January 22, 2006
Tjenare alla NHare. Är här igen med ytteligare problem 😛
Är så att jag tidigare kört 2x250 GB sata diskar i raid 0 och som system diskar.
Men nu har jag lite fler diskar bl.a en 500 och en 160.
Så jag kopplade ur alla diskarna utom 160GBaren installerad windowns på den. sedan kopplade jag in 500 disken eftersom jag hade all backup på den.
installerade drivisar program m.m.
Skulle då koppla in mina 2x 250 gigare så enablade nvidia raid och gick in och deletade arrayen (raid 0 arrayen). disablade sedan nvidia raid, klart tänkte jag.
Försökte boota, fick då disk boot failure. matade då in windows skivan för att formatera dom där 2x250 gb om det nu var ngt strul kvar på dem.
formaterade dom och dom fick enhets beteckningen k: & l: tror jag.
Försökte boota på nytt efter det får disk boot failure igen, in med windows skivan och kolla så min 160GB ligger som C: ser då att en av mina 250gb diskar får C: ist för min 160... Varför får den beteckningen C: HELA tiden?
ngn som vet hur jag kan lösa detta problem? 160 disken ligger i sata port-1 om det har ngn betydelse.
June 20, 2005
annars kan du plugga in dom diskar som vill boota senare nör windows w startat. välj diskhanteraren där (eller kör partitionmagic eller liknande) och setill så partitionerna som du inte vill boota från inte har "active" flaggan aktiverad..
då bör ditt system, med standardinställningarna i bios, boota från första bästa disk som har active flagga på sin partition (alltså din windows disk/partition om du gjort rätt).
1 Guest(s)