November 19, 2007
Jag ska någon gång bygga en dator, men jag vet inte riktigt hur det funkar.
Jag tror det är bäst om man kör ljudet genom en förstärkare istället för att köra rätt ut från ljudkortet, men var har ljudkortet för betydelse då?
Många klarar ju 7.1 men är det inte 5.1 som är standard?
Jag kan chansa mig till 7.1 tillhör HD kvalite.
Men oavsett vad, om man vill ha bra ljud, vad ska man kolla på när man köper ljudkort?
September 1, 2002
Vill du ha bra ljud ska du skaffa ett kort med bra D/A-omvandlare i kretsarna och kloka utgångar. Då menar jag analogt ljud och stereo (vilket jag personligen föredrar).
Skall man köra digitalt till förstärkaren tror jag inte ljudkortet behöver vara särskilt fräsigt.
Kanske är jag ute och cyklar, men jag skulle tippa på att ett moderkorts-integrerad krets med digital utgång räcker väldigt långt.
Vad som är bra ljud är väldigt subjektivt så det kan vara svårt att bedöma åt någon annan.
Det går ju att lägga hur mycket pengar som helst på ljudanläggningar men efter en viss gräns börjar vidskepelse och kvasi-fysik ta över sunt förnuft och logik hos många hifi-freaks.
Det viktigaste är ändå att källmaterialet som spelas upp är bra. En divx-film med hårt komprimerad mp3-ljud gör ljudupplevelsen ganska fattig även på mycket dyra anläggningar.
November 19, 2007
Jo jag kan se lite hur du tänker.
Jag tänkte lite mer som en hembio anläggning.
Fast där man kör dator istället för DVD.
Och nu när du säger det så har jag hört att analogt är bäst eftersom det är det alternativet som komprinerar minst.
Jag gissar på att dem dyra ljudkortet har olika sätt att ta hand om ljudet så att det låter bra direkt i högtalarna, och då behöver jag bara kunna klara av att skicka ljud okomprimerat.
Men jag tackar för hjälpen.
November 19, 2007
Jasså, så digitala utgångar behöver inte vara komprimerade då.
Och om jag förstår så måste man om man använder analoga utgångar
ha en utgång per kanal.
Ljudkort är ju billiga och dem inregrerade är ju inte dem bästa heller.
Men om det inte krävs något speciellt så funkar ju dem integrerad,
men inte på bekostnad av mordekortet.
May 6, 2002
Skall du köra surround från datorn bör du köra digitalt till förstärkaren, annars kan du inte utnyttja Dolby Digital/DTS. Om du använder optisk kabel eller coaxial digital (RCA-anslutning) spelar mindre roll.
Sen vill jag nog rekommendera ett riktigt ljudkort, jag har störningar i ljudet från mitt integrerade ljudkort (Asus-bräda) även då jag kör digitalt. Kan iofs bero på något annat än moderkortet..
November 19, 2007
När jag bygger min dator vill jag inte begränsa mig med pengar.
När jag byggde två datorer (på pappret) så gick det på
8000 och 9000 kronor, det var lite olika delar men det ena hadde ett ljudkort som kostade 1000 och det är nog det jag kan tänka mig att ett hyffsat bra kostar.
Så om datorn blir riktigt bra, så är det inte helt omöjligt att datorn kan komma att kosta 15000 och det är utan OS och skärm. Men där går nog gränsen.
Men jag får tacka så mycket för hjälpen, för nog borde jag veta tillräckligt angående ljudet.
(Iallafall vad gäller datorn)
November 19, 2007
När jag bygger min dator vill jag inte begränsa mig med pengar.
När jag byggde två datorer (på pappret) så gick det på
8000 och 9000 kronor, det var lite olika delar men det ena hadde ett ljudkort som kostade 1000 och det är nog det jag kan tänka mig att ett hyffsat bra kostar.
Så om datorn blir riktigt bra, så är det inte helt omöjligt att datorn kan komma att kosta 15000 och det är utan OS och skärm. Men där går nog gränsen.
Men jag får tacka så mycket för hjälpen, för nog borde jag veta tillräckligt angående ljudet.
(Iallafall vad gäller datorn)
June 11, 2001
Den första och den viktigaste är hur rummet ser ut, har du ett rum på 12 kvm så spelar det ingen roll om du har förstärkare och högtalare för 100 000 kr då du kommer att få svängningar (speciellt med 4 högtalare) då högtalarna kommer att träffa varandra och ge ostabilt ljud. Samma sak blir det om du drar på enorm effekt, som kanske högtalarna klarar, men rummet är inte stort nog att utföra utan att det blir eko och svajeffekter. (Det finns helt klart massa fina ord för detta.)
Kan även direkt säga att ett integrerat ljudkort vs ett Creative eller Turtle så kommer du inte att märka något på den analoga biten om det inte är så att du har en "riktig" förstärkare samt ännu mindre på den digitala då det är förstäkaren som kommer att avkoda ljudet.
På ett sätt är en digital signal det bästa sättet att överföra då det bara är förstärkaren som behöver dom bästa avkodningarna samt högtalarnas kvalitet, som iofs avgör allt.
Då det är intressant att titta på ett extra ljudkort är om du vill använda specialeffekter eller om du skall köra en anläggning där du har ett komplett hemmabiopaket och dessutom vill använda datorn som en HDD-video och där det kan vara intressant att kunna köra flera ljudsaker samtidigt, som till exempel kunna spela upp musik i förstärkaren och spelljud i ett par hörlurar.
1 Guest(s)