August 11, 2002
Efter att ha haft en perfekt fungerande dator så skulle jag stänga ner den i Windows XP. Valde logga ut och stäng av. Fast den här gången stängdes den inte av utan det liknade mer en omstart, men skärmen var svart och datorn var fortfarande igång.
Tryckte då på reset knappen men inget hände utan den hamnade i samma läge igen. Tryckte på reset ännu en gån och fick då fel meddelandet Bios cheksum error.
Stängde ner datorn helt en minut och startade den igen. Allt fungerade bra då, men upprepar jag det hela, alltså försöker stänga ner datorn i XP så stänger den inte ner utan bootar om till den svarta skärmen...ibland får jag en markör i vänster övre hörn...och resettar jag då så får jag Bios fel meddelandet.
Jag har gått igenom allt i datorn...testat min hårdvara på en annan dator och tesstat annan hårdvara som fungerar och får samma fel. Det enda jag inte kunnat byta är moderkort, chassi och cpu.
Har flashat Bioset och fick en massa write fail, varje gång på olika ställen jag flashade. Till min stora fasa så hängde sig flash programmet!
Startade om datorn och fick en massa skräp tecken. Var då säker på att bioset gjort sitt, men stängde av den igen och startade den en halvtimme senare och den bootade upp. Flashade igen och då fungerade flashningen...men problemet var kvar.
Tänkte att det kanske kan vara värme som orsaker strulet. Cpu:un håller 38-42 grader....men såg att vcore låg på 1.87 volt...Är det inte lite väl högt?
Har ställt in vcore i Bios setup till default..Är det rätt?
Är det någon som har något förslag?
AMD 1200 266fsb
soltek sl-75kav
256 sdram
July 19, 2002
Erikswe wrote:
Tänkte att det kanske kan vara värme som orsaker strulet. Cpu:un håller 38-42 grader....men såg att vcore låg på 1.87 volt...Är det inte lite väl högt?
Har ställt in vcore i Bios setup till default..Är det rätt?Är det någon som har något förslag?
AMD 1200 266fsb
soltek sl-75kav
256 sdram
cpu:n e inte alls för varm.....40grader för en AMD e jättebra (din version)
default är original inställningar så det borde vara rätt.....
August 11, 2002
Jag har garanti i ca en månad till 😀 ....men jag har varit i kontakt med dom och dom verkar vara lite ovilliga och pratar om virus...och att du gäller inte garantin!
Upptäckte en lustig sak. Klockade ner datorn rejält till 900Mhz..100*9
Då går den bra...klockade upp till 100*12 ..fungerar fint då med...klockade upp bara minnet till 133..bordet fortfarande på 100....och det flyter bra då med...ser ut som om mitt problem dyker upp när jag kör bordet på 133.
Är det cpu:n eller bordet som är trasigt?...ska inte default voltage vara 1.75 på min Athlon??
När jag ställer ner vc till 1.75....måste ställe den till 1.65 i Bios för att hamna där!...så hänger sig datorn när jag kör Sisoft sandra för att kolla testerna för att se spänningen på bordet och fläkt hastigheten...kör jag default så händer inte det.
Fick en något paranoid idé..Har affären levererat en överklockad cpu till mig??
Har inte kollat vad det står på den eftersom den levererades fastsatt på moderbordet och med cpu fläkten fastsatt.
Jag kanske är lite för misstänksam bara 😕
February 25, 2002
du kan ju alltid cleara cmosen och sedan försöka flasha om biosen, tänk även på vilken biosversion du flashar om till det behöver inte alltid vara den nyaste som är den bästa! lycka till.
AMD XP 2400+@2.0GHz 39c idle, Syntax SV400 ATA133, Maxtor 120 GB, Maxtor 20 GB,
512 MB DDR pc3200, Gef4 ti4800 vivo 128 MB, Sony 24/10/40, Pioneer DVD 16x, i en röd och silvermålad midi ATX-låda...
2 Guest(s)