BIOS-problem troligen *LÅNG TEXT*|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BIOS-problem troligen *LÅNG TEXT*
_Xenomorph_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2007 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Postar väl på det här forumet också.

Iaf för att ta det från början.

Igår så säckade mitt Abit AV8 ihop. Skärmen svartnade och datorn startade om för att inte boota, LED-displayen gav ifrån sig felkod 25 som enligt ABIT ska vara:

25 Early PCI Initialization:-Enumerate PCI bus number.-Assign memory & I/O resource-Search for a valid VGA device & VGA BIOS, and put it into C000:0 00->C1->C3-> Stop at 25 BGA error Change graphic cards or unplug card and plug card back in again

Hjälpte inte att testa annat grafikkort som sagt och provade mitt grafikkort i en annan burk där det fungerade.

Hade iaf "turen" med att hitta ett likadant i min lokala datorbutik som jag köpte.

Problemet nu är att jag kommer inte förbi POST-sekvensen, vid skärmbyte så fastnar den vid en markör som står och blinkar konstant och händer inget mer vilket jag misstänker beror på BIOSet då version 2.7 har fixarna:

"Fixed the issue that the system may not be able to boot when installed the processor of Rev. E"

Har provat kopplat ur all internutrustning för felsökning samt laddat in failsafe-biosinställningar och inget hjälper, min enda teori nu är att det är BIOS-versionen som är för gammal för att stöda min A64 X2 (S939)

BIOS-versionen på det nya moderkortet är 2.0

http://www.abit.com.tw/page/uk.....cket%20939

Vid försök med att flasha genom att initiera flashverktyget direkt i POST-sekvensen så börjar den läsa disketten och kommer in i flashverktyget men där slutar den sen att läsa och flashar aldrig.

Någon som har en idé eller är den enda lösningen som känns en aning drastisk att swappa bioschip mellan moderkorten då jag vet att BIOS-versionen på mitt gamla som är minst 2.4 fungerar med min CPU.

Så är det någon som har gjort det förr och vet hur det sitter och om det är några speciella verktyg man ska använda?

Bild på moderkortet:

http://www.abit.com.tw/upload/.....rd-500.jpg

Systeminformation:
Moderkort: Abit AV8 (BIOS 2.0)
CPU: AMD A64 X2 4600+
Minnen: 2x1024 Corsair TwinX2048C2
Grafik: XFX GeForce 7800GS
PSU: Hiper Type-M HPU-4M530

Hmm ja, är det något mer ni behöver veta så säg till så ska jag försöka komplettera vid möjlighet.

Lorca
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 286
1143878
June 22, 2007 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla om någon kompis har en gammal AMD Athlon 64 liggandes eller så får du gå ner till din lokala datorbutik och se om de kanske kan hjälpa dig.

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1144061
June 22, 2007 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.eksitdata.com/

De säljer bioschip(och verktyg) som de programmerar med den bios du mailar till dem. Vet du inte vilket chip du ska ha så är det bara att maila dem. De har räddat mig en gång.

Edit: Försök inte att bända loss chippet med skruvmejsel eller dylikt. Du förstör bara sockeln(känslig...)

_Xenomorph_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
1144075
June 22, 2007 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

M Hammargard wrote: http://www.eksitdata.com/

De säljer bioschip(och verktyg) som de programmerar med den bios du mailar till dem. Vet du inte vilket chip du ska ha så är det bara att maila dem. De har räddat mig en gång.

Edit: Försök inte att bända loss chippet med skruvmejsel eller dylikt. Du förstör bara sockeln(känslig...)

Hehe nä, av just den anledningen jag inte haft någon lust att ge mig på det då jag saknar verktyg för det, har sett att eksitdata har specialverktyg för just att plocka bort PLCC-kretsar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 417
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL