May 29, 2001
Har en P133Mhz med 32MB ram, två stycken nätverks kort och en floppy station, det är det enda man behöver för en helt klockren router/brand vägg, sen laddar men ner freesco
från http://www.freesco.com, skapar en diskett som man bootar upp på, konfigurerar brandväggen (inte alls svårt, grundläggande saker)
sen är det bara att köra, den delar ut min adsl lina, loggar på mig automatiskt mot telia adsl, reggar mitt ip på dyndns, går som dhcp server, telnet server, webserver mm
tycker att alla ska ta en titt på den, har scannat den för säkerhets luckor och det är helt igen spikad. Dessutom helt gratis för all hårdvara är begangad som jag har fått från polare, det ni!! måste bara säga att jag är jävligt impad av den, och den kan göra så mycket mer än tex en d-link router.
May 29, 2001
Har flyttat över installationen nu till en gammal hd på 2GB och installerat ssh, så nu kan jag köra krypterade telnet förbindelser mot routern från jobbet och administrera den.
Ska en installera samba på den, mySQL och sen ett program som loggar all trafik som går i routern som sedan lagras i mySQL data basen
1 Guest(s)