Bilbatteri eller blyackumulator...?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bilbatteri eller blyackumulator...?
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 22, 2006 - 1:21 am
sp_Permalink sp_Print

Håller på och ritar för fullt på ett ljudligt projekt. En låda med bilstereoprylar för att ta med ut i skogen.

Gjorde en liknande grunka när jag var yngre och hade lite enklare grejjer. Nu är det iaf dags för en lite bättre kvalite.

Vad jag funderar på är spänningskällan. Ett bilbatteri är ju lämpligt. Nackdel är dock att det måste monteras rakt. Vissa får monteras aningen snett och andra mer. Kollade i en biltemakatalog idag (låg en på bordet hos farsan) och fick se att det fanns rätt saftiga blyackumulatorer. Hur fungerar dem egentligen? Stog inte så mycket information.

Bygger blyackumulatorer på samma teknik som konvensionella bilbatterier med elektroder och vätska, eller på något annat sätt? Underhållsbehov? Bilbatterier har ju en ganska lång livslängd. Hur är det med blyackumulatorer? Sen om de kan leverera lika hög ström som ett bilbatteri?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1017272
February 22, 2006 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Bilbatteri = blyackumulator.
Kolla in Optima batterier, det är slutna bilbatterier som kan vändas hur som helst, dom innehåller en gel istället för vätska.

Relaxia
Member
Medlem
1017320
February 22, 2006 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok.

Jo Optima-batterierna verkade ju ganska bra... och dyra. Tyvärr för dyra för mitt projekt.

Vad jag söker efter är alltså ett batteri för att driva slutsteget (och lite annat som inte drar så mycket) som ska kunna lutas (helst kunna monteras i 90º, men inget måste). Sen är det ju bra om det inte är så stort, och har massor med kapacitet (Ah).
Men först går nog priset.

Tänker mig att ett batteri från biltema kanske inte är det bästa direkt, men tänker på priset.

Eller kan man få tag på begagnade?

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
1017545
February 23, 2006 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill du ha mycket kapacitet så blir batteriet stort.
Kommer ihåg det batteri jag hade i en gammal Mercedes jag hade.
Det var ca. 50% större än de "normala" batteri som sitter i bilarna.
Det vägde ju därefter också.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1017612
February 23, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

En kompromiss skulle vara ett 12V motorcykel batteri, sen så letar du rätt på någon gammal gräsklipparmotor som du kopplar en generator till, som i sin tur laddar batteriet. Eller en motorsågsmotor om du vill få ned storleken lite.

Relaxia
Member
Medlem
1017816
February 24, 2006 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe, jodet skulle ju vara en kompromiss 🙂 Låta lite kanske...

Tanken är att ta med den när det skulle vara trevligt med lite ljud och sen ladda den hemma tills nästa gång. Tror ett bilbatteri räcker till det.

Just nu räknar jag med ett bilbatteri storlek "standard" (ca 170x220x200 bxdxh (mm))

Varför tråden kom upp överhuvud taget var egentligen för att jag undrade vad det är för skillnad på biltemas 12V batterier då de kallar dem för olika saker.
Om man tittar på BILTEMAs batterier så kategoriserar de dem efter något. Tyckte att de biltema kallar blyackumulatorer verkade intressant för mitt syfte. Dels kunde man vända dem hur man ville bara laddning/urladdning sker i upprätt läge. (Vid transport är det ju inte säkert att den står upp). Dessutom var de snarare aningen billigare.
Men är det något speciellt med dem jämfört mot de andra? Tycker inte jag får ut så myckat av den informationen som de angett.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 245
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL