June 17, 2008
Hej!
Nu har jag suttit i två dagar och läst dussintals trådar på forum, flera recensioner samt artiklar för att försöka bilda mig en uppfattning om vilken lagringslösning som är bäst när det kommer till systemdiskar. Som vanligt så inser man ganska snabbt att ju mer man lär sig, ju mindre inser att man vet, och allt blir lite rörigt då man ibland får höra olika saker på olika ställen.
Jag går hur som helst i uppgraderingstankar och vill bl a köpa mig en ny hårddisk som ska fungera som systemdisk. Kapaciteten är ganska oviktigt då jag har en 750GB Samsung som får stå för lagringen och backup etc. Mitt moderkort är en Abit IX38 QuadGT och här bör nämnas att den har sydbryggan ICH9R (som tydligen ska vara bra för Raid-konfigurationer).
Jag kan tänka mig att lägga ungefär 1500 som mest för hårddisken(-diskarna) och som det är just nu är jag intresserad av följande:
WD Caviar Black 640GB
WD VelociRaptor 150GB
OCZ Vertex 30GB SSD
Men jag har ett antal fragår:
- Raptorn är snabbaste singeldisken, hur står den sig mot 2x Black i Raid 0? Har fått höra lite olika bud här, en del påstar att Raptorn är snabbare eftersom den har bättre accesstid (och accestiden blir ju aldrig bättre i Raid0 jämfört med en singeldisk?), andra säger två Black ändå blir snabbare överlag. (Och jag syftar nu på systemdiskprestanda, dvs uppstart av OS samt program etc och många slumpmässiga IO-operationer.)
- Om man kör med två Black i Raid 0 verkar det vara klokast att partitionera en liten del - säg mellan 50-100GB - för OS/program. Hur uttnyttjar men den andra partitionen optimalt, är det bara lagring som gäller då för att inte sega ner OS:et som ligger på den första partitionen?
- I kontrast till ovanstående fråga, borde man även partitionera en singel Raptor på 150GB där hälften används till OS/program för att uppnå bästa resultat?
- När det gäller Raid0, vilken klusterstorlek ska man ha för en systemdisk/systempartition? 32kb, 64kb, eller128kb?
- Om man tittar på SSD-lösningen så är den självklart bäst i nästan alla fall, men även bra mycket dyrare. 30GB är ju verkligen i minsta laget, hur pass väl räcker det för Vista x64 plus något program?
- Kommer man uppleva större prestandaförsämring jämfört med om man tog en 60GB-version av SSDn?
- Jag har valt OCZs Vertex eftersom den är den SSDn där man får mest "Bang for your Buck" just nu. Kika på den här artikeln på anandtech för mer info. Men hur pass allvarligt tycker ni "prestandaförsämringsproblemet" hos SSD-diskarna är? Tekniken kanske inte riktigt är helt mogen än?
- Det kommer en s.k "TRIM-funktion" som kommer tillsammans med Windows 7 och kommer förbättra problemet lite. Men det verkar inte finnas till Vista?
- Slutligen av dessa tre alternativ (2x Black, VR eller SSD), vilket hade ni valt som systemdisk?
Tack för att ni tagit er tiden att läsa igenom!
/S
January 18, 2005
Har ej provat SSD men kan bara säga att jag är helnöjt med mina VR. Mest för pengarna idag. Bra att få plats för lite mer än OS på disken också.
För 1500kr tycker jag att VR är förstavalet.
Väntar på att Fusion-io ska få sina SSDer bootbara innan jag hoppar på SSD-tåget.
June 17, 2008
Mjo, SSDer är fortfarande i sin inftantila stadie kan man säga, om ett år lär vi se mycket mer prisvärda diskar.
Däremot har folk såklart olika åsikter, många tycker att jag ska välja en SSD - den är ju mycket bättre än Raptorn eller WD Black, men det är som du säger verkligen i minsta laget med 30GB. Och Raptorn är ju ändå väldigt bra för att vara mekanisk.
Däremot så känns det som att det inte skiljer så mycket mellan den och en Black för att det ska vara värt mer än det dubbla, för den är väl inte dubbelt så bra? Iaf inte på alla sätt?
March 5, 2002
"Prestandaförsämrandet" som du pratar om hos SSDs är nästan en myt, om man vet vad man håller på med.
Installera senaste firmware på en Vertex-SSD (1.3 i skrivande stund), stäng av prefetch, search indexing, system restore och andra onödiga tjänster som inte behövs (behöver du backup så gör en image).
Sedan schemalägger du programmet "wiper.exe" (finns på OCZ forum), vilket är ett program som "tvättar" SSD:n och återställer prestandan på de block på SSD:n som behöver det. Det wiper.exe gör är att skicka TRIM-kommandon till SSD:n (TRIM finns inbyggt i Windows7, men OCZ har inte släppt en firmware som stöder TRIM-standarden än. Det kommer inom en månad sägs det.)
Jag kan aldrig tänka mig att gå tillbaka till en HDD som systemdisk igen. Vad man än klickar på så startar det upp nästan instant (undantag spel då förstås), det märks mest när man startar upp flera program/filer samtidigt, en hårddisk hade fått jobba kraftigt men SSD:n bara seglar fram. Stort megaplus till att den inte väger något och inte gör ett ljud ifrån sig (plus vid laptop).
/ 60GB Vertex-ägare
January 18, 2005
Snorkelfarsan wrote: När tror du att Fusion-io kommer komma ut med bootbara varianter, och det är t ex den nya Fata1ity-varianten du syftar på eller? Den kommer ju kosta skjortan?
Hårdvaran finns redan, det är firmwiren som behöver en uppdatering.
Just nu är det ioDriveDuo som är mest intressant:
http://www.fusionio.com/PDFs/F.....eet_v3.pdf
Inte dubbelt så snabb, men oftast en märkbar/kännbar skillnad och eftersom du redan har en stor disk till lagring så är min rekommendation en VR.
January 18, 2005
Fackamato wrote: "Prestandaförsämrandet" som du pratar om hos SSDs är nästan en myt, om man vet vad man håller på med.
Installera senaste firmware på en Vertex-SSD (1.3 i skrivande stund), stäng av prefetch, search indexing, system restore och andra onödiga tjänster som inte behövs (behöver du backup så gör en image).
Sedan schemalägger du programmet "wiper.exe" (finns på OCZ forum), vilket är ett program som "tvättar" SSD:n och återställer prestandan på de block på SSD:n som behöver det. Det wiper.exe gör är att skicka TRIM-kommandon till SSD:n (TRIM finns inbyggt i Windows7, men OCZ har inte släppt en firmware som stöder TRIM-standarden än. Det kommer inom en månad sägs det.)Jag kan aldrig tänka mig att gå tillbaka till en HDD som systemdisk igen. Vad man än klickar på så startar det upp nästan instant (undantag spel då förstås), det märks mest när man startar upp flera program/filer samtidigt, en hårddisk hade fått jobba kraftigt men SSD:n bara seglar fram. Stort megaplus till att den inte väger något och inte gör ett ljud ifrån sig (plus vid laptop).
/ 60GB Vertex-ägare
Eftersom han har 1500kr att lägga på disken så tycker jag att en 150Gb VR är förstavalet då 30Gb inte räcker till så mycket mer än os + några program + något spel.
Hade han haft råd med en 60Gb eller 120Gb så hade det så klart varit förstavalet.
June 17, 2008
Fackamato wrote: "Prestandaförsämrandet" som du pratar om hos SSDs är nästan en myt, om man vet vad man håller på med.
Sedan schemalägger du programmet "wiper.exe" (finns på OCZ forum), vilket är ett program som "tvättar" SSD:n och återställer prestandan på de block på SSD:n som behöver det. Det wiper.exe gör är att skicka TRIM-kommandon till SSD:n (TRIM finns inbyggt i Windows7, men OCZ har inte släppt en firmware som stöder TRIM-standarden än. Det kommer inom en månad sägs det.)
Vad bra att du har förklarat lite grejer för mig, har kollat en del på OCZs supportforum men mest suttit som ett frågetecken. Undrade t ex vad wiper.exe gjorde - nu vet jag! Tack!
Och jag ska fixa fixa min vistainstallation med vLite hade jag tänkt. Så den blir mycket mindre. Har ni någon erfarenhet av det?
-Jag vet att man kan slipstreama SP1 till sin installation med hur är det med SP2 som kommer snart?
- Problemet är ju att om jag bara slipstreamar vista med SP1 så kan jag inte uppdatera till SP2 sen som jag har förstått. Vad kan man göra åt det?
Jag kan aldrig tänka mig att gå tillbaka till en HDD som systemdisk igen. Vad man än klickar på så startar det upp nästan instant (undantag spel då förstås), det märks mest när man startar upp flera program/filer samtidigt, en hårddisk hade fått jobba kraftigt men SSD:n bara seglar fram. Stort megaplus till att den inte väger något och inte gör ett ljud ifrån sig (plus vid laptop).
/ 60GB Vertex-ägare
Jag har insett mer och mer vilken enorm skillnad det måste vara, är riktigt sugen på en SSD nu :). Men vad menar du med att spel inte startar upp lika snabbt?
Tack!
June 17, 2008
_l_a_r_s_ wrote: Eftersom han har 1500kr att lägga på disken så tycker jag att en 150Gb VR är förstavalet då 30Gb inte räcker till så mycket mer än os + några program + något spel.
Hade han haft råd med en 60Gb eller 120Gb så hade det så klart varit förstavalet.
Så har jag också resonerat, tänker att att jag får inte lika många program i topphastighet men en högra hastghet och prestanda överlag för flera program och spel. Däremot så ska jag skala ner vista med några GB vilket sparar lite på utrymmet.
June 17, 2008
Fackamato wrote: Som föregående skrev - 30GB räcker inte långt, så för de pengarna skulle jag tagit en HDD.
Jag menar att starta ett spel tar längre tid jämfört med att starta ett vanlig program (firefox), men såklart fortfarande mycket snabbare jämfört med en hårddisk.
Jaja, så klart.
Ska fundera lite mer på det då. Men om jag ska ta en VR så känner jag nästan att det kan vara värt att köra på 2x WD Black istället i raid 0, förutsatt att det ger bra prestanda som systemdisk, har ni någon koll på det?
Och angående SSDn, är det struligt att uppdatera till den nya firmware:et? Behövs disken flashas om?
March 5, 2002
Snorkelfarsan wrote: Jaja, så klart.
Ska fundera lite mer på det då. Men om jag ska ta en VR så känner jag nästan att det kan vara värt att köra på 2x WD Black istället i raid 0, förutsatt att det ger bra prestanda som systemdisk, har ni någon koll på det?
Jag vet inte - VR har lägre söktid... försök hjtta benchmarks och jämför. Inte säker på denna fråga faktiskt.
Snorkelfarsan wrote: Och angående SSDn, är det struligt att uppdatera till den nya firmware:et? Behövs disken flashas om?
Det beror på vilken firmware du har när du får den från butik - har du 1.1 så kan du flasha till 1.3 på ett enkelt sätt. Har du en äldre version så måste du kortsluta en jumper på SSD:n, för att sedan flasha.
Nån på OCZ-forumet wrote: and as for updating:
you will have to backup you system and then jumper flash the 1275 to 1.10 and then ISO flash to 1.30.the newer could be already factory flashed to 1.10 .. mine were
June 17, 2008
Jag har försökt hitta benchmarks och kikat en del i forum, men jag får bara olika bud hela tiden. Vissa påstår att Raid0 är opti med Black medan andra påstår att en ensam raptor är bättre. Min magkänsla säger mig att det andra är det rätta men skillnaden kanske är så stor, och det är det svårt att motivera priset...
När man uppgraderar firmware, stannar information på själva ssdn eller är det kopplat till operativsystemet? Dvs, om jag kopplar in en ssd, gör alla uppgraderingar etc, kan jag sedan installera operativsystemet på den och behålla det nya firmwaret?
March 5, 2002
Snorkelfarsan wrote: Jag har försökt hitta benchmarks och kikat en del i forum, men jag får bara olika bud hela tiden. Vissa påstår att Raid0 är opti med Black medan andra påstår att en ensam raptor är bättre. Min magkänsla säger mig att det andra är det rätta men skillnaden kanske är så stor, och det är det svårt att motivera priset...
När man uppgraderar firmware, stannar information på själva ssdn eller är det kopplat till operativsystemet? Dvs, om jag kopplar in en ssd, gör alla uppgraderingar etc, kan jag sedan installera operativsystemet på den och behålla det nya firmwaret?
All information försvinner på SSD:n vid uppgradering till gammal (ej nyaste) firmware - dock så kan man inte uppgradera från äldsta till nyaste utan måste gå steg-för-steg. Vid uppgradering från näst senaste till senaste så behåller man datan på SSD:n.
Ominstallation av OS, formatering osv påverkar inte firmware.
August 23, 2001
Sedan schemalägger du programmet "wiper.exe" (finns på OCZ forum), vilket är ett program som "tvättar" SSD:n och återställer prestandan på de block på SSD:n som behöver det. Det wiper.exe gör är att skicka TRIM-kommandon till SSD:n (TRIM finns inbyggt i Windows7, men OCZ har inte släppt en firmware som stöder TRIM-standarden än. Det kommer inom en månad sägs det.)Jag kan aldrig tänka mig att gå tillbaka till en HDD som systemdisk igen. Vad man än klickar på så startar det upp nästan instant (undantag spel då förstås), det märks mest när man startar upp flera program/filer samtidigt, en hårddisk hade fått jobba kraftigt men SSD:n bara seglar fram. Stort megaplus till att den inte väger något och inte gör ett ljud ifrån sig (plus vid laptop).
/ 60GB Vertex-ägare
vilken skillnad är det mellan vertex och apex förutom priset?
får ju en 60Gb apex för 2000 på inWarehouse
eller de tre modellerna överhuvudtaget?
enda jag ser är ju cache storleken.
March 5, 2002
Bjornsson wrote: vilken skillnad är det mellan vertex och apex förutom priset?
får ju en 60Gb apex för 2000 på inWarehouse
eller de tre modellerna överhuvudtaget?
enda jag ser är ju cache storleken.
Skulle gissa 4k r/w, läs mer på OCZ forum (http://www.ocztechnologyforum.com/forum) där står det mer detaljerat om skillnaderna.
August 23, 2001
Fackamato wrote: Skulle gissa 4k r/w, läs mer på OCZ forum (http://www.ocztechnologyforum.com/forum) där står det mer detaljerat om skillnaderna.
hittade denna tråd som verkar svarade på mina funderingar iaf.
Intern raid0 på apex, riktad till dom som inte vill ha det värsta men ända ha bra prestanda.
http://www.ocztechnologyforum......hp?t=47949
Så för 2000kr för 60gb så borde det ju vara ett bra köp, visst?
eller så kanske man ska se vad apex2 har att erbjuda??
Vertex Series High performance
Apex Series performance on a budget
Solid Series Value lineSolid will disappear as we work on Apex2 with Apex1 taking the value line
2 Guest(s)