September 28, 2011
March 10, 2003
Biosen är inte olika beronde på dator eller konfig. det som styr är vilket moderkort. Sedan brukar märkestillverkare ha sina egna låsta bios som man inte kan ändra något i. Grafiskt sett finns det 2 olika varianter av bios. Award och phoenix, dessa håller nu på att försvinna till förmån för den mer grafiska Uefi versionen.
Som Viking säger är din fråga lite luddig, beskriv vad du vill göra istället. Eller formulera om din fråga lite.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 28, 2011
Exakt , har sett hur personal på verkstäder hackar på en viss tangent innan bios öppnas(alt trycker på ctrl+annan tangent). Utan att starta om datorn (trycka på vissa tangenter innan el ef pipet vid uppstart. Jag letar ef ett konsekvent sätt att öppna bios. Bla för att ev stänga av interna ljudkortet vid installation av ett pci-ljudkort.
September 28, 2011
July 30, 2010
En väldigt gammal Compaq jag hade var det F10 om jag inte minns fel. Håller du tangenten inne hela tiden eller trycker du bara till på den och släpper den sedan?
Edit:
Hittade det http://h20000.www2.hp.com/bizs.....peId=12454
Du ska trycka F10 upprepande gånger tills BIOSet startar
To enter the BIOS, turn on the computer and press the F10 key repeatedly until a BIOS Setup screen opens.
September 28, 2011
September 28, 2011
July 30, 2010
smartidiot89;1269698 wrote: F2/F4 eller Delete är väl de vanligaste?
Jacob, jag sökte på hans dator på google och länkade i posten ovanför dig. Det ska vara F10 om du läser en bit längre ner på den sidan (se steg 11)
EDIT:
Hittade lite info på nätet:
Acer - Ctrl+Alt+Esc
Compaq - F10
Compaq Presario - Press
Dell - F1 or Del.
Gateway 2000 - F1, many also use F2
Hewlett Packard - F1
IBM
Older Models - In order to get into the configuration of the IBM setup screen (CMOS) screen you need to hold down both mouse buttons during boot-up.
Aptiva - Press F1
Leading Edge Fortiva 5000 -
NEC - F2
Packard Bell - F1 or F2
Sharp Laptop 9020 - F2
Sony - F3, then F2, or F1
Tandon computers - Hold down the
Toshiba Laptops - Toshiba Utility, on selected models you can hold the ESC key during boot which will then prompt you to press the F1 key to enter the BIOS.
2 Guest(s)