January 17, 2004
har rma ett 280 gtx för jag hade problem med high pitch noise... fick ett nytt efter 4 månader....
nu har jag fått nytt och samma problem... mailat igen och samma sega svar osv...
(provat allt som går o googla men ljudet är kvar, förutom o bryta garantin)
orkar snart inte längre, totalt 30 mail till BFG... 👿
vad ska man göra? finns det något sätt o få fart på nissarna?
såg ett forum inlägg på en annan sida där killen hade väntat 7månader, kommer ju behöva uppgradera igen när jag får kortet då det kommer vara så gammalt...
grafikkortet är köpt på en svensk internetbutik och funderar nästan ifall jag ringa dit och förklara mitt problem?
edit: fungerar fint på mitt asus p35 och på ett msi am3 moderkort. var vist mitt x38 som inte gillar 280gtx...
January 17, 2004
har ju väldigt högt ljud, kan nästan tro att grannarna kan höra det =)
skulle jag inte haft garanti skulle jag provat =
http://theovalich.wordpress.co...../#comments
någon som vet ifall det fungerar?
November 4, 2001
Att lackera spolar osv har ju visat sig effektivt mot dessa högfrekventa ljud. Det finns sprayer som är avsedda för detta på tex elfa, vissa är mindre giftiga än andra... Sen vet jag inte hur effektivt det är mot SMD komponenter men är du beredd att riskera garanti osv så är det väll bara att testa. Är du osäker skulle jag låta bli för det finns ju en chans att det kommer låta (även om mindre) ändå.
March 14, 2001
Använd lättflytande snabblim istället, det eftersom limmet måste in i själva spolen om det ska hjälpa. Är limmet eller nagellacket för trögflytande och det inte kommer åt själva spolen ordenligt gör det ingen större nytta eftersom spolen fortfarande kan vibrerar. Utanför och på själva spolen gör det ingen nytta, mer än att isolera ljudet, men då behövs det lite större mängder.
Gör man det lite noggrant och fint behöver det inte ens synas utifrån att man gjort något med kortet som skulle kunna riskera garantin, men givetvis finns ju risken där ändå.
Ibland kan det räcka med att trycka, vrida eller/och bryta lite på spolarna, givetvis inte så mycket att det skadar kortet/bryter loss spolen. Det kan behövas så lite för att spolen ska hindras från att vibrerar att det kan räcka. Har själv gjort så ett flertalet gånger på egengjorda kort där spolarna alstrat ljud.
1 Guest(s)