January 21, 2003
... Och förstörde nätaggregatet & ADSL modemet. Konstigt nog, så
var det ingenting annat som gick sönder. Köpte nytt modem & bytte nätagget från: OCZ Modstream till en OCZ Powerstream 520.
Vips, så försvann alla Windows-felmeddelanden, smattrandet & inga "BSOD" heller. Tur i oturen kan man väl säga.
Verkar vara stor skillnad mellan Modstream & Powerstream effektmässigt.
Enda nackdelen med Powerstream är väl något högre ljudnivå.
August 16, 2003
åskledare! spänningsskydd och allt vad det heter
för nästan 10 år sedan slog blixten ner i huset, det var när datorer var svindyra, huset nybyggt och vi hade ingen åskledare.
en liten minidator pajade (pappa hade 2, den andra hade jag typ ner i golvet så den paja 😀 )
telefonväxeln i huset pajade (växel för olika linjer och typ 15+ telefoner i huset)
tjuvalarmscentralen buggade ur (larmet gick lite nu och då utan anledning)
3 grejer som tilsammans blir mycket pengar
January 21, 2003
Delph1 wrote: Kan nog prova att bara byta säkring i det gamla agget 😉
//Andreas
Nepp, då skulle jag inte fått byta nätagget (garanti). Ena skruven märkt med klisterlapp (Warranty void if removed). 😮
Bäst att skaffa åskledare & överspänningsskydd, så man slipper framtida bekymmer.
November 27, 2003
Zeth wrote: [quote=Delph1]Kan nog prova att bara byta säkring i det gamla agget 😉
//Andreas
Nepp, då skulle jag inte fått byta nätagget (garanti). Ena skruven märkt med klisterlapp (Warranty void if removed). 😮
Bäst att skaffa åskledare & överspänningsskydd, så man slipper framtida bekymmer.
Ah ok, du hade garanti 😉
//Andreas
December 31, 2001
Zeth wrote: [quote=Delph1]Kan nog prova att bara byta säkring i det gamla agget 😉
//Andreas
Enda felet är väll att de sakerna inte hjälper ett skit om det slår ner.
De billigare skydden hinner inte utlösa.
Men något jag kan rekomendera är detta.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301107&cks=SPK
De ska även ersätta sakerna om något går sönder när de är installerade i denna enhet.
January 4, 2005
pojkar pojkar... har ni inte lärt er detta.. man ska inte sitta vid datorn eller se på tv när det åskar,, dra ut alla kontakter.... en Blikt nedslag i elnätet är kraftfullt och farligt... om TV/monitir exploderar och du sitter där så skadas du rägält samt det kan orsaka brand.. och försäkrningen täcker inte åsknedslag.
åskledare hjälper inte mot direkt nedslag, den e så kraftfull att strömmen tar ut åskledaren och datorn.
May 11, 2005
När åskan slog den 9/7 här i göteborg så tog den med sig:
*Modem (sprack)
*Router (flög iväg av kraften från åskan)
*Farsans dator (han dock dra ur strömen men blixten dödade både moderkortet och nätaggregatet via nätverkskabeln)
*Min dator (har inte hunnit felsöka efter vad som har gått sönder än)
December 31, 2001
Jeefy wrote: När åskan slog den 9/7 här i göteborg så tog den med sig:
*Modem (sprack)
*Farsans dator (han dock dra ur strömen men blixten dödade både moderkortet och nätaggregatet via nätverkskabeln)
Hadde du dragit ut tele till modemet hadde allt klarat sig antagligen.
Den gick ju genom tele till modemet till routern till din fars dator vars nätverkskort blåste ut det som var närmast och några delar på din.
Om bara tele vart ur så hadde nog allt klarat sig.
May 11, 2005
Death On Wings wrote: [quote=Jeefy]När åskan slog den 9/7 här i göteborg så tog den med sig:
*Modem (sprack)
Hadde du dragit ut tele till modemet hadde allt klarat sig antagligen.
Den gick ju genom tele till modemet till routern till din fars dator vars nätverkskort blåste ut det som var närmast och några delar på din.
Om bara tele vart ur så hadde nog allt klarat sig.
Han inte dra ur, skulle precis dra ur telefonkabeln.
Skitsamma, gör inte så mycket fick iaf se maiden på ullevi :hb:
1 Guest(s)