Bilden blev svart efter ändringar i BIOS??|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bilden blev svart efter ändringar i BIOS??
TomPa76
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en barebone (Shuttle),men den har inte stöd för SATA så jag tänkte jag skulle installera windows på min externa hd, jag gick in i BIOS och ändrade tydligen nåt,så nu när jag startar om datorn så får jag ingen signal till skärmen,vad kan detta bero på och hur ska jag nollställa bioset igen??,har provat att ta ut batteriet, men inget hände,några förslag?? (Alltså detta hände efter att jag hade varit i BIOS o pillat...)

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1026159
March 22, 2006 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter konstigt då att ta ut batteriet SKA hjälpa, tog du ur strömkontakten? Har du testat med bygeln som _bör_ sitta på moderbrädan för att nollställa cmos?

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1026169
March 22, 2006 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

har för mig att det sitter en cmos resetknapp på baksidan på de nyare shuttle lådorna, tryck in den ett tag.

TomPa76
Medlem
1026212
March 22, 2006 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

nån resetknapp hittar jag inte, men en gul bygel som satt jämte batteriet hittade jag och den lyfte jag bort en stund och satte sedan tillbaka, men samma resultat...,kan det vara så att moderkortet kan gå sönder om man ändrar i BIOS?,fast o andra sidan så startar ju allting upp och moderkortet lyser,så ström finns ju i a f...vore väldigt tacksam om nån har nån bra lösning

sandking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 286
1026226
March 22, 2006 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa byt plats på skärmkontakten i grafikkortet. Alltså om det finns två st.. Sitter den i den vänstra så sätt den i den högra och testa igen.. Blev nå mysko for mig en gång när jag satt och spela och fick ingen bild när jag startade om den. Efter ett tag testade jag byta plats och då funkade det igen...

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026228
March 22, 2006 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, du har du nog liknande modell som jag har... alltså ingen resetknapp baktill...

Den gula bygeln sitter på en pinheader med tre pins. Du behöver lyfta bygeln och sätta den över den mittersta pinnen och den som inte var byglad tidigare...

alltså... lite asciiart

från början ·—
byt till —· några sekunder
byt sedan tillbaka till ·— igen.

TomPa76
Medlem
1026232
March 22, 2006 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

har provat det,hjälpte tyvärr inte..

BelZeBuB
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
1026236
March 22, 2006 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har för mig att på min shuttle nollställde man biosen genom att hålla inne resetknappen en stund. Testa det.

TomPa76
Medlem
1026260
March 22, 2006 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

tyvärr,funkar inte det heller..alltså,HUR ska jag få reda på vad som är fel??,OM moderkortet skulle vara paj ,vad gör jag då?,går väl inte köpa lösa till en shuttle X,eller?,processorn går ju alltid att byta ut,men det vore bra om nån kan tips om hur man kan få reda på VAD som är fel...blir galen snart....

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026288
March 22, 2006 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså biosreset är nog det enda som hjälper... såvida din inte har samma egenhet som min burk...(har ingen aning om vad det beror på)

Stänger jag av min shuttle alltså power off.
Och sedan försöker starta den igen direkt... då blir det bara svart och den går inte ens in i post.
Väntar jag 30-60 min så funkar det igen.

Går din förbi post, bootar OS t.ex. enda problemet är att du inte får bild eller?

TomPa76
Medlem
1026317
March 23, 2006 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

jag har inte lagt in nåt os än..då detta hände precis innan,jag är tacksam för alla som försöker hjälpa till,men tyvärr känns det som man har provat allt nu, frågan kvarstår:HUR kan man få reda på VAD som är fel, och finns det nya moderkort att köpa till shuttle??

Kan tillägga att det verkar som att inte usb-portarna funkar heller, för när jag kopplar in mus & tgb. så lyser inte mottagaren,men jag vet inte om det har med uppstarten att göra,kanske inte funkar direkt när man startar datorn?

Det jag ändrade i BIOS innan detta hände var att jag ändrade från 133 mhz till 166 i nån inställning,tror även att jag ändrade nåt i grafikinställningarna (inbyggt grafikkort), men kan detta verkligen förstöra moderkortet?? och än en gång: GÅR det att KÖPA nytt moderkort till shuttle? (om det nu skulle vara det som är problemet)

delta
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1026519
March 23, 2006 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

kan vara minnen som strular, hittar den inga minnen går datorn inte vidare till bioset, kolla att de sitter som de ska.

TomPa76
Medlem
1026531
March 23, 2006 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ok,ska kolla på detta!

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 322
1026631
March 24, 2006 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Hände ngt liknande för mig när jag körde ASUS A7V133! Det var när jag ändrade FSB-hastigheten till högre och då hände ingenting när man försökte starta om den. Jag provade med att reseta BIOS, provade ta bort batteriet osv. Men det hjälpte inte så jag tänkte att den gick sönder så jag köpte nya grejer.

Men sen efter några månader när jag fick för mig att testa det moderkortet igen så fungerade allting som vanligt. Kanske är det så att den behöver en längre tid på sig att "återhämta" sig? Fast låter ju kanske konstigt.

Du kan ju prova med att ta bort moderkortet ur chassit och låta den vara i några dagar och sedan kan du prova igen för att se om det fungerar eller inte.

Kommer dock inte ihåg om jag hade jumpern ställd på reset eller normal under ett par månader när jag skulle testa det igen.

Men det bästa kanske är att du först plockar ur moderkortet och sedan tar bort batteriet. Låt moderkortet vara i några dagar och testa sen igen!

/Roger

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1026882
March 25, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

....som skriver:

Stänger jag av min shuttle alltså power off.
Och sedan försöker starta den igen direkt... då blir det bara svart och den går inte ens in i post.
Väntar jag 30-60 min så funkar det igen.

Till 99% beror det på nätagget. Hadde exakt samma fel och de var bare å byt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 41
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL