November 27, 2002
Hej!
Sitter med en p4 burk, med 4 ram minnesplatser. Nu har jag 2*512 PC2-3200U (ddr2), kan jag köpa 2 stycken PC2-5300U stickor och stoppa i dem bredvid? Kommer dess högre hastighet att anpassa sig till den lägre, eller måste man köpa ram med samma specifikationer så att säga?
/ I
November 27, 2002
Kommer snabbare minnen att ge nått då? Jag har en prescott 3.6. Jag menar, går den inte redan i en specifik bus-hastighet, som ram minnena minst måste uppnå, och blir det utöver så är det bara slack, eftersom det är i den bus-hastigheten processorn arbetar i (överklocka etc är inte ett alternativ i dagsläget)?
Vad bra att det funkar =) de nyare ram sorterna är ju billigare än de gamla 3200 som den här burken kör på :p
Tack!
June 11, 2001
Det beror ganska mycket på vilket minne och vilken processor du kör. Samt moderkortets möjligheter.
För att kunna ta fram det behövs mera info om systemet. Det kan även behövas en biosuppdatering.
Dom minnen du kör nu går på 400 Mhz, Dom minnen du tittar på går på 662,5 MHz. Den prestandaskillnaden anser jag var väldigt lite för dina minnen. Det du kommer att vinna är mer MB. Jag skulle säga att du bör uppgradera till minst 800 Mhz(6400) för att få något rent prestanamässigt.
En bra grundregel är att alla typer av ökning skall ge minst dubbelt så mycket.
November 27, 2002
Okej. Tack för svar sebbe. Grejjen är den att detta är en hem pc som har varit inlämnad på lagning mer än lovligt antal gånger, så jag vill helst inte byta ut delar i den, bara lägga till, så att säga (slippa garanti tjaffs etc).
moderkortet är från fujitsu-siemens (hem pc, jag vet) D2175-A1. Enligt manualen så stödjer dem max 5300 stickor (möjligt att en bios updatering löser det). Och processorns bus går i 200 (400).
Men men, jag fick bekräftat att man kan stoppa in snabbare minnen av samma sort, dem kommer då att rulla i lägsta hastigheten. Det tackar jag för! =)
1 Guest(s)