May 8, 2003
Hej,
Har hjälpt en kompis sätta ihop en dator. Består av:
Abit AN8 SLI
A64 3500+
2x512 MB Crucial Ballistix PC3200
XFX Geforce 6600 GT
Maxtor 200GB SATA
Tagan 420W nätagg.
Så till problemet.. Vi hade byggt ihop den och installerat windows. Inte ett enda fel så långt, inga glömda sladdar eller nånting.. nästan för bra för att vara sant 🙂 Installerade moderkort- och grafikdrivrutiner. Sen när han skulle installera messenger blev det plötsligt blåskärm. Sen klagade alla program vi försökte installera på antingen korrupta cab-/dll-filer eller så blev det blåskärm.
Började misstänka minnena, kan ju ge den typen av fel, och upptäckte att de är specade till att gå på 2.8V och inte standard 2.5V, så vi ändrade det. Ingen förbättring dock. Observera att datorn är helt oklockad och minnena kör på SPD-timings. Körde memtest86 och inga fel efter två timmar.
Lite mer felsökning gav att det verkar som problemen börjar när vi installerar drivisarna till grafikkortet... Har testat både de som följer med på skivan och de senaste från nvidia. Avinstallerar man grafikkortet fungerar saker som de ska.
Tycker dock det verkar väldigt långsökt att ett trasigt grafikkort skulle ge skadade CAB-filer och DLL:er? Är det någon som har några uppslag eller tips på saker att felsöka? Har tyvärr inget annat PCI-expresskort att testa med, jag är ju själv kvar i AGP-träsket 😉
July 14, 2003
Fan va coolt att köra ett gammalt PCI-grafikkort i en sån där dator 🙂 Typ ett Riva TNT eller nåt sånt 😀
Jag har faktiskt ingen aning om grafikkortet kan ställa till med skadade dll'er/cab-filer... Men om det fungerar bra när ni avinstallerar grafikkortet kan det väl inte vara något annat det beror på? Möjligtvis att moderkortets PCI-X bus är fucked up?
May 8, 2003
Har inte sådär våldsamt många PCI-graffekort liggande heller 😉
Hittade precis på nätet, nån kille som säger att det har att göra med en microsoft security update. Den ska tydligen leda till blåskärmar och annat otyg om man har ett nforce4 sli och ett 6600 gt. Tycker bara det borde vara mer känt isf...
http://stores.tomshardware.com.....d_type=M//
Har ialf satt min kompis på att installera om windows utan den där uppdateringen, köra in grafikkortsdrivisar och sen se om skiten är stabil. To be continued..
Optimus: funderade också på det där med uppfuckad PCI-expressbuss på moderkortet.. hoppades att nån skulle ha erfarenhet av något liknande och se om symptomen var desamma.
May 8, 2003
Verkar inte som det hjälpte.. Han installerade om windows från scratch, och lät bli att ladda ner säkerhetsuppgraderingen. Den här gången strulade det både före och efter han installerade grafikdrivrutinen. Verkar inte som varken säkerhetsuppdateringen eller grafikkortet är någon klockren bov i dramat..
Har nu satt honom på att flasha om bios (moderkortets alltså), den var av version <1.5 och det finns 1.7 tillgängligt. Får se om det löser problemet..
Edit:
Det hjälpte inte med biosuppgradering. Nu med ny bios körde han en hel ominstallation, och efter att windows är installerat har han bara installerat senaste forceware.. och då segar datorn ihop helt under uppstart, hänger sig och beter sig konstigt.
Alla andra tips på lösningar välkomnas varmt.
May 8, 2003
Laglorden wrote: Du har väl inte lagt in Nvidia IDE drivers får jag hoppas?
ehrm.. *host* jo..? 😛
Vi löste faktiskt problemet igår. Kom fram till att det var något med forceware-paketet som strulade till det.. så vi installerade enbart drivers för nätverk och ljud, inget annat, och nu funkar det hur bra som helst. Visste dock inte vad det var i resten av paketet som strulade till det, men du tror/vet att det var IDE-drivers?
Vad är det som gör nvidias IDE-drivers onda? Det är ju bara IDE till dvd:n, så det var ju inte särskilt motiverat att installera dem, men jag är ändå nyfiken vad det är de kolliderar med. Sata-diskar överlag, eller något annat?
August 7, 2003
jackal_ wrote: [quote=Laglorden]Du har väl inte lagt in Nvidia IDE drivers får jag hoppas?
ehrm.. *host* jo..? 😛
Vi löste faktiskt problemet igår. Kom fram till att det var något med forceware-paketet som strulade till det.. så vi installerade enbart drivers för nätverk och ljud, inget annat, och nu funkar det hur bra som helst. Visste dock inte vad det var i resten av paketet som strulade till det, men du tror/vet att det var IDE-drivers?
Vad är det som gör nvidias IDE-drivers onda? Det är ju bara IDE till dvd:n, så det var ju inte särskilt motiverat att installera dem, men jag är ändå nyfiken vad det är de kolliderar med. Sata-diskar överlag, eller något annat?
De är ett påfund av djävulen och bör utrotas från jordens yta...
Typ såhär:
Jag har haft problem med dem. Hade dem inlagda och sen fick jag för mig aktivera att diskar ska spinna ned.
Disken spann ned och men sen när den skulle gå igång sa den "knak". Okej... jag bootar om. Bam, blåskärm... Hmm? Vad händer? Klagade på nåt med grafikkortet (har jag för mig). Bootar om bootar om, startar på CD, fibblar mera och ännu mera. Vad jag än gör så blåskärmar bara skiten.
Ändrar gart-inställningar, försöker med allt möjligt.
Kommer fram till att när en viss disk är utdragen funkar datorn. AHA! fel på disk! Nää... testläser den. Nuså, tänker jag glatt kan det ju inte vara nåt på den. Pang, blåskärm såfort den accessas.
Ger till slut upp och installerar om Windows. Funkar en stund... när jag sen nästan är klar (jag lägger in nvidia IDE drivers fast jag visste inte det) Blåskärm igen :banghead:
Vid det här laget är jag rätt så putt :/
Kör "killdisk" (nollar hela). Va, det funkar accessa den alltså??? (tänker inte på det körs i nåt dosläge och går förbi helvetets påfund)
Läser in windows igen, men inte IDE drivers (nu misstänker jag ju det är något skit med deras drivers). Allting funkar utan problem.
Jag tror att IDE-driverserna skrivit nånting på disken som den sen inte klarar läsa, eller att den har skrivit nånting OM disken i nåt registry eller i en egen fil.
Jag kan ha glömt bort eller förträngt nån del i det hela, men jag minns det viktiga. Nvidias IDE drivers är ONDA, helt onödiga och bör förintas. :gunsfire: :bash: :burn:
May 8, 2003
Haha, I'm in, död åt nvidia IDE-drivers 🙂
Kollade runt lite på nätet.. och det verkar vara rätt många som är av samma uppfattning, nvidia IDE-drivers är att be om problem. Tyckte annars att det var grymt svårt att förklara korrupta dll-filer etc, men är det något som kan åstadkomma det så är det väl IDE-drivers.
Verkar även som en hel del har problem med nvidia firewall.. man börjar ju undra vad nvidia håller på med? Har de så bråttom att släppa nya versioner att en helt vanlig konfig med vanliga komponenter ska få blåskärmar och fan och hans moster för att man installerar deras default-kit med drivrutiner?
Läste någonstans att man behöver använda nvidias ide-drivers för att få tillgång till NCQ, stämmer det? Vore ju lite trist..
Hittade förresten en snubbe som kanske hade en fix.. fast det verkar som att han stänger av tagged queing, och frågan är om man stänger av NCQ då också? Känns lite poänglöst isf.. http://www.amdgamer.com/read.p.....038;type=1
Om inte annat så kan ni kanske bli kompisar Laglorden, han verkar ha haft lika mycket elände som du 😉
August 7, 2003
jackal_ wrote:
Hittade förresten en snubbe som kanske hade en fix.. fast det verkar som att han stänger av tagged queing, och frågan är om man stänger av NCQ då också? Känns lite poänglöst isf.. http://www.amdgamer.com/read.p.....038;type=1Om inte annat så kan ni kanske bli kompisar Laglorden, han verkar ha haft lika mycket elände som du 😉
Hehe, vi kan bli överstepräster i Hata-nvidia-IDE-drivers-religionen :bgrin:
TCQ är ju den äldre versionen av command Queing, den som stöds på P-ATA diskar (ibland och lite) och helt annan än Native command Queing, så jag _tycker_ inte den borde vara avstängt för man klickar i en sån ruta.
Jag har IOFS inte gjort tester för att se om det är påslaget på mina S-ATA diskar men jag skulle bli förvånad om det inte är det...
Jag tror som sagt att IDE-driversarna är helt onödiga och det är bättre köra på Microsofts default-drivare i Windows XP istället. Samma eller bättre prestanda, MYCKET bättre stabilitet.
2 Guest(s)