Bild problem när jag spela spel.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bild problem när jag spela spel.
Rbnz
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2006 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag spelar spel så hakkar bilden altså typ små bilder formade som spikar som blinkar och sabbar bilden av spelet, detta händer efter typ 10min efter jag startat spelet. Det funkar om jag tabbar ur spelet sen in igen då funkar bilden perfa men efter c.a 1-2min så kommer dom här spik sakerna igen och sabbar bilden.
Jag har tankat nyaste drivrutinerna och nyaste Direct X så jag vet inte vad som är fel. Har ni några förslag hur man kan lösa detta?

Om ni inte förstår vad jag menar med "spikar" så kan jag försöka förklara det bättre.

Aktuella spel jag använder: Wow, Gudfadern m.m.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1034595
April 20, 2006 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Värmeproblem ? Överklockat ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Rbnz
Medlem
1034601
April 20, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske det kan vara. Hur fixar man det isåfall? Överhettat altså.

sandking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 286
1034612
April 20, 2006 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Rbnz wrote: Kanske det kan vara. Hur fixar man det isåfall? Överhettat altså.

Köpa en ny kylare för grafikkortet (tror det är det som gör problemen i spelen) eller klocka ner kortet om det är överklockat. Kanske du kan skaffa lite bättre luftgenomflöde i datorn så att komponenterna inte blir så varma.

Rbnz
Medlem
1034613
April 20, 2006 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

sandking wrote: [quote=Rbnz]Kanske det kan vara. Hur fixar man det isåfall? Överhettat altså.

Köpa en ny kylare för grafikkortet (tror det är det som gör problemen i spelen) eller klocka ner kortet om det är överklockat. Kanske du kan skaffa lite bättre luftgenomflöde i datorn så att komponenterna inte blir så varma.

Hur vet man om det är överklockat då? Om det nu är så; hur klockar man ner kortet?

sandking
Kommer du hit ofta?
Medlem
1034614
April 20, 2006 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Kortet ska inte vara överklockat om du inte har gjort det själv eller om det var färdig klockat i butik. Vad har du för grafikkort?

Rbnz
Medlem
1034621
April 20, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Nvidia Geforce 6200 Lee

gurragustaf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
1034687
April 20, 2006 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte att det är något med klockningen.
Även om du sänker klockningen sänker du även temp. på graffet. Jag tror att det är fläkten som är boven. Hade ett liknande problem. Funka fint i ett par min sen sjönk fps:en. Starta pm spelet och pang igen. Vissade sig att jag hade glömnt en el kabel men jag tror inte det som är fallet med ditt utan jag tror att det är fläkten som på något sätt laggt av på något sätt. Tycker du ska öppna burken ha en antistatisk armband för att jorda dig är ett plus, om du inte har det så se till att du inte står på en plastmatta, innan du pillar i datorn så håll i ett element eller i ett aparat som är jordad (dock inte datorn). Starta datorn och låt den gå ett par min och se om tempraaturen ökar och känn/mät hur varm den är, har du en termometer är det är mycket stort plus annars får du känna med fingrarna. Sen startar du spelet och kän på kortet om det blir mycket varmt eller om det är samma temp som förut.

OBS: Detta sker på egen risk!

mvh gurragustaf

sandking
Kommer du hit ofta?
Medlem
1034775
April 21, 2006 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Om du har en fläkt på den, se till att den snurrar då. Titta också om flänsen kanske sitter löst, den ska inte gå att röra.

Rbnz
Medlem
1034841
April 21, 2006 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Fläkten funkar fint, den hörs och det blåser ut luft från baksidan. Vad menade du för El kabel, Gurragustaf?

sandking
Kommer du hit ofta?
Medlem
1034854
April 21, 2006 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Rbnz wrote: Fläkten funkar fint, den hörs och det blåser ut luft från baksidan. Vad menade du för El kabel, Gurragustaf?

Han menar att grafikkortet kan behöva mer ström än vad den får från porten i moderkortet. Men hur länge har du haft detta problem? Om det har kommit nyligen, alltså inte varit sen du först använde grafikkortet, så är det nog inte ett ström problem. Då tror jag på ett värmeproblem. Ladda ner everest och kolla vad din gpu står på, den hittar du i dator/sensor. Everest finns att laddas ner här: http://www.softpedia.com/get/S.....tion.shtml

Rbnz
Medlem
1034922
April 21, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

GPU'n ligger på 101 (210) Celsius... Bra eller dåligt? 😕

sandking
Kommer du hit ofta?
Medlem
1034954
April 21, 2006 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var inte så bra du, kanske dags att köpa en ny kylare eller ett nytt grafikkort för det lät inte ut så bra. Jag skulle satsa på ett nytt grafikkort, fast det är vad jag tycker, men du får göra som du vill. Bara du gör någonting åt det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 339
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL