March 9, 2008
Jag är intresserad av att bygga en ny dator och är inte så informerad om dagens datakomponenter samt kan inte så mkt om datorer.
Moderkort:
Något spec jag behöver tänka på? förutom rätt moderkort till rätt processor.
Processor:
AMD o Intel vad är skillnaden. Vad betyder busshastighet 1066 MHz och vad är skilladen mellan 1066 och 1333MHz, vad är bästa valet?
Cacheminne? vad har den för nytta. Vad är bästa processor för AMD o Intel ute i marknaden.
RAM Minne:
Vad är skillanden på DDR2 och DDR3 och vad är bästa?
Finns en flertal olika RAM Minne, för olika moderkort och oftast passar flera RAM minne till moderkortet. Vilken skall man välja? Effektiv klockfrekvens samt Maximal minnesbandbredd.
Grafikortet:
Tänkte satsa på en 1024MB grafik kort och ibland står det på grafik kortet att det är en DDR3 och DDR2, skall den passa med RAM Minnet eller vad betyder det? Om jag skaffar 1024MB grafik kort behöver jag tänkte på ngt, att det kan bli problem med moderkortet. Att den inte klara av så hög MB ??
Thx för alla svaren iförväg/ Mvh Erik
April 24, 2007
moderkort: skaffa nått med P35 styrkrets eller X38 om du har råd. håll dig till GIGABYTE, DFI, FOXCONN, ASUS och ABIT
processor: köp någon av dem core 2duo/core 2 quad som kommer snart (E8400 eller Q9450) (intel är snabbast idag)
RAM: kör på DDR2 för DDR3 måste du lägga ner stora summor för att få bra prestanda. du kan välja själv: EDIT: PC5300 eller PC6400. ingen visnt av prestanda om du inte klockar
grafikkortet: om du känner att dusbehöver ett starkt kort: 3870X2. annars är 8800gts 512mb ett bra val. även 3870 är bra.
grafikortsminnet kan vara vilket som helst. behöver ej vara samma som moderkortets. edit: men ju snabbare desto bättre
tyst data: (köp en P182 chassi), eventuellt byt ut standardfläkten mot thermalright 120 ultra extreme
ps: välkommen hit 😀
March 9, 2008
nvidiaamd wrote: moderkort: skaffa nått med P35 styrkrets eller X38 om du har råd. håll dig till GIGABYTE, DFI, FOXCONN, ASUS och ABIT
processor: köp någon av dem core 2duo/core 2 quad som kommer snart (E8400 eller Q9450) (intel är snabbast idag)
RAM: kör på DDR2 för DDR3 måste du lägga ner stora summor för att få bra prestanda.
grafikkortet: om du känner att dusbehöver ett starkt kort: 3870X2. annars är 8800gts 512mb ett bra val. även 3870 är bra.
grafikortsminnet kan vara vilket som helst. behöver ej vara samma som moderkortets.
tyst data: (köp en P182 chassi), eventuellt byt ut standardfläkten mot thermalright 120 ultra extreme
ps: välkommen hit 😀
vad är det som är så bra med moderkort som har P35 styrkrets eller X38 ?? samt i ram minne finns det olika inom DDR2 vad är det bästa valet då ? :S är det DDR200 / PC1600 eller DDR266 / PC2100.
det spelade visst ingen roll vilket ram grafikortet harm men är det bättre om man hittar DDR2, för ngn skillnade måste det vara :S
Thx ^o^
January 1, 2002
DrPepper wrote: Ganska stor skillnad mellan DDR och DDR2 killen...P35 är bäst för dig för du ska nog inte överklocka för du verkar inte haj på datorer för 5 öre..Som grafikkort skulle jag ta ett ATI 3870 alt. Nvidia 9600GT
Att få en dator ljudlös går löst på 12.000kr minst
Det behöver inte kosta 12 papp, om du nu inte syftar på helt passivt kyld.
January 7, 2006
erik.chu wrote: vad är det som är så bra med moderkort som har P35 styrkrets eller X38 ?? samt i ram minne finns det olika inom DDR2 vad är det bästa valet då ? :S är det DDR200 / PC1600 eller DDR266 / PC2100.
det spelade visst ingen roll vilket ram grafikortet harm men är det bättre om man hittar DDR2, för ngn skillnade måste det vara :SThx ^o^
Det där är DDR-minnen, inte DDR2. DDR2 är PC4200 och uppåt, kolla i kategorin "DDR2" hos Komplett 😉
Det blir bäldigt mycket smidigare att bygga en väldigt lågljudd dator än en helt passiv. Om du ska ha vettiga komponeneter så kan man ofta kyla dem passivt (eller väldigt tysta fläktar), men det behövs chassifläktar för att det inte ska bli för varmt i chassit.
2 Guest(s)