December 6, 2006
Är det någon som kan säga mig vad fasiken har hänt med min bildskärm / bild !?
http://hem.bredband.net/b150113/BILD.JPG
Jag fick nämligen en hårddisk av min skola som jag skulle ghosta mitt windows till varav jag då innan jag startade datorn idag kopplade ur min DVD-brännare & CD-brännare för att ta den IDE kabeln och köra den till hårddisken. ( Orkade nämligen inte leta fram en helt ny IDE-kabel för att sätta in i det andra IDE-uttaget på moderkortet.
Först när jag startar ska jag använda en diskett för att formatera hårddisken så den blir helt tom.. men jag får felmeddelandet "I/O disk*någonting*, tryck pa nagon tangent for att fortsatta."
Inget händer när jag trycker så jag stänger av och drar ur hårddisken och kopplar tillbaka mina brännare.
När jag startar Windows har först Windows-inloggningsskärmen ( som är blå ) blivit _KNALLBLÅ_ och nu när jag kommer i Windows ser mitt Windows ut precis som på bilden.. färger är helt förvrängda och det fattas lite överallt.
Just min monitor är en SyncMaster 740BF som är knappt 2 månader gammal.
Den kan det väl inte vara fel på ?
December 6, 2006
Har nu tagit en annan skärm och satt in i min dator och samma färgproblem uppstår så nu har väl detta grafikkort sagt tack och hej.
Testade även att ta min egna skärm och sätta i en annan dator för att se till så inte skärmen var fel på men allting såg Ok ut på en annan dator..
_SKIT_ säger jag bara..
1. Grafikkortet var mitt dyraste köp någonsin, 5000 lax för 3 år sedan.
2. Kortet är köpt i USA så det blir en väldigt lång resa om det får bytas ut.
3. Min garantiperiod är säkert slut.. suck.
Så vad innebär detta ?
Ptja.. det säljs i stort sett inga bra AGP-kort längre och ska jag köpa PCI-E måste jag köpa nytt moderkort.. och vad är problemet här ? Jag har DDR minnen och det säljs inga bra DDR moderkort längre.. utan allt har gått över till DDR2.
Svindyra minnen, får säkert knappt hälften av vad jag köpte dom för om jag behöver sälja dom.
Fy F*N för datorer säger jag bara ! BAH !
December 6, 2006
Ctrl wrote: Finns hyfsade AGP kort fortfarande x1950pro t.ex. har själv beställt ett sådant för att byta ut mitt trötta 9800pro.
Mja.. Jag ger nog upp ATi nu.
Ända sedan jag fick detta grafikkort har det bara krånglat så jag tror jag går över till det jag hade innan - NVIDIA 😎
7800GS verkar vara det som ska köpas i AGP-väg nu.. känns så förjäkligt att köpa ett nytt grafikkort för dom pengarna när AGP är döende..
Hade jag haft 30.000 nu hade jag köpt en helt ny dator med det värsta av det värsta..
Men rekommenderar du hellre X1950Pro än 7800GS ?
EDIT:
Detta är ingenting som går att fixa på grafikkortet eller ?
Kallas detta möjligtvis "pixelshader fel" ? 😕
April 13, 2004
Jag har själv gått över från nVidia till ATi och har i stort sett inte haft problem med det, det enda som strulat var ett 9800Pro korts minne, men detta kort byttes ut på tre dagar( kortet alltså), så det var inga större problem, ganska smärtfritt tycker jag 😛
Sedan har jag använt Omegas ATi drivisar sedan bytet, dvs sedan 2003, och de bara går och går 😀
December 6, 2006
Kör nu på DVI men det är samma problem.
Fast jag börjar undra om det är något annat som är fel, för det är inget fel på färgerna i början när datorn startar t.ex när Windows-loggan dyker upp och läser in allt, under BIOS eller något.
Vet inte om jag ska testa att installera om Windows, grafikdrivrutiner eller något.
Några förslag ?
Möjligt att det är grafikdrivrutinerna ?
När vi ändå är inne på avinstallation av drivrutinerna vad hette alla dessa program som 100 % tog bort alla gamla ATi-drivrutiner ? Cleaner-något ?
April 13, 2004
Ja, testa det först: http://www.drivercleaner.net/
December 6, 2006
Jalle64 wrote: Ja, testa det först: http://www.drivercleaner.net/
Hittade ingen gratis nerladdningslänk där men däremot sökte jag på google och hittade driver cleaner 3.3.
Så jag kör på det och återkommer väl om en stund.. matdags mittemellan :bgrin:
December 6, 2006
Problemet löst !
Något med drivrutinerna som fick allt att krångla, såfort jag hade avinstallerat drivrutinerna och körde på "standard"-drivrutiner såg allting bra ut igen !
Så nu kör jag med nyaste ATi, 7.1, och allting ser perfa ut !
Tack för hjälpen everyone :>
Haft panik hela morgonen när jag trott att jag skulle få betala 3400 för ett nytt grafikkort när jag lovat att stanna på 30.000 kr för alla datorgrejer man köpt under dom senaste 3 åren :cy:
1 Guest(s)