December 26, 2006
Det är första gången jag knåpar ihop en dator och när jag nu lagt ner processorn och ska stänga luckan märker jag att luckan är lite böjd och därmed går den inte att stänga helt, utan man måste nog ta i rejält för att få igen den, jag skriver nog för jag har inte vågat prova...
Är det så att man råkat ut för en trasig lucka? 🙁
Det är detta paket jag jobbar med:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=323786
June 11, 2001
Har du satt processorn åt rätt håll, 90 grader fel är annars lätt att åstakomma och då passar den inte perfekt. Går det att se om luckans lock är helt plant (Vilket innebär att den är förskuten i sidled.) eller är den böjd så att den skapar en vinkel eller en vågform?
Ta en bild om du har möjlighet så är det lättare att avgöra.
December 26, 2006
Har tyvärr ingen möjlighet att fixa en bild.
Men om vi säger såhär, när det inte ligger någon processor i går luckan igen "till botten" och "låspinnen" går att få igen men när processorn ligger däri är det som om den "är i vägen" och luckan går inte att få ner helt och det går därmed inte att röra låspinnen, när pinnen står rakt upp så har den stuttat i luckan, därefter vågar man ju inte bara trycka på...
December 26, 2006
Alltså, det är ju inte låspinnen som är konstig utan hela luckan...
Luckan är alltså inte rak, utan det är som en grop mitt i så att luckans mitt tar i processorn och därmedgår den inte helavägen ner...
Tar jag i det som behövs så lär det antingen brytas några pinnar på moderkortet eller "gå hål" i processorn...
Luckan verkar inte gå att rubba, har förgäves försökt att böja tillbaks den men det var en ganska hållfast metall 😛
February 22, 2006
bubblar luckan ner så reklamera skiten du har ju garanti på möget som sagt var. dok har ja aldrig vatt med om liknande problem man ska ju ta i lide men man ska inte bruka våld för å få ner den testat ruka luckan lite sidled vissa går å skjuta ett par mm i sidled. om det inte går så reklamera möget
December 26, 2006
Nu börjar jag bli riktigt konfunderad...
På min godkända returansökan står detta meddelande ifrån supporten:
Kompletts support wrote: Hej!
"Luckorna" på LGA775-moderkorten är alla aningen böjda,
de är tillverkade så, och viss kraft får användas för att kunna
låsa bygeln när processorn är monterad. Det är sannolikt inget
fel på ditt moderkort. Tillse att processorn ligger korrekt i sockeln
när du fäller över luckan.
--
Med Vänliga Hälsningar
Daniel, Komplett.se
Nu vet jag inte alls vad jag ska ta mig till, moderkortet ligger paketerat och klart och är redo att skickas men som det låter där ska luckan ju vara böjd... 😕 🙁
February 22, 2006
hmm kan du stänga luckan om cpu inte e där? e du hundra på du satt cpu rätt? iallafall när du satt rätt så får man använda lite kraft för å få ner låspinnen till socketen dvs när du pressar ner den å sen släpper så flyger det tillbaka så det kanske ger dja en uppfattning om hur mkt kraft du bör använda. om du e osäcker har du inte nån kunnig snubbe som e van vid LGA775 tillkalla han om du e osäcker. annars pröva använda lite våld heheh
lite bilder
höljet ska se ut
http://www.64bits.se/guider/in.....lga775.jpg
http://cimg.163.com/gzit/20040.....133455.jpg
December 26, 2006
Det är inga problem att stänga och låsa luckan när cpu:n inte ligger i socketen men när cpu:n ligger på rätt plats (det finns väl bara ett sätt så att den går ner?) så tar "kanterna" på luckan i och gör att luckan inte går lika långt ner som den gjorde när det inte fanns någon cpu i.
Återkommer med en fin paint-bild på hur jag menar snart... 🙂
December 26, 2006
http://tz.magojo.net/chinobar/LGA775.PNG
Där är en fin liten bild på hur luckan är böjd, och dom röda ringarna visar dom ställen som "tar i" cpu:n först, ska jag då ta i kommer ju det läggas en sjujävla tyngd mitt på processorn, och då lär det ju vara risk det skiter sig...?
Någon som bor i Uppsala och känner till LGA775 får gärna komma hit och visa på, det har jag ingeting emot för tyvärr känner jag inte nån som kan detta...
February 22, 2006
heheh hade du bot i skaune så hade ja nog kunnat dejta daj heheh. men e socketen så sne om ja förstår bilden rätt så får du nog reklamera den kan göra en fin liten bild här
I korekt / felaktig
I /
I I
I I
(profil) om luckan pekar rakt upp. liten överdriven böj kanske.
om min första teori inte stämmer så ett (2alternativet frågan)
iallafall vid ringarna e plåten kraftigt nerböjd förhållande till resten av plåten? minns inte hur min ser ut fast ja vatt där pillat flera gånger men handlar väl om naturbegåvning eller kännsla.
tråkigt du inte pillat på ett annat 775 moderkort hade vatt lite lättare å få daj å förstå hur mkt våld man kan bruka, ska ju inte va så du lägger all din vikt för å få ner den.
fan fick nys en vison om du bara lägger på luckan (pinnen rakt upp) går den ner som den ska dvs plant eller den lutar kraftigt uppåt tror den ska luta lite dvs max 2mm från 0 punkten eller så va det inte alls glömt..
December 26, 2006
Hehe, tack 🙂
Ta inte min bild på för stort allvar, den är bara till för att visa HUR luckan är böjd, inte alls hur mycket.
Det jag alltså är förvånad mest över är att den är böjd över huvudtaget, vet inte om det ska vara så...
Den är ju inte sne utan den är snarare som en halvmåne, där mittpartiet (där ringarna sitter) går lite längre ner än övriga delen på luckan, så det är dom inringade kanterna som tar i först på processorn och därefter är det väl kanske ca en halv centimeter till innan luckan är helt nere, så för att få i låspinnen lär det krävas lite kraft.
Om jag har processorn i korrekt, och luckan är nere och sen böjer låspinnen tills den först nuddar luckan, då står pinnen ungefär rakt upp.
February 22, 2006
chinobar wrote:
Om jag har processorn i korrekt, och luckan är nere och sen böjer låspinnen tills den först nuddar luckan, då står pinnen ungefär rakt upp.
det där hängde ja inte me på.
sitter guldpilen den på hörnet på cpu rätt förhållande till socketen på mobot?
fan asså minns inte hur mkt den ska sticka upp det faller naturligt för maj när ja själv pillar me det.
men iallafall om du skiter i pinnen å trycker lite nätt på luckan istället händer det nått eller du får trycka som en galning.
enligt intensivt tänkande så har ja för maj att det luckan ska luta lite uppåt men vetifan som sagt var faller naturligt för maj ring annars kp å hör me dom heheh.
men du kan bruka våld men ska ju inte va så mobot böjer saj pga påfrästningarna för man ska få ner spacken.
men iallafall när du lagt i cpu å luckan ligger på så har ja för maj att pinnen ska luta 45 grader.
1 Guest(s)