna stanna mellan 1300kr - 2000kr och helst 2gb dual skulle inte skada eller vanlig 2gb.
Tackar i förhand.
January 10, 2005
Core2Duo det är Intel antar jag?
Jag tänker mig som mer AMD64.
Funderade också över att Intel flesta CPU ligger runt 3ghz och AMD64 vid 2ghz är det så stor skillnad mellan dem? Eller fungerar de olika sätt?
För vissa säger att en 3500+ som är jag vet inte 2.4ghz? är lika kraftfull som en Intel 3ghz?
January 10, 2005
Funderar nu på ett E6600
men undrar en sak, AMD64 har ju stöd för 64bits Operativsystem. Har E6600 också de? Vad kör Intel 775 på? Eller kör dem hederliga 32bits?
För jag vill kunna uppgradera till Windows Vista när det nu kommer och tänker då inte om AMD64 4600+ är bättre val?
May 23, 2006
Alla intels "dual core"-proppar har stöd för 64-bits OS. Givetvis har också de nya Core2Duo-processorerna. E6600 är ca 20-30 % bättre än AMD:s snabbaste processor, FX62.
Det händer en del på processor-marknaden just nu. Intel har lovat att släppa en ny serie lagom till jul. Den kommer att innehålla 4 kärnor till skillnad från Core2duo som innehåller 2. Core2duo har dock (Vad jag förstått) "hyperthreading-teknik" på båda sina kärnor, vilket gör att varje kärna kan göra två beräkningar samtidigt. Man kan säga att den har 4 logiska kärnor. Det blir dock inte lika bra som att ha 4 faktiska kärnor.
AMD kontrar med att släppa sitt 4x4 system som är ett datasystem med 4 CPU:er och 4 GPU:er. Dvs en Quad-core processor och 4 grafikkort.
Ni som är mer insatta får gärna rätta mig om jag har fel.
January 10, 2005
Aaaaha då förstår jag, så att välja E6600 som är ca 400-500kr dyrare än x2 4600+ på komplett är ett mycket bättre val? Såg testerna på tomshardware och E6600 slog AMD ovanligt mycket mer än vad jag trodde.
En annan sak, är det värt att klocka den? Eller duger den redan som den är? I fall man ska ha x1900xtx grafikkort och ram minnen vet jag inte, normala 1gb eller 2gb?
August 22, 2006
Taft wrote: Aaaaha då förstår jag, så att välja E6600 som är ca 400-500kr dyrare än x2 4600+ på komplett är ett mycket bättre val? Såg testerna på tomshardware och E6600 slog AMD ovanligt mycket mer än vad jag trodde.
En annan sak, är det värt att klocka den? Eller duger den redan som den är? I fall man ska ha x1900xtx grafikkort och ram minnen vet jag inte, normala 1gb eller 2gb?
Såg du inte hur mycket X6800 Intels värsting klådde upp AMD FX62, dock är den nästan för dyr nu Ca 8900:- men den lär väl sjunka till jul när dom släpper Kentsfield som är 4-kärnig. Lagom att köpa den då och klocka som f**n 😎 E6600 är mycket prisvärd för 3000:- och dom är klockningsvänliga, dock finns det inte så superbra moderkort ännu, men Abit har släppt AW9D-MAX men finns nog knappt i butik ännu. Det har även stöd för Kentsfield = Framtidssäkert 😀
January 10, 2005
Pallet wrote: [quote=Taft]Aaaaha då förstår jag, så att välja E6600 som är ca 400-500kr dyrare än x2 4600+ på komplett är ett mycket bättre val? Såg testerna på tomshardware och E6600 slog AMD ovanligt mycket mer än vad jag trodde.
Såg du inte hur mycket X6800 Intels värsting klådde upp AMD FX62, dock är den nästan för dyr nu Ca 8900:- men den lär väl sjunka till jul när dom släpper Kentsfield som är 4-kärnig. Lagom att köpa den då och klocka som f**n 😎 E6600 är mycket prisvärd för 3000:- och dom är klockningsvänliga, dock finns det inte så superbra moderkort ännu, men Abit har släppt AW9D-MAX men finns nog knappt i butik ännu. Det har även stöd för Kentsfield = Framtidssäkert 😀
Ooooh låter helt otroligt bra 😀
Jo jag såg på testen haha! ^_^ Jag som alltid har varit AMD trogen måste nu byta till Intel bara för att det ja är bättre :p
Hmm hade man haft råd skulle man ju ha köpt fast nu är inte budget så bra haha... Det enda jag har tänkt mig just nu är E6600, ligger väl på 2.4ghz? hoppas att man kan klocka lite fast det är ju x2 processor så dom lär väl va bättre än vanliga 2.4ghz?
Oså tänkte jag mig ett grafikkort som X1900XTX 512mb och 1gb/2gb ram
det borde väl räcka att spela spel som f.e.a.r, doom3, prey, bfme2?
August 22, 2006
Taft wrote: [quote=Pallet][quote=Taft]Aaaaha då förstår jag, så att välja E6600 som är ca 400-500kr dyrare än x2 4600+ på komplett är ett mycket bättre val? Såg testerna på tomshardware och E6600 slog AMD ovanligt mycket mer än vad jag trodde.
Ooooh låter helt otroligt bra 😀
Jo jag såg på testen haha! ^_^ Jag som alltid har varit AMD trogen måste nu byta till Intel bara för att det ja är bättre :p
Hmm hade man haft råd skulle man ju ha köpt fast nu är inte budget så bra haha... Det enda jag har tänkt mig just nu är E6600, ligger väl på 2.4ghz? hoppas att man kan klocka lite fast det är ju x2 processor så dom lär väl va bättre än vanliga 2.4ghz?
Oså tänkte jag mig ett grafikkort som X1900XTX 512mb och 1gb/2gb ram
det borde väl räcka att spela spel som f.e.a.r, doom3, prey, bfme2?
Ja det lär nog inte vara några problem även på högsta inställningarna
July 21, 2006
M Hammargard wrote: Core2duo har dock (Vad jag förstått) "hyperthreading-teknik" på båda sina kärnor
Ni som är mer insatta får gärna rätta mig om jag har fel.
Vill minnas att jag nyligen läst att C2D inte använder sig av HTT, bara de äldre EE 965 och liknande som hade det. Skulle vara härligt om Intel skulle använda sig av HTT i den nya Kentsfield (4 fysiska + 4 logiska kärnor), när man då kollar på tex "Performance" på "Windows Task Manager" så skulle den visa 8 kärnor! Skulle se snyggt ut! Kan tänka mig att kompisarna skulle få nåt att fundera på då! 😀
1 Guest(s)